PeugeotClub Slovakia - Les Fans De Lion o.z.

Hlavné fóra => Pieskovisko => Téma založená: Marcel00 31.08.2015 - 08:33:32

Názov: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 31.08.2015 - 08:33:32
tak toto je daleka pesnicka... vsetko vybudujme, hlavne nabijacvie stanice, ale dotacie ako poskytuju ine krajiny tak ani zmienka.
skoda ze sa toho nedozijeme :)

http://podkapotou.zoznam.sk/cl/1000673/ ... romobility (http://podkapotou.zoznam.sk/cl/1000673/1495223/Vlada-bude-tento-tyzden-rokovat-o-podpore-elektromobility)
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 10.09.2015 - 08:24:15
o elektromobilite sa zacinaju mnozit clanky, a to je dobre :)
http://podkapotou.zoznam.sk/cl/1000673/ ... -Slovensku (http://podkapotou.zoznam.sk/cl/1000673/1497355/Stat-chce-podporovat-elektricke-a-hybridne-auta-na-Slovensku)
http://ekonomika.sme.sk/c/7996476/stat- ... isice.html (http://ekonomika.sme.sk/c/7996476/stat-pretlaca-elektromobily-o-pat-rokov-ich-maju-byt-tisice.html)
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Peter Morávek 10.09.2015 - 16:10:39
Nechcem byť hulvát, ale zvýhodnené parkovanie v meste??? Nech si to .... Všade vo svete je hlavne finančná úľava a iné benefity pri vyššej cene auta, ale u nás ak ho chceš, záplat a môžeš výhodnejšie parkovať v centre (možno). Bývam mimo centra a najbližie parkovanie od paneláku mám 50m + 15m k najbližšej zásuvke v dome. Nikto mi nezaručí voľne miesto a nové vyhradené MČ neplánuje a ak aj, tak za min 1000,-€ na rok a aj to o dalších 50m ďalej. Ale nie som proti elektromobilom, iba Slovenska nenažranosť to kazí. A tiež najskôr riadne zaryžovať na prvých záujemcoch, a potom niečo pre ostatných poľavime.
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Judes 10.09.2015 - 16:18:17
A keď sa elektromobily rozšíria tak sa môžeme tešiť na cenu za elektrinu.
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 10.09.2015 - 16:37:00
tam sa caluje za baterky, cena elektriny ide dlhodobo dole, takze bez obav,
jasne nabijacie stanice nula bodov a tam kde su , tak maju vyhradene parkovanie, aspon tu v BA predsa.
ked ich vsak bude vela vyhradene parkovanie bude k nicomu.
vzhladom na cenu elektromobilu sa nepredpoklada ze si to kupi niekto kto byva v panelaku.
my sme cca 10 rokov pozadu, takze co je inde samozrejmost, tak u nas to tych 10r potrva.
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: winco 11.09.2015 - 08:21:03
U nás je veľká škoda, že je málo nabíjacích staníc. Asi si myslia, že keď je málo elektromobilov tak načo stanice :D ale práve preto sa elektromobily ešte moc nerozširujú pretože ľudia vedia, že nebudú mať kde nabiť.

Jedného času som bol zo školy poslaný do firmy ktorá sa snažila propagovať a navrhovať projekty pre štát a podniky ohľadom elektromobilyty, bola aj celkom úspešná hlavne v ČR, no tam tvrdili že dokonca štát podporoval ľudí s elektromobilmi a to tak. Kto mal elektromobil a doma ho nabíjal, tak mal samostatné hodiny na nabíjačke auta a tá elektrika bola dokonca lacnejšia ako elektrika ktorá sa bežne využíva v domácnosti. Dôvodom toho bolo podporiť ľudí v tom, že sa správajú ekologickejšie.

A môj názor, ja som za elektromobil, keby sa zlacnia trošku a sú aj normálne modely a nie len mestské mini autíčka alebo pak limuzína TESLA (uplne top auto pre mňa),  tak by mi nevadilo zaplatiť za auto 30 000€ pretože ušetrím na ďalších ostatných poplatkoch.
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 11.09.2015 - 08:25:21
uplny suhlas s wincom, presne toho nazoru som aj ja,
apropo na tu teslu cakam rovnako ako ty a este par ludi o ktorych viem ze by do nej bez vahania isli :yes
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: winco 11.09.2015 - 08:40:11
dokonca keď som spomínal tie poplatky tak jeden celkom zaujímavý údaj je že Tesla s výkonom cca 300kW a auto v hodnote cez 100 000€ má menšie PZP za rok ako moja 206 :D

Prípadne sa dá doma používať aj alternatívne zdroje na výrobu elektriky, síce na 100% pokrytie domácnosti to je stále drahé ale na časť elektriky fotovoltaiká doplnená o menšiu veternou turbínou nie je ani moc drahá a pokryje značnú časť spotreby elektriky.
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: black_angel1 11.09.2015 - 09:09:10
v SA je taka nabujacia stanica ked to tam namontovali
tak to nejaka regianalna tv spravila reportaz a tam bolo povedane ze na Slovensku v tom case bolo asi 9 elektromobilov (asi bez hybridov)

http://nabijanie.teslaclub.sk (http://nabijanie.teslaclub.sk)
http://www.elmarkplus.com/sk/nabijacie-stanice (http://www.elmarkplus.com/sk/nabijacie-stanice) - tu hovoria ze ich je uz cez 40 na slovensku
http://www.energie-portal.sk/Dokument/n ... 02421.aspx (http://www.energie-portal.sk/Dokument/na-slovensku-je-v-sucasnosti-148-elektromobilov-102421.aspx) - tak dokonca je ich uz 148
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: winco 11.09.2015 - 09:26:05
no tak sa nám to pomaly rozrastá ale stále to nie je dostatočné. ešte nech je väčšia ponuka elektromobilov zo strany automobiliek a už to bude bežná vec.
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Falco 11.09.2015 - 09:42:46
chlapci .. urob si sam ..

http://www.instructables.com/id/Build-y ... /?ALLSTEPS (http://www.instructables.com/id/Build-your-own-Electric-Car/?ALLSTEPS)
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: CiNiK 11.09.2015 - 09:45:21
Jj a potom to u nás bez problémov postavíš na papiere...  :rofl  :rofl  :rofl
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Falco 11.09.2015 - 09:49:51
Co . .vsak papiere to uz bude mat. Jediny problem budu nulove emisie na emisnej :D
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: winco 11.09.2015 - 09:51:52
tak ja s postavením elektromobilu nemám moc problém :D kludne si aj naprogramujem riadenie a podobne (nie na darmo študujem elektrické pohony) :D ale tak prerobiť už funkčneé auto na to nie je moc dobrý nápad skor ma napadlo že na 206 prirobím zadný pohon :D a bude z toho hybrid len nieje na to prispôsobená zadná náprava
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Falco 11.09.2015 - 09:59:47
Preco :) ako tento typek. Kupil auto za 500, motor, chladic a ostatne veci co nepotreboval predal za 550 :D a mohol sa hrat. No na 206 zadny pohon .. ono by to nahodou slo spravit pomerne lahko. Jedina vec co by robila problem je nadrz, tu by si musel asi zrusit, lebo by zavadzala (mozno nie). Ale spravit nove zavesenie vzadu nie je az taky problem. No na existujucej naprave kedze tam je torzka asi nie :) keby mas ramena, tak uprava by sa este dala spravit.

Co by ma viac zaujimalo je sposob akym by si chcel plnit baterie. Kedze zakladom hybridu je rekuperacia :) a tu uz dorobit by bolo asi zlozitejsie. Aj ked mozno ani nie. Ked teda neratame ziskavanie stavy z hlavneho altika. To by potom chcelo dalsi alternator, ktory by sa zopol pri brzdeni.

http://is.stuba.sk/zp/portal_zp.pl?preh ... ad_prace=1 (http://is.stuba.sk/zp/portal_zp.pl?prehled=vyhledavani;podrobnosti=59130;zp=26874;download_prace=1)

Pekna praca k teme elektromobilov
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: winco 11.09.2015 - 11:40:53
načo další alternátor? :D ved elektromotor ked sa dobre naprogramuje tak automaticky pri brzdení by rekuperoval, problem by som nevidel ani v tej nádrži prípadne ju vyhodiť dať do kufra nejaku racing a potom do podovozku baterie, ale nie klasicke, niečo by som určite vyskaldal podobne ako má tesla....spraviť k tomu elektroniku ktorá by uriadila baterie plus dalšiu kldune by stačilo naprogramovať aj DSPčko neskor nejkým ARM procesorom nejaké čo by riadilo motor samozrejme aj s rekuperáciou....prípadne by sa to poriešilo aj nabíjanie počas jazdy z klasického alternátora alebo ked stojíš na kryžovatke tak alternátor by hnal šťavu do bateriek ale tak možností je takmer nekonečno ako to vymyslieť :D

v hlave mám fakt hodne moc nápadov na to ako by sa dala spraviť celkom slušný elektromobil teda skor hybrid....

inak k poznámke dorobenia rekuperácie...to je rovnako jednoduché ako roztočiť motor...
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: CiNiK 11.09.2015 - 11:50:36
Heh, to mi pripomína moju obľúbenú:

"Ja nie som praktik ja som len teoretik
darmo tu do tmy len tvoje body svieti
ja nie som praktik hoc teóriu zvládam
ak chcete aj vám ja predvediem ju madam..."


 :chuckle
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: winco 11.09.2015 - 11:55:16
no tak pekná myšlienka :D

ono ide o to, že nechystám najbližších pár rokov stavať hybrida z 206 :D (i ked človek nikdy nevie)
ale kedže sem tam som pomáhal na stavbe školského elektromobilu EDISON tak viem ako sa to tam riešilo a čo všetko to obnáša atd :D plus sa chystáme v škole prerobiť staru multikáru benzínovu na elektropohon ale použiť miesto klasického DC motora a alebo synchronneho motora (ako používa tesla) tak použiť spínaný reluktančný motor ktorý má jednu výhodu :) má teoreticky nekonečné otáčky pretože rotor je len kus železa :P takže je aj jednoduchší na výrobu a aj menší .....
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Judes 30.12.2015 - 11:38:38
Sem dávam len odkaz nakoľko som to už vložil do inej témy.

viewtopic.php?f=11&t=2035&p=48522#p48522 (http://forum.peugeotclubslovakia.sk/viewtopic.php?f=11&t=2035&p=48522#p48522)
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Qcko 30.12.2015 - 12:36:13
Judes, áno, je to tak, ono sa moc nehovorí ani o výrobe akumulátorov, ktorá sama o sebe znečistí ovzdušie viac ako dieselový motor, ešte pred 3 rokmi keď sme sa školili na nadchádzajúcu dobu a skúšali sme elektromobily a  rozoberali akumulátory a "prevodovky" nám sám školitel hovoril že automobilky sú si toho plne vedomé a pracujú na tom (hlavne centralizovaním výroby, aby kovy nemuseli putovať po celom svete sem a tam). Ale byrokrati chcú najskôr auto ktoré nemá emisie (splnené) a zbytok sa vyrieši niekedy "potom".
Každopádne vozenie na elektromobile je super, hlavne neskutočná akcelerácia, ktorú si človek užíva nonstop, vedel by som si predstaviť elektromobil v garáži, ale určite nie nejaký športiak alebo malé mestské auto :D
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 04.01.2016 - 22:51:19
zadarilo sa... :chuckle
http://www.zive.sk/clanok/111245/nabija ... lne-zhorel (http://www.zive.sk/clanok/111245/nabijanie-sa-pre-elektromobil-tesla-model-s-stalo-osudnym-uplne-zhorel)
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Judes 04.01.2016 - 22:57:09
A bolo to také pekné a ekologické auto, no určite nehorelo o nič ekologickejšie ako ostatné zapáchajúce autá  :chuckle .
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Qcko 04.01.2016 - 23:43:54
Nabil na 200% kapacity :D
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Peter Morávek 05.01.2016 - 05:09:25
Pekný ekologicky dym.
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Modzillo 05.01.2016 - 08:52:07
Nepoznám túto problematiku do detailov, aby som mohol na 100% tvrdiť, že budúcnosť automobilizmu je v elektromobiloch...

Automobilky vrážali obrovské prachy do vývoja lítiových batérií a zrazu ten boom nejak utíchol. Nedávno mi môj veľmi dobrý kamarát (najväčší automobilový fanatik, akého poznám) povedal, prečo to tak je - lítium vedia spoločnosti vo veľkom ťažiť v 3-4 krajinách a čuduj sa svete mimo iného ide o Afganistan... Náleziská sú aj v iných krajinách, ale nie dostatočné na to, aby sa vybudoval efektívny ťažobný priemysel...

Vývoj elektromobilov na báze lítia je teda nateraz pasé a vývojári si lámu hlavy, ako ďalej...

Som obrovským fanúšikom značky Tesla a tiež čakám, kým trochu zľudovejú ceny...  :angel
Názov: Re: Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Qcko 05.01.2016 - 12:12:11
Modzillo: áno, akumulátory sú hlavný problém, teda ich výroba ako som písal vyššie, takisto mi to hovoril veľký fanatik - 30 rokov školí servisných poradcov a mechanikov :D Takže na tom niečo bude :)
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 23.03.2016 - 21:22:09
mozno sa dockame :)
http://www.aktuality.sk/clanok/324334/slovensko-rokuje-s-automobilkou-tesla-o-novom-zavode/#
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: mpa 24.03.2016 - 13:36:21
takže - 31.03, u nás o pol šiestej ráno prvého apríla zverejnia ľudovú teslu. o dva roky by ju mali začať predávať. špekulácie okolo nej sú zbytočné, podstatné je mať cca milión, milión a pol skk.
odhadujem, že ostane pri tom, že v cene je svetová sim, osem rokov / 200 tis km batéria, a príslušnosť k extra skupine majiteľov.
a k domácej výrobe - okolo sedemdesiatych rokov v USS urob si sám bola úvaha ako prestavať (predvojnové) auto na elektrické. mimo iného, ako limit pre spotrebu uvažovali rýchlosť do 4/hod, pretože potom sa začne prejavovať odpor vzduchu. :-)
ps - ja tie peniaze už mám na sporiacom účte a budem dokladať, aby bolo na batériu 500 km ...
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: mpa 07.04.2016 - 14:09:41
EV, aj odkazy
http://teslaclub.sk/forum/v%C5%A1eobecn%C3%A9-f%C3%B3rum/elektrick%C3%A9-vozidl%C3%A1/568-peugeot-ion-citroen-c-zero-mitsubishi-i-miev
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 06.10.2016 - 12:41:05
elektromobil zaujal holandskú firmu zameriavajúcu sa na prenájom limuzín a iných špecifických vozidiel,
medzi nimi aj pohrebných áut. V spolupráci so spoločnosťou RemetzCars, ktorá sa zaoberá špecifickými
prestavbami, zvládli elegantný Model S prestavať do dnešnej podoby.

http://autobild.cas.sk/clanok/212025/toto-ste-este-nevideli-tesla-ako-pohrebak
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: mpa 09.10.2018 - 18:22:56
oživím túto tému spred troch rokov a mesiaca
dôvod je únia, ktorá chce zníženie CO2.
pre výrobcov/predajcov to znamená, že musia znížiť produkciu CO2 celej flotily = okrem spaľovákov ponúkať aj elektromobily (a nielen pôonúkať, ale aj predať, dať do premávky).
u amíkov to funguje tak, že daimler vyrába vysoko stratový FIAT 500e, ktorý trojročný s nájazdom do 50kkm tuná od dovozcov (a úpravcov) kúpite za €15.000.00.
v tomto smere na slovensku nebudú mať problém Peugeot/Citroen/Mitsubishi (vyrába iOn/C-Zero/i-MiEV); VW (vyrába e-Golf a e-Up, ten teraz inovuje); KIA (vyrába SOUL EV a NIRO); Hyunday (ioniq, kona); Nissan (LEAF); BMW (i3); Mercedes (smarty 2/4 ED); Renault (ZORE a Twizzy)...
a teraz taká otázka - podporíte svoju "značku" kúpou?
iOn je vcelku drahý na fakt, že je to menej vybavená kópia dávno vyrábaného elektromobilu iMiEV z 07/2009!
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 10.10.2018 - 09:44:49
elektromobilita v ziadnom pripade neznizuje, resp. nema produkciu co2 ci coho.
prevadzka na takyto pohon nieje lacna pokial nebudes nabijat iba doma a nabijacie stanice budes vyuzivat
fakt iba zriedkavo a teda na cestach na dovolenku, sluzobku a podobne.
inak sa vyrovna beznym nakladom na spotrebu bezneho dieselovaho auta.

ja vidim realne pre uzivatela prijatelne vyuzitie v hybridoch a alternativnych pohonoch LPG, CNG.
tam je efektivna jazda za male naklady a s nizkou produkciou emisii nech je aj EU spokojna.

netreba sa divat iba na emisie, ktore vyprodukuje prevadzka auta, ale treba si vsimat emisie,
ktore vyprodukuje vyroba baterii, ich pripadna likvidacia, a takisto emisie, ktore vyprodukuju elektrarne
dodavajuce elktrinu pre nabijanie elektromobilov ;)
cina kde sa baterky vyrabaju emisie dodrziavat nemusi, kjotsky protokol maju zaveseny na stene.
preto sa lahko hovori o emisiach v EU, vsetci sme na jednej plante ...
"ked si niekto pocas dna prdne kym je u nas noc, tak rano sa toho nadchame aj my" takze hovorit o
emisiach iba v EU je neopodstatnene, pokial emisie nebudu dodrziavane na celom svete :)

Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: DKR 10.10.2018 - 21:29:49

Marcel má úplnú pravdu.
Elektromobily nevyriešia produkciu CO2, ani ekológiu ako takú.
To ešte nehovorím o výrobnom procese baterky, kyseliny a ťažké kovy, životnosť baterky a jej likvidácia.
Prestavte si, že budeme maž všetci elektrotá, ráno ideme všetci do roboty - školy cca medzi 7:00-9:00 a rovnako sa všetci varaciame z roboty-školy cca medzi 16:00-18:00, ak to dáme všetci nabíjať od 18:00-20:00 skolabuje elktrická siež, nikto o tom nehovorí a nik nebuduje takú sieť aby vydržala. 
Je to dnes inn téma, ale v skutočnosti je to slepá ulička.
Elektromobil bude ekologickejší ako benzín, iba v tom prípade, ak sa bude elektrina vyrábať iba zelenou technológoiu, teda solár, vietor, voda.
A to bude bohvie kedy.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Qcko 10.10.2018 - 21:36:58
Marcel to vystihol úplne presne. :)
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Judes 10.10.2018 - 21:53:49
Vystihli ste to presne ale blížia sa voľby a takéto eco témy hrajú do karát europoslancom, politikom ktorý o problematike mnohokrát nemajú ani šajnu a predbiehajú sa kto navrhne väčšiu blbosť.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 10.10.2018 - 23:20:05
eko temy ludi iba nasieraju, ked vidiet kolko vyprodukuje lod, lietadlo, lokomotiva, aktualny vybuch rafinerie v kanade,
unik ropy do mora, sused co zacal palit pet flase a bordel v zahrade co nazbieral za cely rok :D...
to uz radsej tie jemne zakrivene banany...

ropne katastrofy...
perzsky zaliv 1,75 miliardy litrov ropy do mora..., mexicky zaliv 660tisic ton ropy... to su tak sialene cisla ze ja sa divim ze tu este na tejto zemeguli sme...
15 najvacsich zaoceanskych lodi sveta vyprodukuje viac skodlivych latok ako 760 milionov aut sveta
nech idu do pitche s autami na baterky s trojvalcami a emisnymi kontrolami...
https://www.aktuality.sk/clanok/472037/najvacsie-ropne-katastrofy/
https://www.cas.sk/clanok/115429/15-najvacsich-lodi-znecisti-zivotne-prostredie-viac-ako-vsetky-auta-sveta/
http://energia.sk/dolezite/elektrina-a-elektromobilita/kolko-emisii-co2-vlani-vypustili-slovenske-a-europske-podniky/23370/
atd...
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: IvanH 11.10.2018 - 07:30:33
A najlepsie na tom je ze tí co o tom rozhoduju nic o tom netusia, Dodnes mi znie v usiach veta sefky strany zelenych niekedy z 90tych rokov "Ja elektrinku nepotrebujem, ja si tu telku pozriem aj pri sviečkach"
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: RTG 11.10.2018 - 08:34:15
Nemam rad ekoterorizmus - lebo je to jeden extrem, ale tieto "argumenty" su presne extrem druhy. EV je smer a ci chcete, ci nie, pride. Otazka je, ako sa na to pripravit. Ci jednoducho ignorovanim a tvarenim sa, ze je to slepa vetva az kym nebudu vsade a  s nimi aj komplikacie, alebo to priebezne riesit a vylepsovat.
Napriklad tie lode:  po prepocte na uzitocnu prepravenu hmotnost na jeden km je aj ta najspinavsia lod ultraekologicka a vyrovna sa par desiatkam maximalne stovkam aut beznych ludi - ze ta lod nesmradi pod oknami narozdiel od aut spominat asi netreba. Tazba ropy a rafinacia paliv tiez spotrebuvava obrovske mnozstva el.energie, takze ak hovorime o baterkach, treba hovorit aj o samotnom palive, nie ucelovo vynechavat.
Dalsie veci su spojene s ekonomikou ako takou - mame cakat, kym europu prevalcuje Cina, ktora masovo investuje do EV? Aby sa nam to nakoniec nevypomstilo.
Ja by som si dnes za sucasnych okolnosti tiez EV nekupil (nemam to kde nabijat, zatial draha technologia), ale to je zrejme len otazka casu. Neviem preco sa zubami nechtami drzat starych konceptov. Dnes vlastnim trojvalec a som s nim viac spokojny nez s cimkolvek inym predtym a nemenil by som to za nic starsie.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: mpa 11.10.2018 - 19:25:57
už ste mi raz napísali, že som ***
a mnohí žijete v starých, prekonaných, zmenených faktoch.
- napríklad batérie/akumulátory majú v skutočnosti dlhiu životnosť ako oceľová karoséria; keď sa jej/ho kapacita zníži pod hranicu požadovaného dojazdu sa nevyhadzuje, ale buď recykluje, ale častejšie sa použije ako záložný zdroj v domácnosti. a lítia obsahujú akumulátory vcelku málo, zatoložísk je "neúrekom", jedno z najväčších je v čechách!
- cena elektriny pre nabíjanie je tiež zmenená - ten kábel, ktorý tuná dodávajú k autu nabíja z zásuvky 230V a ŠESŤ ampérov, istič by mal byť 10A, takéto nabíjanie postačuje autu, ktoré má dojazd min. 200km na plné nabitie v zime aj s zohriatím, rozmrazením okien pred jazdou. prípadne vychladením v zime. cena elektriny by sa v noci nemala zvyšovať, pretože v noci elektrárne vyrábajú elektrinu "do luftu"... súhlasím s názorom, že keď sa zmení počet áut 50/50, nasadia daň.


- ja vidím problém v tom, že automobilky NECHCÚ elektromobily vyrábať. vW má už problém v amerike 350tisíc museli stiahnuť a zrejme šrotovať. vyrábajú AKOŽE elektrické, lenže Od března 2018 se výroba elektromobilu Volkswagen e-Golf v továrně v Drážďanech zvýší postupně ze 35 kusů denně na 70 kusů denně. Výrobní linka také přejde na dvousměnný provoz. a takto sľubujú a sľubujú.
- elektromobily skrátka majú nasadenú cenu niekam mimo realitu - ak porovnáte auto so spaľovacím motorom a batériové, koľko súčiastok a aká je zložitosť výroby? ubudne motor, prevodovka, elektromotor je namontovaný na diferenciál (stály prevod). pribudne vákuové čerpadlo pre posilovač brzdenia, trafo a usmerňovač pre nabíjanie, striedač pre motor, A CHOCHMES + ČIDLÁ. tam je priestor pre zníženie dnešnej ceny o hádam tretinu - ako ste tuná na fóre, ste ešte mladí, takže je vám na nič tempomat (adaptívny), sledovanie mŕtveho uhla, cúvacia kamera, systém varujúci pred chodcami, ... ja sa ešte dokážem otočiť, aby som videl auto v mŕtvom uhle, i cúvam na zrkadlá, už by som sa potešil sledovaním chodcov.
a veď dnes za 3/4 mio skk (spaľovacie) autá bežne kupujú, takže by BEV by neboli mimo peňaženku.

ps - je ešte veľa toho, čo klame verejnosť o autách (bez rozdielu).
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: DKR 11.10.2018 - 21:10:00

Nikto z nás netvrdil, že ťažba ropy je ekologická, detto prevádzka benzínových a naftových áut.
Ale ekológia elektromobilov je založená na tom, že Vám nebude smrdieť výfuk auta rovno pod oknom v mestách, kde v mestách je stále horšie a horšie ovzdušie. Elektroautami sa ten výfuk = komín prenesie ďaleko od Vášho mesta. Takže ekológia je založená na tom, čo oči nevidia srdce nebolí.
Tak ako som už uviedol v inom príspevku, elektroatá budú ekologické, keď bud elektrina vyrábaná iba zelenou technológiou a nie spalovaním mazutu, hnedého uhlia a reakciou atómu.
V ostatých rokoch došlo k dynamickému rastu elektrických vozidiel na trhu, ele dnes ešte niesú dokonalé, ani ekologické. Možno v budúcnosti...

Aktuálne politika: Rakúske predsedníctvo prinieslo novú dohodu v EU. Osobné autá vyrobené v EÚ by od roku 2035 mali vypúšťať o 35 % menej emisií ako v roku 2021. Dohodli sa na tom členské štáty Únie.
Čo to znamená, automobilky budú nútené vyrábať a reálne predávať viac elektoáut, aby splnili flotilové linity nových emisii, inak budú platiť pokuty...
Takže elektoautám neujdeme...



Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Qcko 12.10.2018 - 09:19:00
Za 17 rokov už "osobné" autá ani nebudú, neviem prečo ich to v EUP trápi.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: mpa 12.10.2018 - 13:10:38
@DKR - pozri si fa za elektrinu - koľko jej pochádza z uhoľných. tuná budeme o pár (pár = dva?) rokov mať iba "záložnú uhoľnú, rýchlonabiehajúcu" elektráreň vo vojanoch, plný výkon spustí pri ÚPLNOM výpadku elektriny.
zvyšok, aj keď o tom otvorene nevraví žiaden politik, zatvoria, teoreticky zatvorením bane, prakticky zatvorením bane+elektrárne. pretože o čom bolo neschválenie rozšírenia ťažby?
ekológia je politikum, pretože 2/3 riešení je prírode na škodu a prospieva iba "zapojeným".
ja napríklad tvrdím, že nákupné centrá a parkoviská pri nich sú najlepšia ochrana prírody - ak by pri trenčíne nebolo laugarício, tesko a ostatné prevádzky a trenčania zo sídliska juh by šli "do prírody", za dva víkendy by celý lesopark brezina zdupali.
celá život od narodenia po maturitu som žil ďaleko za dedinou, príroda veľakrát vošla aj do obývačky (sovy mnohokrát zahučali do krbu) a viem ako vie jedno nas*até decko lámať kríky ...
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: DKR 13.10.2018 - 08:23:01

O uholnej elektráni viem svoje, Novácku uholnú elektráreň mám totiž 10 km pod oknami.
O požiadavke baní na povrchovú baňu tiež viem svoje, ekológia v regióne by bola úplne v prdeli.
Bane v Novákoch a aj elektráreň tak rýchlo nezavrú, politici nás presviedčajú vraj riešia nezamestnanosť v regióne, ale je to iba politika, lebo majitelia týchto zariadení sú sponzory jednej strany...
Jeden nemenovaný prognostik spočítal, že keby všetci súčasný zamestanaci Nováckych baní vrátane vedenie ostali doma a štát by im platil plnú mzdu a odvody zo mzdy, bude to štátnu kasu stáť menej, ako teraz dáva štát dotácie na udržanie zamestnanosti v bani. Proste taký nenápadný maličký tunelík...

Fa za elektriku poznám a viem, že platím viac ako predtým. A viem aj prečo, lebo všetci odberatelia elektrini sponzorujeme štátne dotácie na slnečné elektráne. Ďalší nenápadný tunelík. Ale aspoň to je ekologickejšie ako uhlie a jadro.

Prírode elektoautá moc nepomôžu. Áno v mestách, kde je v súčastnosti najväčšia koncentrácia znešistenie sa to s nimi zlepší, ale v globále pre planétu  bude zlepšenie malé. Príklad EU zakázala klasické žiarovky, a teraz po čase sa zistilo, že úsporné žiarovky nie sú až také ekologické. Každý výrobok a je jedno či auto, alebo žiarovka, má enviromentálnu stopu pre životné prostredie. Teda jeho ekológia by sa mala posudzovať komplexne, od ťažby materiálu, jeho prevozu do výroby, výroba, ďalší prevoz hotových výrobkov, používanie výrobku, prevoz na skládku a následná likvidácia. Ale tu sa vytrhne jedna časť z celku a to, že prevádzka elektroauta je ekologickejšia, ako auta zo spalovacím pohonom. Ale enviromentálna stopa elektroauta je len o veľmi malý kúsok lepšia, ako zo spalovacím motorom. (ešte že som absolvoval školenie na nemenovanej VŠ v BA).

Keď investovať peniaze do vývoja, tak do technológie, ktorá naozaj pomôže prírode.
Napr. do vodíka... z výfuku lezie vodná para a výroba vodíku je ekologickejšia, ako elektriny. Pár automobiliek už má prvotiny...
 

 
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: mpa 13.10.2018 - 15:08:10
@DKR - čo si sťažuješ, kostolany už desaťročia nikoho nezatopili kalom s obsahom arzénu, aj muchy už lietajú, dokonca včely. keď som v pd býval, čudoval som sa prečo nik nemá sieťky na oknách :-)
a vodík - kde vezmeš platinu? alebo si kúpil sitká z hmotných rezerv? predstav si, že o vodíkovom generátore mi rozprával absolvent techniky z/v roku 1970.  pokrok sa odvtedy žiaden neudial - v česku pre jedno jediné predvádzacie vodíkové auto vozia čistý plyn z ostravy vagónom, hoci si mysleli, že budú používať odpadový z výroby - lenže ho nevedia vyčistiť. pre mňa je problém okrem techniky v tom, že ho chcú vyrábať z fosílnych palív - čiže stále byť závislý na tých istých. od 2011 sa píše aké to bude s vodíkom skvelé a koľko áut a autobusov, i vlak postavia a nikde nič - akurát vlani prešlo jedno auto "ostrovy od severu k juhu a za ním šlo tankovacie auto s vodíkom - stále 99.99% čistoty, stále žiadna výroba hocikde na farme.
neber si to osobne.

a tomu, kto sa vozí autom ide o pohodlie, nie o prírodu. ekológia sú reči. prečo si myslím že elektrika je na rade (nie je to definitíva) ? pretože elektrina na slovensku, v čechách je všade. nabíjačky hustejšie (hlavný ťah) ako pred prevratom benzínky!

a na faktúre máš napísané, kde je výfuk elektromobilu - koľko je z uhlia. nemusíš platiť viac, musk (tesla) ti predá batériu (z nových článkov, ešte nemá z áut) a potom ti bude pri spotrebe 2.000.00kWh/rok stačiť bytový istič 6A, tým batériu budeš prieežne dobíjať a ona ti dodá chýbajúci príkon.

možná je musk mimozemšťan a tá misia na mars je iba krytie pre návrat domov, ale rozbehol a funguje mu toľko vecí (čo používame aj my bežne), ako sa za mojej mladosti vravelo o leninovi.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: DKR 15.10.2018 - 21:04:06

MPA trošku ťa poopravím...

V nováckej chemičke (sused nováckej elektrárne) cca pred 12 rokmi som staval demerkurizáciu vodíka, to je to čistenie vodíka, v chemičke vzniká vodík pri výrobe ako vedľajší produkt = odpad. Celé množstvo vyčisteného vodíka odkupuje Air Products.

Ako rýchlo budeš nabíjať elektoauto a akým ističom, tak je vysvetlené v najnovšom teste Rasťa Chvalu - najnovší Nisan Leaf:
pri 10A - 21,00 až 23,30 hodín, teda do roboty s ním pôjdeš každý druhý deň pri dlhšom dojazde do práce,
pri 32A - 07,30 hodiny, čo by šlo za jednu noc,
pri 44A - 2,30hodiny, čo by mal byť bežný štandard,
Teda moja otázka, koľko budeš platiť "paušál za 6A hlavný istič a koľko za 44A hlavný istič elektrárňam na tej faktúrke za elektriku? A to som ešte neni presný, lebo pri 6A ističe na zásuvku hlavný istič bude musieť byť silnejší, detto pri 44A zásuvke bude logicky hlavný istič silnejší. Ešte stále sa ti to oplatí?
A to ešte nerozoberám časové obmezenia, výcuc z podmienok pripojenia: "odberateľ je povinný blokovať el. zariadene v dobách platnosti vysokej tarify".
A ešte sme neriešili otázku, či ti elektrárne vôbec dovolia doma namontovať 44A zásuvku, lebo ich rozvodná sieľ v obciach nie je najnovšia.

Link na test Nisan Leaf 2 generácia:
http://garaz.tv/nissan-leaf-test-dojazdu/

Inak prešli 200 km z BA do BB, ale max. rýchlosťou 100 km/h na diaľnici, ale zo zapnutou klímou. Max dojazd toho auta je tuším 230 km, nie 350 km ako je v dokladoch. Pri 130km/h ten elektormobil prejdete iba cca 150 km.
Takže ako som povedal, ešte to je v plienkach. Áno, po meste áno...

Ja som písal, že sa na elektroautá , ich ekológiu a aj ich prevádzku je potrebné pozerať komplexne.
   

Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: DKR 15.10.2018 - 21:29:12

A ide to:

https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/485416-hyundai-doda-do-svajciarska-1-000-vodikovych-kamionov/
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: RTG 16.10.2018 - 00:18:10
Nehnevaj sa, ale dost zavadzas. Test som ani nepozeral, lebo hovori len o Leafe, co neplati pausalne pre vsetky EV. Pri 3f 10A zasuvke budes 40kWh bateriu nabijat vykonom 6,9kVA - menej ako 6 hodin. Pri 16A 3f istici  to bude pod 4 hodiny. AK vezmes 55kWh, tak sa cas predlzi v prvom pripade na cca 8h a v druhom na 5h nabijania. Aj keby sme zobrali klasicku "obycajnu" 1f zasuvku, kde mas aj tak 16A a nie 10 (neviem, kto take ma bezne doma, lebo uz aj vysavac moze byt pri takej problem), tak nabijas maximalne 12h-13h. Samozrejme zavisi od akumulatora a technologii vyrobcu, cim vsetkym moznym sa da nabijat, ale hovorit o 1f nabijani malym vykonom ako o pravidle je uplne scestne.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: IvanH 16.10.2018 - 12:17:36
Ide najmä o o to ze pokial bývaš v rodinnom dome tak sa k zásuvke dostaneš ale kde sa bude nabíjať Petržalka BA, Luníky KE, Hliny ZA,....?? a onedlho aj ja keď sa z domu odsťahujem?
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 16.10.2018 - 12:42:16
...na parkovisku billa za 0,5€/kWh
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: IvanH 16.10.2018 - 12:49:51
Chcem vidiet tie fronty pred tym parkovacim miestom.....Prides o piatej z prace das nabijat a o 11tej uvolni miesto pre suseda....
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Judes 16.10.2018 - 12:57:41
Tak ako teraz zarábajú na ubytovaní v obciach a mestách s rekreačným zariadeniami tak na sídliskách budú zarábať tý čo bývajú na prízemí alebo na spodných poschodiach a natiahnu predlžovák  :D
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 16.10.2018 - 13:19:28
Chcem vidiet tie fronty pred tym parkovacim miestom.....Prides o piatej z prace das nabijat a o 11tej uvolni miesto pre suseda....
plan na rok 2019 pre ministerstvo zivotneho prostredia, hospodarstva a podobne, je taky ze sa budu poskytovat dotacie na nabijacie stanice,
rovnako sa maju polavit podmienky pre poskytovatelov takychto sluzieb, uz to nebude tak prisne ak bude niekto
chciet mat statut cerpacej stanice/nabijacej. Takze trh sa otvori a v priebehu roka dvoch troch bude nabijaciek tolko ze nebudes vediet kam skorej :)
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: RTG 16.10.2018 - 16:05:52
Nie len to - mozno budes moct sam si kupit nabijaciu stanicu a s distibutorom dohodnes pripojenie - oni budu prevadzkovat na tvojom zariadeni nejake sluzby v ramci sirsej siete na oplatku vyriesia pripojenie. Toto hovorim zatial ako spekulaciu, lebo som nezistovla podrobnosti, ale uz podobne info som zachytil. Urcite to nebude masovy narast na kazdom kroku a nie zo dna na den, ale prist to pride.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: mpa 16.10.2018 - 18:52:29
@DKR - stále vytŕhaš veci, ktoré už sú prekonané, prípadne veci, ktoré sú v porovnaní s inými vlastnosťami toho istého vozidla nepodstatné.
rasťo chvála nemá "naštudované" čo elektromobily majú lepšie a čo horšie ako spaľovacie autá. hodí do placu klasické otázky na odpovede ľudí, ktorí nevideli, neskúsili, zato POČULI o čom to je. prirovnám to k plastovým oknám a zatepľovaniu.
- nissan leaf nemá problém s 6. 10. 16 A a počtom hodín, má PODSTATNÝ problém s tým, že (dnes poviem že ZÁMERNE nemá "tepelný menežment batérie"!  a to je už brané od majiteľov brané ako sabotáž. to auto v TRETEJ generácii s "väčšou" batériou má problém s (skutočne rýchlym) nabíjaním, batéria sa prehrieva a nabíjanie je výrazne spomalené.

šesťampérový istič ako hlavný som spomínal v súvislosti s domácou batériou, nie bez nej.

a "istič" a platba - 6A je svetelný okruh, dnes už hádam ani na záisuvkách taký istič nenájdeme. problém nabíjacieho kábla dodávaného k autu je v obmedzení prúdu, pretolebo "nazápade" majú akosi tenšie dräty, sedia si na kábli. ja som kedysi uvažoval nad "nočným prúdom" a zistil som, že to pre mňa nie je.  pri najobyčajnejšej tarife mám ročnú spotrebu 2000kWh, s elektromobilom raz toľko. to sa vôbec nevyplatí ísť tým smerom. iná vec je 3*25A hlavný istič, kde z jednej fázy napájam pôvodný rozvod a z dvoch fáz transformátorom 400/250V dostanem  230V/30A. z nich napájam "veľké spotrebiče v kuchyni a nabíjanie. má to háčik - straty na transformátore, ale nemusí byť stále pod prúdom, iba keď je potreba.

nabíjanie elektromobilov na striedavom prúde je najmä o "nabíjačkách" ktoré sú súčasťou auta. okolo "nabíjacích kábloch" je už veľa debát a ešte viac výrobcov. a malé upresnenie - iba TESLA a renault ZOE vedia nabíjať troma fázami (3 vstavané nabíjačky, batéria tiež na tretiny), pri ostatných elektroautách ide o využitie iba JEDNEJ FÁZY z troch, to všetkopreto, že sú to najbežnejšie zásuvky/zástrčky vhodné pre 16/32A prúdy. pomerne bežne sa vyskytujú ešte 16A modré jednofázové konektory v autokempoch a na marínach.

tuná mnohí sú proti plynu v autách. a to je vcelku už zo všetkých strán prebádaná tématika. máš potuchy aký je problém "udržať" vodík aby neutekal? výrobca nádrží do áut má vyvinutý materiál, ktorý má "veľkú nepriepustnosť" a to je vodík "iba" silno stlačený, nie kvapalný.

a tie tisíce kamiónov- to je PROJEKT, rovnako ako vlak a stovky tankovacích stojanov, stovky projektov a plánovaných elektroautoobilov od svetových výrobcov áut. vo švajci už jazdí nie prvá generácia upravených baterkových kamiónov pre LÍDL. aj s muchami a detskými bolesťami.a tesla SEMI už je na cestách, zatiaľ vozí vlastnej firme, číňania prevádzkujú stovky baterkových elektrobusov (vyrábajú aj v maďarsku). a iba na okraj - viem, čo je to za problém vymyslieť a vyrobiť prepravné nádoby (nie v aute, ale na ložnej ploche. lebo únik znamená smrť v širokom okolí.

@ RTG 3F bežné autá nevyužívajú, iba jednu fázu. a druhá, podstatná vec je tá, že nik nenabíja od NULY, zničil by batériu véééľmi rýchlo. nabitie má byť medzi 20-80%, je možnosť v núdzi (lenivosti) ddoraziť "domov" na nule, ale okamžite nabíjať, nabitie na 100% jemožné ak okamžite vyrazíš. okrem toho elektronika nepustí vybitie do skutočnej nuly a nedovolí nabiť skutošne doplna, je tam ochranná kapacita. a k nabíjaniu malým či vysokým prúdom, striedavým či jednosmerným - teórií je veľa, dnes sa potvrdzuje tá, ktorú razil jeden amík (vedec zaoberajúci sa lion) - že pri malom prúde sa nevratné zmeny prejavia skôr. odporúča rýchlonabíjanie jednosmerným prúdom vysokým napätím.
kúpiť si "nabíjačku" je ešte pre jednotlivca pridrahá záležitosť, ak tí, čo majú na tesly to nerobia, max majú solárne elektrárne a prebytkami dobíjajú auto(á). iná vec je "nabíjací stĺpik" s 1-3F 230/400V, kde dáš voľne k dispozícii, prípadne cez nejakú skupinu možnosť dobíjať. z česka prišla napr. ev-mapa.

@IvanH - ak nenabíjaš auto s dojazdom 100km a menej a denný priemer je 40km, nabíjaš ob deň. tak to robia aj tí, čo garážujú, nie je vhodné ani prebíjať, ani nedobíjať.
v Ba je nie jedno miesto, kde sa dá "pomaly" nabíjať (nákup, kino, reštaurácia bezplatne, naopak v Tatrách je pri (rýchlonabíjačkách) husto. a už bude aj tak, že hotal použijem iba ten, kde je zásuvka. a z diskiusií vidím, že sa viacerí snažia. asociácia (hotelov?) na svojej stránke dala link, kde záujemca dostane všetky info a pomoc pri získaní "walbox-u" priamo od tesla grátis. jediný záväzok je bezplatné nabíjanie zákazníkom. dostane nabíjačku, návod inštalácie, a bezplatnú celosvetovú reklamu na MAPE nabíjacích staníc TESLY.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: DKR 16.10.2018 - 20:15:25

MPA s tými ističmi som reagoval na teba...
Všetkým tu je jasné, že 6A je na svetelný okruh, ale ty si to uviedol v jednom svojom príspevku, že je možné s ním nabíjať elektoauto.
Môj príklad bol, ako dlho budeš nabíjať elektoauto zo zásuvky z 6A, alebo 10A istením, ale nepíšeš ako dlho, 6 hodím to nebude, to iba matematicky, lebo sú tam straty.
Dlhé nabíjacie časy nebudú vyhovovať 80% populácie, potrebujú mobilitu. Tak ako píše MPA pri dlhých časoch nabíjania, jedna nabíjačka = zásuvka, z času keď prídeš z práce do času ranného odchodu do práce, nabiješ dve elektoautá pri 6 hodinových nabíjacích časoch...

Tak ako som uviedol, dnes sa ešte stále technológia elektroáut vyvíja, pokiaľ niekto nepatentuje iný typ vecičiek skladujúcich elektrickú energiu (náročky nepíšem batérie), tak je to použiteľné zatiaľ iba v meste a v okruhu 50 km od mesta...



 
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Qcko 16.10.2018 - 23:38:17
Fúha, z tejto diskusie mi vyplýva, že máme v klube minimálne 5 elektromobilov, no nikto tu žiadny ešte nepredstavil. Čo sa za ne hanbíte?
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Judes 18.10.2018 - 12:41:01
Zaujímavé čítanie ;)
https://www.startitup.sk/v-norsku-sa-premnozili-elektromobily-nabijacich-stanic-je-nedostatok-a-vysledkom-je-totalny-chaos/
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: mpa 18.10.2018 - 16:23:47
@DKR - prečítaj si ešte raz to o ističoch ctrl c/v:
- a na faktúre máš napísané, kde je výfuk elektromobilu - koľko je z uhlia. nemusíš platiť viac, musk (tesla) ti predá batériu (z nových článkov, ešte nemá z áut) a potom ti bude pri spotrebe 2.000.00kWh/rok stačiť bytový istič 6A, tým batériu budeš prieežne dobíjať a ona ti dodá chýbajúci príkon.
- a "istič" a platba - 6A je svetelný okruh, dnes už hádam ani na záisuvkách taký istič nenájdeme. problém nabíjacieho kábla dodávaného k autu je v obmedzení prúdu, pretolebo "nazápade" majú akosi tenšie dräty, sedia si na kábli. ja som kedysi uvažoval nad "nočným prúdom" a zistil som, že to pre mňa nie je.  pri najobyčajnejšej tarife mám ročnú spotrebu 2000kWh, s elektromobilom raz toľko. to sa vôbec nevyplatí ísť tým smerom. iná vec je 3*25A hlavný istič, kde z jednej fázy napájam pôvodný rozvod a z dvoch fáz transformátorom 400/250V dostanem  230V/30A. z nich napájam "veľké spotrebiče v kuchyni a nabíjanie. má to háčik - straty na transformátore, ale nemusí byť stále pod prúdom, iba keď je potreba.

v oboch textoch je o DOMOVEJ batérii, ktorú nabíjaš priebežne (niekde píšu prietokovo) a nič o aute a jeho batérii. ako dlho sa nabíja zo striedavého prúdu ti napísali iní, ja som ich neovplyvňoval.
a popremýšľaj o realite - v európe je nejaký priemer denného nájazdu, v česku a na slovensku je denný priemer 40 kilometrov. malý mestský BEV potom treba nabíjať OBDEŇ (tým pomalým 6-10A káblom) stredný BEV s dojazdom 200km ob tri dni. v zime, keď je vyššia spotreba a ráno sa na zásuvke rozmrazí a vyhreje tiež obdeň (a stále tým 6-10A káblom).
a to bude vyhovovať 80% populácie, pretože viec sa autom nevozia. a predstav si, že ani tesly nenabíjajú iba na supernabíjačkách, ale doma 10A. na denné vozenie im to stačí.
a k tej bani a elektrárni: https://mytrencin.sme.sk/c/20940056/termin-utlmu-tazby-uhlia-na-hornej-nitre-by-mohol-byt-znamy-o-niekolko-mesiacov.html

@Qcko - asi nie, zrejme ale je už jeden, pretože z ponuky begamu sa stratil iOn. trištvrte ročný, do 4kkm, niečo cez 12k€.

@Judes - to je idiotsky prepísaný článok - pôvodný text vraví o výzve, ku ktorej sa majú ľudia pripojiť - ak nepostavia nabíjačky, z okien budú visieť šnúry.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: DKR 20.10.2018 - 09:09:03

Realita v praxi:
https://auto.pravda.sk/poradna/clanok/488101-adac-aj-elektromobily-klamu-v-spotrebe-ukazal-test-11-modelov/
A môžeš argumentoať, že aj ADAC klame, lebo už raz klamal.
Proste, matematický výpočet nie je presne to, čo sa v reaálnom používaní deje.

Ja som čerpal z tohto fóra pre elektroautá, sledujem ho už dlhšie:
https://elektrickevozy.cz/recenze
Kde je aj tento článok o spotrebe:
https://elektrickevozy.cz/clanky/jaka-je-spotreba-elektromobilu

Údaje uvedené v článku upresním (nechce sa mi písať, tak kopírujem).

K cene za tarif:
1,50 za nízký tarif? kde to žijete???..při započtení všech dalších poplatků (cena za jistič, distribuce, POZE) je cena za 1kWh u NT (například D45D) cca 3 kč a výše dle odebraných kilowatů. Nemám rád tendenčně zparcované články...

A ešte k prejazdením km v článku:
Denní průměr je číslo zcela fiktivní a úplně mimo realitu. Co je mi platný denní průměr, když ve skutečnosti jedu jednu jízdu v pátek večer a druhou v neděli večer, přičemž obě dají dohromady 300km? K tomu v průběhu týdne ráno a odpoledne do 5km (děcka do školy a já na MHD + nákup), takže sice denní průměr budu mít jen 50km/den, ale podstatná je ta dvojí 150km špička na hranici maximálního dojezdu s jednou osobou a tabletem? V tom momentě jsem se 150km vyheklem v kopru jak Baťa s dřevákama, a stejně si k té ještěrce musím koupít benzínového…

A ešte zabudli do výpočtu vložiť jednu podstatnú položku, životnosť baterky pri každodennom nabíjaní:
A kde máte započítánu cenu baterií, které bude muset každý majitel jednou za čas nechat vyměnit. Pokud si ovšem každé 3 roky nekoupí nový elektromobil a starý nechá sešrotovat pro nefunkčnost jeho baterií... Baterie sice vydrží 2000 cyklů, ale ne 13 let. Při běžném používání auta s malým dojezdem (na dovolenou určitě ně), více méně po městě předpokládám najetí max. 20 000 km ročně. Dovršení životnosti 260000km bude trvat 13let což baterie podle mne nevydrží a zatím mne nikdo nepřesvědčil o opaku. Takže pokud s tím to autem nechcete stále jezdit tak rozhodně počítejte s další várkou baterií...

Záver článku: "Ano, ale sledujte jakým fofrem jde technika dopředu, co bylo loni, letos neplatí. Vydržme, dočkáme se a budeme koukat… " v rovnakom duchu sa vyjadrujem pomaly na konci každého môjho príspevku.

OK dohodnime sa takto, ja si za súčasného stavu elektroauto nekúpim. Tak ako som už písal, ak sa vyrieši skladovanie energie, náročky nepíšem baterky, a ich recyklácia, potom to začne dávať zmysel...


Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Qcko 20.10.2018 - 10:28:58
mpa, DKR: koľko ste už vy dvaja vlastnili elektromobilov a živili ich?

Neskutočne ma to zaujíma, lebo takto ako si vy dvaja píšete to musí vyzerať aj v europarlamente a sú z toho super zákony :D
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: RTG 20.10.2018 - 12:16:42
DKR: znovu ide o zavadzanie. Ak si spravne odhadnes vyuzitie auta a zamyslis sa aj nad jeho nabijanim, nepotrebujes menit ani domovy istic, ani nemas problem s dojazdom a uz vobec nie s baterkami - a to hovorime o situacii dnes, nie o 10 rokov.
Ak si kupis benzinovu 1.2 na to aby si spravil 40-60k km rocne a zvecsa po dialnici, asi si moc pri vybere nerozmyslal. Ak si kupis dizel na to, aby si rocne spravil 8k km v meste plati to rovnako - a toto iste plati aj u EV. Ak ti vozidlo pokryva 90% beznych jazd a zvysnych 10% to musis "nejako" riesit, je to na zvazeni co sa oplati viac. Moze sa vyplatit si auto pozicat a mozno nie, ale pausalizovat sa vobec neda lebo je to silne individualne.
Na margo zivotnosti baterie - normalni vyrobcovia udavaju zaruku 8-10 rokov na pokles kapacity pod 80%, takze ziadne take, ze po 3 rokoch vymenis bateriu v cene auta - to su ciste fabulacie. Nehovoriac, ze je vysoka pravdepodobnost ze aj druhy majitel bude mat baterky v plnej zaruke - dnes, to sa samozrejme moze zmenit.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: mpa 20.10.2018 - 18:32:25
@Qcko - už som odpovedal 18.10.2018 - 16:23:47 - za všetkých BEV peugeot :-) ale asi som sa mýlil, pretože v Begame stále inzerujú toho iOna. išiel nsom okolo že sa pozriem, bolo hodinu po záverečnej a DVERE ma POZVELI DNU - OTVORILI SA, dnu nikoho, akurát som spustil alarm.
a v každom parlamente je takáto diskusia - námietky a námietky. on mi napíše niečo a ja alebo súhlasím, alebo nesúhlasím, alebo poviem prečo sa mýli, čo sa odvtedy zmenilo. už som to prirovnal k plastovým oknám a zatepľovaniu. pokiaľ sa nebudeme urážať, je to dobre - hocikto si môže prečítať a posúdiť ...

@DKR - žiadne auto, ani akýkoľvek iný výrobok, dokonca ani prírodné zákony nefungujú rovnako, vždy a všade. ten Web nepoznám, čítam diskiusie kde píšu majitelia. a ide najmä o tých, ktorí vedia posúdiť komplexne - či to ktoré auto za tie peniaze je šmejd, alebo výhra.
k cene elektriny - ty fakt pozeráš na jednu položku a ostatné = konečná suma na faktúre je nepodstatná? ja som si spočítal, že sa mi nočný prúd nikdy neoplatí, pretože spotrebu mám z 3/4 vo dne.
a nehneaj sa BLÁBOL vytrhnutý a hlúpo napísaný - priemer je presný podiel. ALE to je predsa debilina až idiotina, ak niekto napíše že v piatok a potom v nedeľu - to predsa môže nabíjať celú sobotu a pol nedele. aj s tankovaním je to rovnaké - v tom čase má kedy zájsť na pumpu.
2000 cyklov. na to sa treba pozerať z kapacity a spotreby
ctrl c/v
Ano, je pravda, že Li-ion akumulátor degraduje, takže má, podobně jako mechanické díly spalovacího motoru, svou omezenou životnost. A je pravda, že trakční akumulátor elektromobilu není levnou záležitostí. Situace se ale rychle mění. Ještě před šesti lety se platilo přes tisíc dolarů za kilowatthodinu kapacity, dnes je to okolo 300 dolarů. Takže například baterie Li-ion článků s kapacitou 60 kWh, jakou bude mít třeba nový Chevrolet Bolt a z něj odvozený Opel Ampera-e, dnes vyjde na cca. 18 000 dolarů, tedy asi 430 000 Kč (Chevrolet potvrdil, že dosáhl ceny lehce pod hranicí 300 dolarů/kWh). Při ročním nájezdu 30 000 km (tedy zhruba stovky plných nabíjecích cyklů) by měla baterie vydržet při běžném používání prvních pět let provozu bez citelnějšího poklesu kapacity (500 cyklů), a to mimo jiné i díky pokročilému managementu ochrany článků. Tesla poskytuje na své akumulátory garanci osm let a 200 000 km pro 70kWh verzi a bez kilometrického omezení po stejnou dobu na 90kWh verzi. Na dotaz tiskové oddělení Tesly odpovědělo, že pokud v průběhu tohoto období (osm let) klesne kapacita baterie pod 70 procent, bude vyměněna.

Z toho můžeme vyjít: Když po osmi letech provozu poklesne kapacita na 70 procent a dojezd se z 300 km sníží na 200 km, co pak? Možností je několik. Auto bude možno samozřejmě dále provozovat v méně náročném režimu (druhé auto v rodině, poolové auto ve fleetu pro kratší pojížďky a podobně). Při tom je třeba si uvědomit, že na rozdíl od silně opotřebovaného spalovacího motoru, u kterého se s mírou opotřebení zvyšuje spotřeba, zhoršuje emisní stopa a výrazně klesá spolehlivost, se u elektromobilu snižuje pouze dojezd. Další možností bude odprodej auta za zůstatkovou cenu, která bude odpovídat kapacitě akumulátoru. To bude při obchodech s ojetými elektromobily řídicí parametr. Na rozdíl od dnešního stavu stáčených tachometrů a je obtížně zjistitelného objektivního stavu všech mechanických komponentů bude v případě elektromobilu změření kapacity akumulátoru exaktní, snadno proveditelnou záležitostí. Třetí možností bude nechat články baterie vyměnit. Kolik to bude stát?

Za osm let by ceny za kilowatthodinu kapacity měly podle všech předpokladů dál výrazně klesnout, podle odhadů odborníků by mělo být zhruba za pět let dosaženo cen pod hranicí sta dolarů za kilowatthodinu. Nový 60kWh akumulátor by tedy přišel jen na 6000 dolarů, tedy 143 000 Kč (při současném kurzu). Použité články z aut bude navíc čekat ,,druhý život" coby stacionární úložiště pro ostrovní systémy se solárními či větrnými zdroji. Nikdo asi nebude cenné články s úhrnnou zbytkovou kapacitou 38 kWh likvidovat. Za kolik se budou tyto akumulátory prodávat, nevíme, nicméně dá se čekat cena za kilowatthodinu o něco málo nižší (řekněme o 10 procent) v porovnání s novými. Ale i kdyby byla výrazněji nižší, pak můžeme odhadovat, že by za osm let nemusela cena za výměnu článků baterie včetně servisních prací přesáhnout částku sta tisíc korun.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: CiNiK 22.10.2018 - 10:22:01
mpa, DKR: koľko ste už vy dvaja vlastnili elektromobilov a živili ich?

Neskutočne ma to zaujíma, lebo takto ako si vy dvaja píšete to musí vyzerať aj v europarlamente a sú z toho super zákony :D

 :clap :clap :clap
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: DKR 23.10.2018 - 21:49:11

Páni nerozumiem prečo tvrdíte, že som sa zameral an jednu vec, naopak vždy sa snažím každú vec brať komplexne, teda aj elektroauto.

Pre CiNiC.
Presne pred dvomi rokmi som riešil reálne kúpu elektroskútra českého výrobcu Akumoto do Blaváckej upchatej premávky.
Myslel som ekologicky a zdalo sa mi to logické riešenie v zápche.°°
Jazdil som na dvoch, jeden počičal majiteľ (predával cez inzerát) a druhý požičal predajca.
Keď som si zohnal info čo sa zohnať dalo, tak z toho zišlo, pre parametre...
Životnosť batérie 8 rokov, ale žiadny autorizovaný servis, tam môžete len kúpiť novú.
Našiel som neautorizovaných súkromníkov v CZ ktorý "generálkovali baterku" tak, že odmerali jednotlivé články, rozobrali ju a vymenili vám vadné články, tak ste mali ani mačku, ani psa, pár článkov nových v baterke, pár starých, takže po generálke kapacita niekde medzi 80-90% pôvodnej kapacity.
Pozor pri poklese kapacity baterky na 70-60% mali majitelia veľké problémi z výkonom elektroskútra, lebo ako som písal matematika je v realite odlišná a výkony idú rapídne dole.
Ďalej parametre elektroskútra sú závislé od počasia, parametre z TP máte pri ideálnej teplote 20°C, ak je zima (dnes bolo v Blave 9° ráno a skútristi išli do roboty), alebo aj teplejšie (dnes vie byť v lete 2 týždne aj 40°) tak sa parametre zhoršia.
Ak využívate zrýchlenie a max. rýchlosť  z TP (boli rôzne výkonové stupne, ten najvyšší vedel ísť tuším 65 km/h) dojazd iba 40% z udávaného.
Na inetrnete boli diskusie o tomto konkrétnom výrobcovi a problémoch z jeho prevádzkovanými elektroskútrami, čo nebolo potešujúce.
Inzerované ako český výrobok, pritom to bol dovoz z Číny... nemám rád klamárov.
Nejdem uvádzať všetko, proste som to zavrhol a to som plánoval okrem súkromného kúpiť aj 2 ks do firmy pre údržbárov...
A aby som nebol negatívny, tak výhoda bola nízke náklady na km, oproti benzínovému a nízke náklady na údržbu (pozor nesmel moc zmoknúť  :D.). 
Viem poviete elektroskúter nie ej elektroauto...
 
A ešte k spochybňovaniu najazdených km v týždni.
Jasné, že každý má iný nájazd km v týždni.
Ja jazdím v PO a v PI po 200 km, v UT, ST, ŠT najazdím cca po 40 km za deň, ak náhodou nejde ma služobku po celej SK. Cez SO a NE najazdím ako kedy od 30-300 km. Tak sa priznajte, kto jazdí každý deň v týždni iba krátke tras, tak vám bude vyhovovať elektroauto, ale mne pri mojom nájazde km požičiavať si auto v PO, v PI a v SO a NE je ekonomický nezmysel.
Každý jazdíme iné km, niekomu vyhovuje benzín, niekomu diesel (preto ho mám a mám podľa normy 6-Temp) a niekomu elektroauto...
Každý si kúpte čo vám vyhovuje.
 
 
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Judes 25.10.2018 - 09:35:24
Ďalší postreh.
https://m.podkapotou.zoznam.sk/cl/1000841/1747253/Nove-elektromobily-maju-problem--Pri-nich-su-ekologickejsie-aj-naftove-auta-
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Marcel00 25.10.2018 - 10:49:46
Jak "dalsi" postreh... ved o tomto probleme co si sem v clanku uviedol tu hovorime od zaciatku. necitas pozorne tuto diskusiu asi :D
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: Judes 25.10.2018 - 12:03:24
V tomto vlákne som sa fakt nedočítal že by tu niekto písal o tom že by bol elektromobil ekologickejší až po cca 10 rokoch pri nájazde 15tis. km ročne ako diesel.
Názov: Re:Elektromobily a vsetko okolo toho
Prispievateľ: DKR 25.10.2018 - 12:16:39

Takže už sme traja čo tu tvrdíme, že pri súčasnej technológii výroby elektroáut sa nejedná o ekologockejšie auto ako sú benzínové, alebo naftové motory.

Tak ako som už písal, problém sa iba prenesie z pod vášho okna v meste niekde ďaleko do inej dediny kde je elektráreň a fabriky na výrobu elektroáut, ale planéta trpí ďalej.
Smutné na tom je, že výrobcovia áut sú legislatívou nútený vyrábať elektroautá v rámci "ekológie".
Aj Peugeot oznámil, že prestáva vyvíjať naftové motory a bude sa venovať vývoju elektroáut. Nafotové motory bude vyrábať ďalej bez vývoja pre Afriku.