Autor Téma: Elektromobily a vsetko okolo toho  (Prečítané 22868 krát)

0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.

Offline mpa

  • Registrovaný užívateľ
  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 390
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #30 kedy: 09.10.2018 - 18:22:56 »
oživím túto tému spred troch rokov a mesiaca
dôvod je únia, ktorá chce zníženie CO2.
pre výrobcov/predajcov to znamená, že musia znížiť produkciu CO2 celej flotily = okrem spaľovákov ponúkať aj elektromobily (a nielen pôonúkať, ale aj predať, dať do premávky).
u amíkov to funguje tak, že daimler vyrába vysoko stratový FIAT 500e, ktorý trojročný s nájazdom do 50kkm tuná od dovozcov (a úpravcov) kúpite za €15.000.00.
v tomto smere na slovensku nebudú mať problém Peugeot/Citroen/Mitsubishi (vyrába iOn/C-Zero/i-MiEV); VW (vyrába e-Golf a e-Up, ten teraz inovuje); KIA (vyrába SOUL EV a NIRO); Hyunday (ioniq, kona); Nissan (LEAF); BMW (i3); Mercedes (smarty 2/4 ED); Renault (ZORE a Twizzy)...
a teraz taká otázka - podporíte svoju "značku" kúpou?
iOn je vcelku drahý na fakt, že je to menej vybavená kópia dávno vyrábaného elektromobilu iMiEV z 07/2009!

Offline Marcel00

  • ID: 007
  • Registrovaný užívateľ
  • Guru
  • *******
  • Príspevkov: 5.968
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #31 kedy: 10.10.2018 - 09:44:49 »
elektromobilita v ziadnom pripade neznizuje, resp. nema produkciu co2 ci coho.
prevadzka na takyto pohon nieje lacna pokial nebudes nabijat iba doma a nabijacie stanice budes vyuzivat
fakt iba zriedkavo a teda na cestach na dovolenku, sluzobku a podobne.
inak sa vyrovna beznym nakladom na spotrebu bezneho dieselovaho auta.

ja vidim realne pre uzivatela prijatelne vyuzitie v hybridoch a alternativnych pohonoch LPG, CNG.
tam je efektivna jazda za male naklady a s nizkou produkciou emisii nech je aj EU spokojna.

netreba sa divat iba na emisie, ktore vyprodukuje prevadzka auta, ale treba si vsimat emisie,
ktore vyprodukuje vyroba baterii, ich pripadna likvidacia, a takisto emisie, ktore vyprodukuju elektrarne
dodavajuce elktrinu pre nabijanie elektromobilov ;)
cina kde sa baterky vyrabaju emisie dodrziavat nemusi, kjotsky protokol maju zaveseny na stene.
preto sa lahko hovori o emisiach v EU, vsetci sme na jednej plante ...
"ked si niekto pocas dna prdne kym je u nas noc, tak rano sa toho nadchame aj my" takze hovorit o
emisiach iba v EU je neopodstatnene, pokial emisie nebudu dodrziavane na celom svete :)

« Posledná zmena: 10.10.2018 - 09:50:32 od Marcel00 »
nepiste mi dotazy o radu a postupy do spravy alebo na mail..., piste to vzdy na forum, nech sa k info dostanu aj ostatni uzivatelia.

Offline DKR

  • ID: 141
  • Registrovaný užívateľ
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 156
  • Peugeot 3008 1,5 BlueHDI, EAT8, Allure,
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #32 kedy: 10.10.2018 - 21:29:49 »

Marcel má úplnú pravdu.
Elektromobily nevyriešia produkciu CO2, ani ekológiu ako takú.
To ešte nehovorím o výrobnom procese baterky, kyseliny a ťažké kovy, životnosť baterky a jej likvidácia.
Prestavte si, že budeme maž všetci elektrotá, ráno ideme všetci do roboty - školy cca medzi 7:00-9:00 a rovnako sa všetci varaciame z roboty-školy cca medzi 16:00-18:00, ak to dáme všetci nabíjať od 18:00-20:00 skolabuje elktrická siež, nikto o tom nehovorí a nik nebuduje takú sieť aby vydržala. 
Je to dnes inn téma, ale v skutočnosti je to slepá ulička.
Elektromobil bude ekologickejší ako benzín, iba v tom prípade, ak sa bude elektrina vyrábať iba zelenou technológoiu, teda solár, vietor, voda.
A to bude bohvie kedy.

Offline Qcko

  • ID: 024
  • Riadny člen
  • Guru
  • *******
  • Príspevkov: 2.727
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #33 kedy: 10.10.2018 - 21:36:58 »
Marcel to vystihol úplne presne. :)
SÚČASNÉ -->Peugeot 307 SW 1.6HDi...80kW...2007 + P 309 1.4i...55kW...1991 + P406 1.8i...81kW...1999
MINULOSŤ -->Peugeot 308SW GTline 1.2 96kW EAT8 2018 + Peugeot 406 break 2.0HDi + Peugeot 407SW 1.6HDi + Peugeot 4007 2.4 + Peugeot 508SW 2.0HDi + Peugeot 208 1.2VTi + BMW E61 525xdT + Peugeot 306 break 1.4i + Peugeot 306 2.0HDi...66kW...2001 + VW Phaeton 3.0TDi...176kW...2009

Offline Judes

  • ID: 013
  • Kartičkár
  • Guru
  • *******
  • Príspevkov: 3.394
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #34 kedy: 10.10.2018 - 21:53:49 »
Vystihli ste to presne ale blížia sa voľby a takéto eco témy hrajú do karát europoslancom, politikom ktorý o problematike mnohokrát nemajú ani šajnu a predbiehajú sa kto navrhne väčšiu blbosť.
« Posledná zmena: 10.10.2018 - 22:11:01 od Judes »
Peugeot 407 Sedan, 2.0 HDI bez FAP, 2006, Diagnostika Peugeot Planet 2000
vlákno tu https://forum.peugeotclubslovakia.sk/index.php/topic,544.0.html
Peugeot 207,  1.4 benzín 54kw, r.v. 2010.

Offline Marcel00

  • ID: 007
  • Registrovaný užívateľ
  • Guru
  • *******
  • Príspevkov: 5.968
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #35 kedy: 10.10.2018 - 23:20:05 »
eko temy ludi iba nasieraju, ked vidiet kolko vyprodukuje lod, lietadlo, lokomotiva, aktualny vybuch rafinerie v kanade,
unik ropy do mora, sused co zacal palit pet flase a bordel v zahrade co nazbieral za cely rok :D...
to uz radsej tie jemne zakrivene banany...

ropne katastrofy...
perzsky zaliv 1,75 miliardy litrov ropy do mora..., mexicky zaliv 660tisic ton ropy... to su tak sialene cisla ze ja sa divim ze tu este na tejto zemeguli sme...
15 najvacsich zaoceanskych lodi sveta vyprodukuje viac skodlivych latok ako 760 milionov aut sveta
nech idu do pitche s autami na baterky s trojvalcami a emisnymi kontrolami...
https://www.aktuality.sk/clanok/472037/najvacsie-ropne-katastrofy/
https://www.cas.sk/clanok/115429/15-najvacsich-lodi-znecisti-zivotne-prostredie-viac-ako-vsetky-auta-sveta/
http://energia.sk/dolezite/elektrina-a-elektromobilita/kolko-emisii-co2-vlani-vypustili-slovenske-a-europske-podniky/23370/
atd...
« Posledná zmena: 10.10.2018 - 23:26:50 od Marcel00 »
nepiste mi dotazy o radu a postupy do spravy alebo na mail..., piste to vzdy na forum, nech sa k info dostanu aj ostatni uzivatelia.

Offline IvanH

  • ID: 0109
  • Riadny člen
  • Pokročilý
  • *****
  • Príspevkov: 1.001
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #36 kedy: 11.10.2018 - 07:30:33 »
A najlepsie na tom je ze tí co o tom rozhoduju nic o tom netusia, Dodnes mi znie v usiach veta sefky strany zelenych niekedy z 90tych rokov "Ja elektrinku nepotrebujem, ja si tu telku pozriem aj pri sviečkach"
P206SW  1.1 mux 2004 MAXIK OBDUINO32
Amatéri postavili Noemovu archu, profesionáli Titanic ...

Offline RTG

  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 387
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #37 kedy: 11.10.2018 - 08:34:15 »
Nemam rad ekoterorizmus - lebo je to jeden extrem, ale tieto "argumenty" su presne extrem druhy. EV je smer a ci chcete, ci nie, pride. Otazka je, ako sa na to pripravit. Ci jednoducho ignorovanim a tvarenim sa, ze je to slepa vetva az kym nebudu vsade a  s nimi aj komplikacie, alebo to priebezne riesit a vylepsovat.
Napriklad tie lode:  po prepocte na uzitocnu prepravenu hmotnost na jeden km je aj ta najspinavsia lod ultraekologicka a vyrovna sa par desiatkam maximalne stovkam aut beznych ludi - ze ta lod nesmradi pod oknami narozdiel od aut spominat asi netreba. Tazba ropy a rafinacia paliv tiez spotrebuvava obrovske mnozstva el.energie, takze ak hovorime o baterkach, treba hovorit aj o samotnom palive, nie ucelovo vynechavat.
Dalsie veci su spojene s ekonomikou ako takou - mame cakat, kym europu prevalcuje Cina, ktora masovo investuje do EV? Aby sa nam to nakoniec nevypomstilo.
Ja by som si dnes za sucasnych okolnosti tiez EV nekupil (nemam to kde nabijat, zatial draha technologia), ale to je zrejme len otazka casu. Neviem preco sa zubami nechtami drzat starych konceptov. Dnes vlastnim trojvalec a som s nim viac spokojny nez s cimkolvek inym predtym a nemenil by som to za nic starsie.
Peugeot 5008 1.6 Puretech EAT8 133kW link: https://forum.peugeotclubslovakia.sk/index.php/topic,4532.0.html
Ex: Peugeot 308SW 1.2 Puretech EAT6 96kW link: https://forum.peugeotclubslovakia.sk/index.php/topic,3453.0.html

Offline mpa

  • Registrovaný užívateľ
  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 390
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #38 kedy: 11.10.2018 - 19:25:57 »
už ste mi raz napísali, že som ***
a mnohí žijete v starých, prekonaných, zmenených faktoch.
- napríklad batérie/akumulátory majú v skutočnosti dlhiu životnosť ako oceľová karoséria; keď sa jej/ho kapacita zníži pod hranicu požadovaného dojazdu sa nevyhadzuje, ale buď recykluje, ale častejšie sa použije ako záložný zdroj v domácnosti. a lítia obsahujú akumulátory vcelku málo, zatoložísk je "neúrekom", jedno z najväčších je v čechách!
- cena elektriny pre nabíjanie je tiež zmenená - ten kábel, ktorý tuná dodávajú k autu nabíja z zásuvky 230V a ŠESŤ ampérov, istič by mal byť 10A, takéto nabíjanie postačuje autu, ktoré má dojazd min. 200km na plné nabitie v zime aj s zohriatím, rozmrazením okien pred jazdou. prípadne vychladením v zime. cena elektriny by sa v noci nemala zvyšovať, pretože v noci elektrárne vyrábajú elektrinu "do luftu"... súhlasím s názorom, že keď sa zmení počet áut 50/50, nasadia daň.


- ja vidím problém v tom, že automobilky NECHCÚ elektromobily vyrábať. vW má už problém v amerike 350tisíc museli stiahnuť a zrejme šrotovať. vyrábajú AKOŽE elektrické, lenže Od března 2018 se výroba elektromobilu Volkswagen e-Golf v továrně v Drážďanech zvýší postupně ze 35 kusů denně na 70 kusů denně. Výrobní linka také přejde na dvousměnný provoz. a takto sľubujú a sľubujú.
- elektromobily skrátka majú nasadenú cenu niekam mimo realitu - ak porovnáte auto so spaľovacím motorom a batériové, koľko súčiastok a aká je zložitosť výroby? ubudne motor, prevodovka, elektromotor je namontovaný na diferenciál (stály prevod). pribudne vákuové čerpadlo pre posilovač brzdenia, trafo a usmerňovač pre nabíjanie, striedač pre motor, A CHOCHMES + ČIDLÁ. tam je priestor pre zníženie dnešnej ceny o hádam tretinu - ako ste tuná na fóre, ste ešte mladí, takže je vám na nič tempomat (adaptívny), sledovanie mŕtveho uhla, cúvacia kamera, systém varujúci pred chodcami, ... ja sa ešte dokážem otočiť, aby som videl auto v mŕtvom uhle, i cúvam na zrkadlá, už by som sa potešil sledovaním chodcov.
a veď dnes za 3/4 mio skk (spaľovacie) autá bežne kupujú, takže by BEV by neboli mimo peňaženku.

ps - je ešte veľa toho, čo klame verejnosť o autách (bez rozdielu).

Offline DKR

  • ID: 141
  • Registrovaný užívateľ
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 156
  • Peugeot 3008 1,5 BlueHDI, EAT8, Allure,
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #39 kedy: 11.10.2018 - 21:10:00 »

Nikto z nás netvrdil, že ťažba ropy je ekologická, detto prevádzka benzínových a naftových áut.
Ale ekológia elektromobilov je založená na tom, že Vám nebude smrdieť výfuk auta rovno pod oknom v mestách, kde v mestách je stále horšie a horšie ovzdušie. Elektroautami sa ten výfuk = komín prenesie ďaleko od Vášho mesta. Takže ekológia je založená na tom, čo oči nevidia srdce nebolí.
Tak ako som už uviedol v inom príspevku, elektroatá budú ekologické, keď bud elektrina vyrábaná iba zelenou technológiou a nie spalovaním mazutu, hnedého uhlia a reakciou atómu.
V ostatých rokoch došlo k dynamickému rastu elektrických vozidiel na trhu, ele dnes ešte niesú dokonalé, ani ekologické. Možno v budúcnosti...

Aktuálne politika: Rakúske predsedníctvo prinieslo novú dohodu v EU. Osobné autá vyrobené v EÚ by od roku 2035 mali vypúšťať o 35 % menej emisií ako v roku 2021. Dohodli sa na tom členské štáty Únie.
Čo to znamená, automobilky budú nútené vyrábať a reálne predávať viac elektoáut, aby splnili flotilové linity nových emisii, inak budú platiť pokuty...
Takže elektoautám neujdeme...




Offline Qcko

  • ID: 024
  • Riadny člen
  • Guru
  • *******
  • Príspevkov: 2.727
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #40 kedy: 12.10.2018 - 09:19:00 »
Za 17 rokov už "osobné" autá ani nebudú, neviem prečo ich to v EUP trápi.
SÚČASNÉ -->Peugeot 307 SW 1.6HDi...80kW...2007 + P 309 1.4i...55kW...1991 + P406 1.8i...81kW...1999
MINULOSŤ -->Peugeot 308SW GTline 1.2 96kW EAT8 2018 + Peugeot 406 break 2.0HDi + Peugeot 407SW 1.6HDi + Peugeot 4007 2.4 + Peugeot 508SW 2.0HDi + Peugeot 208 1.2VTi + BMW E61 525xdT + Peugeot 306 break 1.4i + Peugeot 306 2.0HDi...66kW...2001 + VW Phaeton 3.0TDi...176kW...2009

Offline mpa

  • Registrovaný užívateľ
  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 390
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #41 kedy: 12.10.2018 - 13:10:38 »
@DKR - pozri si fa za elektrinu - koľko jej pochádza z uhoľných. tuná budeme o pár (pár = dva?) rokov mať iba "záložnú uhoľnú, rýchlonabiehajúcu" elektráreň vo vojanoch, plný výkon spustí pri ÚPLNOM výpadku elektriny.
zvyšok, aj keď o tom otvorene nevraví žiaden politik, zatvoria, teoreticky zatvorením bane, prakticky zatvorením bane+elektrárne. pretože o čom bolo neschválenie rozšírenia ťažby?
ekológia je politikum, pretože 2/3 riešení je prírode na škodu a prospieva iba "zapojeným".
ja napríklad tvrdím, že nákupné centrá a parkoviská pri nich sú najlepšia ochrana prírody - ak by pri trenčíne nebolo laugarício, tesko a ostatné prevádzky a trenčania zo sídliska juh by šli "do prírody", za dva víkendy by celý lesopark brezina zdupali.
celá život od narodenia po maturitu som žil ďaleko za dedinou, príroda veľakrát vošla aj do obývačky (sovy mnohokrát zahučali do krbu) a viem ako vie jedno nas*até decko lámať kríky ...

Offline DKR

  • ID: 141
  • Registrovaný užívateľ
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 156
  • Peugeot 3008 1,5 BlueHDI, EAT8, Allure,
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #42 kedy: 13.10.2018 - 08:23:01 »

O uholnej elektráni viem svoje, Novácku uholnú elektráreň mám totiž 10 km pod oknami.
O požiadavke baní na povrchovú baňu tiež viem svoje, ekológia v regióne by bola úplne v prdeli.
Bane v Novákoch a aj elektráreň tak rýchlo nezavrú, politici nás presviedčajú vraj riešia nezamestnanosť v regióne, ale je to iba politika, lebo majitelia týchto zariadení sú sponzory jednej strany...
Jeden nemenovaný prognostik spočítal, že keby všetci súčasný zamestanaci Nováckych baní vrátane vedenie ostali doma a štát by im platil plnú mzdu a odvody zo mzdy, bude to štátnu kasu stáť menej, ako teraz dáva štát dotácie na udržanie zamestnanosti v bani. Proste taký nenápadný maličký tunelík...

Fa za elektriku poznám a viem, že platím viac ako predtým. A viem aj prečo, lebo všetci odberatelia elektrini sponzorujeme štátne dotácie na slnečné elektráne. Ďalší nenápadný tunelík. Ale aspoň to je ekologickejšie ako uhlie a jadro.

Prírode elektoautá moc nepomôžu. Áno v mestách, kde je v súčastnosti najväčšia koncentrácia znešistenie sa to s nimi zlepší, ale v globále pre planétu  bude zlepšenie malé. Príklad EU zakázala klasické žiarovky, a teraz po čase sa zistilo, že úsporné žiarovky nie sú až také ekologické. Každý výrobok a je jedno či auto, alebo žiarovka, má enviromentálnu stopu pre životné prostredie. Teda jeho ekológia by sa mala posudzovať komplexne, od ťažby materiálu, jeho prevozu do výroby, výroba, ďalší prevoz hotových výrobkov, používanie výrobku, prevoz na skládku a následná likvidácia. Ale tu sa vytrhne jedna časť z celku a to, že prevádzka elektroauta je ekologickejšia, ako auta zo spalovacím pohonom. Ale enviromentálna stopa elektroauta je len o veľmi malý kúsok lepšia, ako zo spalovacím motorom. (ešte že som absolvoval školenie na nemenovanej VŠ v BA).

Keď investovať peniaze do vývoja, tak do technológie, ktorá naozaj pomôže prírode.
Napr. do vodíka... z výfuku lezie vodná para a výroba vodíku je ekologickejšia, ako elektriny. Pár automobiliek už má prvotiny...
 

 

Offline mpa

  • Registrovaný užívateľ
  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 390
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #43 kedy: 13.10.2018 - 15:08:10 »
@DKR - čo si sťažuješ, kostolany už desaťročia nikoho nezatopili kalom s obsahom arzénu, aj muchy už lietajú, dokonca včely. keď som v pd býval, čudoval som sa prečo nik nemá sieťky na oknách :-)
a vodík - kde vezmeš platinu? alebo si kúpil sitká z hmotných rezerv? predstav si, že o vodíkovom generátore mi rozprával absolvent techniky z/v roku 1970.  pokrok sa odvtedy žiaden neudial - v česku pre jedno jediné predvádzacie vodíkové auto vozia čistý plyn z ostravy vagónom, hoci si mysleli, že budú používať odpadový z výroby - lenže ho nevedia vyčistiť. pre mňa je problém okrem techniky v tom, že ho chcú vyrábať z fosílnych palív - čiže stále byť závislý na tých istých. od 2011 sa píše aké to bude s vodíkom skvelé a koľko áut a autobusov, i vlak postavia a nikde nič - akurát vlani prešlo jedno auto "ostrovy od severu k juhu a za ním šlo tankovacie auto s vodíkom - stále 99.99% čistoty, stále žiadna výroba hocikde na farme.
neber si to osobne.

a tomu, kto sa vozí autom ide o pohodlie, nie o prírodu. ekológia sú reči. prečo si myslím že elektrika je na rade (nie je to definitíva) ? pretože elektrina na slovensku, v čechách je všade. nabíjačky hustejšie (hlavný ťah) ako pred prevratom benzínky!

a na faktúre máš napísané, kde je výfuk elektromobilu - koľko je z uhlia. nemusíš platiť viac, musk (tesla) ti predá batériu (z nových článkov, ešte nemá z áut) a potom ti bude pri spotrebe 2.000.00kWh/rok stačiť bytový istič 6A, tým batériu budeš prieežne dobíjať a ona ti dodá chýbajúci príkon.

možná je musk mimozemšťan a tá misia na mars je iba krytie pre návrat domov, ale rozbehol a funguje mu toľko vecí (čo používame aj my bežne), ako sa za mojej mladosti vravelo o leninovi.

Offline DKR

  • ID: 141
  • Registrovaný užívateľ
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 156
  • Peugeot 3008 1,5 BlueHDI, EAT8, Allure,
Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
« Odpoveď #44 kedy: 15.10.2018 - 21:04:06 »

MPA trošku ťa poopravím...

V nováckej chemičke (sused nováckej elektrárne) cca pred 12 rokmi som staval demerkurizáciu vodíka, to je to čistenie vodíka, v chemičke vzniká vodík pri výrobe ako vedľajší produkt = odpad. Celé množstvo vyčisteného vodíka odkupuje Air Products.

Ako rýchlo budeš nabíjať elektoauto a akým ističom, tak je vysvetlené v najnovšom teste Rasťa Chvalu - najnovší Nisan Leaf:
pri 10A - 21,00 až 23,30 hodín, teda do roboty s ním pôjdeš každý druhý deň pri dlhšom dojazde do práce,
pri 32A - 07,30 hodiny, čo by šlo za jednu noc,
pri 44A - 2,30hodiny, čo by mal byť bežný štandard,
Teda moja otázka, koľko budeš platiť "paušál za 6A hlavný istič a koľko za 44A hlavný istič elektrárňam na tej faktúrke za elektriku? A to som ešte neni presný, lebo pri 6A ističe na zásuvku hlavný istič bude musieť byť silnejší, detto pri 44A zásuvke bude logicky hlavný istič silnejší. Ešte stále sa ti to oplatí?
A to ešte nerozoberám časové obmezenia, výcuc z podmienok pripojenia: "odberateľ je povinný blokovať el. zariadene v dobách platnosti vysokej tarify".
A ešte sme neriešili otázku, či ti elektrárne vôbec dovolia doma namontovať 44A zásuvku, lebo ich rozvodná sieľ v obciach nie je najnovšia.

Link na test Nisan Leaf 2 generácia:
http://garaz.tv/nissan-leaf-test-dojazdu/

Inak prešli 200 km z BA do BB, ale max. rýchlosťou 100 km/h na diaľnici, ale zo zapnutou klímou. Max dojazd toho auta je tuším 230 km, nie 350 km ako je v dokladoch. Pri 130km/h ten elektormobil prejdete iba cca 150 km.
Takže ako som povedal, ešte to je v plienkach. Áno, po meste áno...

Ja som písal, že sa na elektroautá , ich ekológiu a aj ich prevádzku je potrebné pozerať komplexne.