To je mytus a vysvetlim preco.
Zimna guma je dobra len na sneh. Na nic ine. Ked budes mat na ceste lad, nepomoze ti. Ked bude mokro, potrebuje gumu co vie dobre drzat a brzdit na mokrej vozovke. Ked je cesta chladna (kludne pod nulou) ale sucha, tak mnozstvo letnych gum bude mat lepsie brzdne vlastnosti na vozovke ako zimna guma. Kde zacnu letne gumy stracat je chladno a mokro (lebo tvrdsia zmes) pripadne ta hnusna posolena brecka a samozrejme sneh. Na lade su vsetky gumy vynimkou tych s ocelovymi hrotmi prakticky nepouzitelne.
Ked si odmyslime ako extremnu zimu a extremne teplo v lete, tak na znacnej casti SK mas jar a jesen prechodnu od -5 az po 20+ stupnov. Kym rano moze byt mraz alebo takmer mraz, poobede moze byt uz kludne 25 a aby si vyhovel "podmienkam" tak rano by si mal mat zimne a poobede uz letne gumy. To je nerealne.
Kazdopadne mna okrem teorie zaujimala prax, takze som s celorockami aj s kamaratom siel na slovakiaring na kurz bezpecnej jazdy. Ja som mal vtedy nove celorocky na 5008 z vyroby, on uz 2 sezony jazdene na 3008 a potom tam boli ludia co mali letne a zimne. Rozdiel v brzdnej drahe na suchu nebol prakticky postrehnutelny medzi autami (podotykam bol neskory oktober, takze teplota bola menej ako 10 stupnov). Na mokrej/klzkej vozovke uz rozdiely boli. A to take, ze kamarat mal suverenne najlepsie brzdne drahy s 2sezonnymi celorockami a ja som bol porovnatelny s tymi co mali zimne (mal som ale najvecsie auto). Letni sa uz smykali o poznanie viac. Vo vsetkych disciplinach sa celorocka nestratila a iba jedna jedina disciplina - vyhybaci manever v smyku zvladla jedna zimna guma vo vyssej rychlosti (hranica manevrovatelnosti u nas dvoch bola hodnota 37km/h), bola tam jedna mazda 6 ktora to dala na41km/h. Treba vsak podotknut, ze mal premiove zimne pneu. Nikto iny ani na zimnych medzi tymito dvomi hodnotami nebol.
Z toho vyplyva, ze je prakticky jedno aku gumu mas pokial je kvalitna a razim filozofiu radsej kvalitnu celorocku ako priemerne zimne/letne, pretoze bude mat lepsie vlasnosti vecsinu casu roka. Samozrejme ze premiove letne pneu a premiove zimne pneu budu dalej, ale otazka je kolko ludi kupuje zasadne iba premiove pneu a kolko bude tych co jazdi ako moj otec s 10+rocnymi zimnymi gumami tvrdymi ako skala, ale "zakonu" vyhovuje lebo ma "zimne".
EDIT: Cinik ma predbehol