keď som pred časom písal o električkých, skoro všetci (okrem Modzillo-a) mi písali nesúhlasné komenty.
s tým kritizovaným dojazdom - už to nie je pravda, realita je inde. len na okraj - 130 po diaľnici dlho jazdiť nebudete, len sa pozrite do rakúska, pred dvoma rokmi sa mi dcéra sťažovala ako je znížená rýchlosť na rovnej, nie hrboľatej ceste. a od nového roka to obmedzenie v rakúsku pre električky neplatí (teda aj zahraničné). tým je jeden z hlavných dôvodov nízkeho dojazdu odstránený, pri 80-100 je na úrovni normy z technického.
ďalej DOTÁCIA je už nepodstatná - vw iD3 má cenovku OD 29k€. teda, ak dajú nemeckí súdruhovia všetky aplikácie do poriadku, bude cena porovnateľná s rovnako vybaveným spaľovákom.
k cene - jeden z prvých majiteľov električky nissan písal elaboráty ako a prečo prestal používať spaľovák. popísal mnohio negatív, pozitív a dve záverečné správy - prvú o tom, ako sa mu po troch rokoch zaplatila prvá električka nissan 24kWh a o ďalšie dva a pol roka druhá nisaan 40kWh. porovnával nákupnú cenu, predpísaný autorizovaný servis, predajnú cenu. obe autá boli ziskové - namal k nim dotáciu. budúcimesiac mu majú dodať vW iD4. a na okraj - nabíja skoro výuhradne na nabíjačkách pri obchodoch, reštauráciách, hoteloch a nepýtajú platbu, stačí im čo minie v obchode ... na oboch najazdil do predaja cez 100kkm.
vodík - keď sulík básnil o vodíkovom startupeslovensko, nazdával som sa, že sa stretol s honorárnym konzulom, ktorý je spoluvlastníkom železiarní vyrábajúcich bezošvé rúry - majú certifikát na vodík. mýlil som sa, ten jeho tonové super "kilečko" zámer bolo doviezť jedno vodíkové auto a postaviť jednu vodíkovú plničku.
problém je v tom, že ak by sme na výrobu vodíka použili elektrinu zadarmo/za zápornú cenu, stále je to náročný (aj finančne) proces z elektriny vyrobiť zasa elektrinu. k tomu životnosť palivových článkov.
a ZÁSADNÝ problém je v surovine, z ktorej ten vodích chcú ropné koncerny vyrábať.
tento rok sa konečne zverejňujú príčiny úmmmrtí, príčiny zdravotných problémov. a to nie je globálne oteplenie, ani ochladenie, žiaden co2. je to nox a s ním spjené polietavé častice 2.5. to preniká do pľúc, žiaden filter ich nezastaví. vedľa nich je fajčenie a pitie alkoholu detská záibava. napadnuté pľúca sú pre kovid vďačný cieľ. pozrite sa na výfuky čo sa z nich valí (klamem, tie sadze, PM10 odfiltrujú chĺpky v nose, tie nevadia!)