Takto... Plug-in hybrid je samozrejme úplna hovadina na bežné použitie a preto sme kúpili niečo, čo prakticky nemá obdobu
Prišiel čas kedy staršia dcéra potrebovala tiež auto na dopravu z "dzedziny" do mesta za prácou.
Keďže bývame cca 11km od Senca, denne cestovala autobusom za 1,60€ tam a 1,60€ naspäť + večer tréningy a opäť buď platiť autobusy alebo si požičať naše autá - a to sa oplatí...

Najprv som samozrejme (ja, petrolhead

) pozeral všelijaké osvedčené benzíňáky. V cenovom budgete do 9kk by sme opäť skončili pri malej Toyote Yaris alebo niečom podobnom a to už nechceme, keďže dve malé autá na benzín už doma máme...
Po všelijakých pochybných kúskoch na bazaroch a prevetraní aj AAA a podobných bazarov som si povedal, že prečo na to neísť inak...
Ampera sa mi vždy dizajnovo páčila a pamätám si ako som ju obdivoval v roku 2012 na Inchebe ako novinku. Viem, že mala unikátny systém a že tie autá síce občas vídam ale veľa sa ich v Európe nepredalo (celkovo do 10k celkovo v rámci celej EU).
Opel Ampera je vlastne "prezlečený" Chevrolet Volt. Ten, na ktorý dostal GM dotáciu od americkej vlády vo výške vyše 1 miliardy dolárov. Vznikal v dobe keď bol na svete prvý Nissan Leaf a Toyota ovládala trh s Prisumi druhej generácie.
Vo svojej dobe to bolo celkom prevratný kúsok, navrhnutý od podlahy a na čistom papieri. Museli navrhnúť a vyvinúť všetko, keďže systém VOLTEC, ktorý to používa je iný ako ostatné hybridy:
https://www.youtube.com/watch?v=AX5ZwzNwTc4GM dokonca pôvodne Volt prezentoval ako elektrické auto, no nakoniec (aj po súdoch) museli prejsť na označenie REX (range extender = elektrické vozidlo s generátorom na zvýšenie dojazdu). Podobný je ešte BMW i3REX ale tam je ten malý motor z motorky vyslovene slabý.
Zjednodušene povedané - Ampera funguje v celom prevádzkovom režime ako klasické elektrické auto a benzínový motor sa správa iba a výhradne ako zdroj pre generátor do batérií. Vie sa síce za určitých okolností (pri rýchlostiach nad 100km/h a pod.) pripojiť cez druhý generátor ako priamy pohon ale nikdy fyzicky nepoháňa kolesá. Celý ten systém dvoch elektrických motorov a planétovej prevodovky je tak komplikovaný a neuveriteľne efektívny, že ho dodnes nik nenapodobnil, resp. GM na to má stále US patent.
Ak by to niekoho zaujímalo, tak tu tento pán to krásne vysvetlí:
https://www.youtube.com/watch?v=dqM3YXEf1js A teraz si povieme prečo si niekto príčetný kúpi auto s 13-ročnou baterkou a papierovým dojazdom 35-80km. Pretože to v tomto prípade funguje a baterky prakticky nedegradujú.
Na rozdiel od dnešných Plug-inov má Ampera 16kWh baterku (od LG) s využiteľnou kapacitou 10kWh. GM si vtedy nemohlo dovoliť prúser a tak predimenzovali kapacitu o rovných 60% a použili akumulátor chladený a vyhrievaný kvapalinou (pozdravujeme prvé Leafy) a pomalé nabíjanie max. 3,6kW, ktoré im prakticky neškodí. Dnes bežne jazdia VOLTy s pôvodnými baterkami, nájazdami aj cez 500.000 míľ a 90% kapacitou. Po 13 rokoch!
Ampera teda jazdí prakticky denne trasu 20-30km a tak ide vlastne stále iba na elektriku. Benzín zopne iba občas a samovoľne iba v prípade, že je vonku pod -3 a vyhodnotí, že treba prihriať batériu kvapalinou. Inak má úžasne inteligentný systém predhrevu a výhrevu priamo zo zásuvky. Auto je vždy cez noc na kábli a ráno je naprogramované vyhriať batériu -> vyhriať interiér a odmraziť sklá -> dobiť minutú elektriku z batérie a následne je pripravená ísť v teple svoje kilometre aj v zime. Dojazd na baterku je pri teplotách okolo nuly okolo 30-35km s plným komfortom. Ak by sa kúrilo na ECO, tak 35-40km. V lete je to 40-50km podľa štýlu jazdy.
Vráťme sa späť k cestovaniu - ak rátam náklady na nabitie 10kWh, resp. 12kWh so stratami, tak ju vychádza cesta od nás do mesta a späť na 0,80€. To je polovica toho, čo by dala za autobus. A tretina toho, čo by zožral benzíňák, ktorý by sa na tej trase ledva zohrial pred cieľom. Plus má Ampera nádrž na 35 litrov benzínu a klasická 1.4ka od Oplu si vypýta pri normálnej jazde a dobíjaní baterky okolo 5-6 litrov benzínu - ak by sa teda vyrazilo s úplne prázdnou baterkou a išlo iba na benzín (pozdravujem moderné Plug-Iny, ktoré žerú aj trávu okolo cesty a 9-10 litrov na sto je taká moderná EKO norma). Celkový priemer po 50.000km svietil na palubáku 2,3l/100km a celkovo za 120000km je spotreba benzínu 1,9l/100km, takže je predpoklad, že jazdila väčšinou trasy do kapacity batérie a občasné výlety.
Jediné, čoho sa oprávnene bojím je servis. Ak by som s týmto prišiel do ktoréhokoľvek Opel-u, tak na mňa budú pozerať veľmi škaredo a na faktúru by som prezmenu pozeral škaredo ja

Tak dúfam, že podľa skúseností na rôznych fórach bude aj tá naša, pôvodom Rakúšanka od dôchodcu 😉 veľmi spoľahlivá a nebudem musieť zháňať žiadne karosárske diely... to by bolo veľmi zaujímavé

PS: Je to čistokrvný američan, takže kožené kreslá, podvozok úplne plavný, naladenie ako krížnik na Route66
