Autor Téma: Teplota motora - plný výkon  (Prečítané 5798 krát)

0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.

Offline Martin47

  • ID: 152
  • Riadny člen
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 258
Teplota motora - plný výkon
« kedy: 22.01.2021 - 12:41:48 »
Približne po akej dobe / prejdenej vzdialenosti od okamihu, kedy teplomer chladiacej kvapaliny ukáže, že táto dosahuje 90 stupňov, je auto pripravené na plný výkon?

Je vôbec relevantný ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny? Čítal som o tom, že mnohí výrobcovia dnes už nahradili ukazovateľ chladiacej kvapaliny spomínanou modrou kontrolkou a tá zhasne naozaj po veľmi krátkej dobe. Ďalší výrobcovia zase používajú fake teplomery chladiacej kvapaliny, ktoré sú softvérovo nastavené tak, aby po určitom čase ukázali, že je chladiaca kvapalina zohriata, a to bez ohľadu na skutočný stav. Všimol som si to pri firemných autách od VW Group - nie je možné, aby sa tak rýchlo kvapalina zohriala, neverím tomu. Mnohí porovnávali údaje cez diagnostiku s tým, čo ukazuje teplomer chladiacej kvapaliny a boli tam teda dosť veľké rozdiely. Je vôbec rozumné sa tým ešte v dnešnej dobe orientovať? Keď už výrobcovia túto vec riešia po svojom a nejde o tie poctivé teplomery, ktoré odzrkadľovali reálny stav.

Čo znamená jazda s nižšou záťažou? Priznám sa, že je na spomínané pravidlo nezaťažovať studený motor dbám a mnohí hovoria že až preháňam. Mám však auto s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou a tam na diaľnici točím už pri 80 km/h cca 2500 otáčok, pri 90 km/h 2800 otáčok a pri 130 km/h cca 3700 otáčok. Jazdím však poväčšinou dlhé trasy, preto ani po diaľnici nemôžem ísť pomalšie ako 80 km/h z hľadiska minimálne povolenej rýchlosti. Lenže pri tejto rýchlosti ma kamióny oblikávajú a neraz na mňa aj trúbia, lebo ma nedokážu tak ľahko predbehnúť a zdržujem ich. Tak pridám na 95 km/h, kde však už točím 3000 otáčok. Mám 1.4 VTi 70 kW motor (benzín) vyvinutý v spolupráci PSA/BMW. Aj som rozmýšľal inštalovať teplomer oleja, aby som nešiel ako zvyknem 30 kilometrov rýchlosťou 90 km/h - 95 km/h, ale autorizovaný servis to zrejme bude mať problém domontovať a hocikomu to auto nezverím do servisu.

Pri akých otáčkach preraďovať na vyšší prevodový stupeň a v akých maximálne ho držať? Je jasné, že nerobím pri studenom motore to, že hneď pridám na plný plyn. Len presne neviem čo znamená zahrievať pomalou jazdou a nižšou záťažou. Čo je to pomalá jazda a čo je nižšia záťaž?

Môže byť pri studenom motore zapnutá klíma? Mám automatickú klimatizáciu a sú názory, že by mala byť spustená celoročne. Nerobím to, lebo som už na vlastnej skúsenosti pri vyššej záťaži pocítil v kopci pokles výkonu s klimatizáciou a myslím si, že to zaťažuje studený motor. Dokonca už ani od hneď od začiatku nespustím kúrenie (vetrák), lebo som čítal, že to berie teplotu od motora a teda motor sa pomalšie zahreje (dokiaľ je situácia ešte znesiteľná - predsa len klepať sa v aute od zimy nie je nič príjemné).

Offline Judes

  • ID: 013
  • Kartičkár
  • Guru
  • *******
  • Príspevkov: 3.392
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #1 kedy: 22.01.2021 - 13:13:39 »
Podľa toho čo píšeš budeš mat benzínový motor ktorý sa zohreje na prevádzkovú teplotu behom pár kilometrov (predpokladám tak 3-4 km keďže môj HDI motor sa zohreje cca za 10 km a to aj podľa ukazovateľa chladiacej kvapaliny a aj ukazovateľa teploty motorového oleja nakoľko ho mám).
Keď je studený motor nemalo by sa prekračovať nad 2/3 otáčok.
A čo sa tej klimatizácie jedná, kľudne ju nechaj zapnutú celoročne jednak to prospieva aj samotnej klimatizácií (v okruhu obieha chladivo spolu aj z olejom ktorý premaže okruh aj s tesniami a tým pádom je menšia šanca na únik chladva). Za ďalšie redpokladám že to budeš mať podobne ako na 407-me pri automatickej klimatizácií a to ze v klimatizeri sa nachádza elektrická špirála a pokiaľ sa nezohreje motor na prevádzkovú teplotu tak o komfort v kabíne sa stará práve elektrické kúrenie.
Peugeot 407 Sedan, 2.0 HDI bez FAP, 2006, Diagnostika Peugeot Planet 2000
vlákno tu https://forum.peugeotclubslovakia.sk/index.php/topic,544.0.html
Peugeot 207,  1.4 benzín 54kw, r.v. 2010.

Offline RTG

  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 387
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #2 kedy: 22.01.2021 - 14:11:04 »
Ja by som dodal, ze to este zavisi aj od vonkajsej teploty. Inak bude trvat zohriat motor pri -20 a kratsi cas to bude pri 0 st. Kazdopadne klimu zapnutu celorocne, ziadne vypinanie. Automat si poriesi teplotu na komfort.
A ano trochu to prehanas. Jedna vec je, ked mas ukazovatel chladiacej kvapaliny, ktora s teplotou oleja nema nic a tudiz nevidis teplotu oleja. Ja mam take pravidlo (kedze mam digitalny ukazovatel), ked ukazuje, ze je motor zohriaty pockam este par minut a az potom stupam na krk. Ale aby som siel 30km po dialnici 90 je nonsens.
Peugeot 5008 1.6 Puretech EAT8 133kW link: https://forum.peugeotclubslovakia.sk/index.php/topic,4532.0.html
Ex: Peugeot 308SW 1.2 Puretech EAT6 96kW link: https://forum.peugeotclubslovakia.sk/index.php/topic,3453.0.html

Offline slimboy

  • Holobriadok
  • ***
  • Príspevkov: 139
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #3 kedy: 22.01.2021 - 15:02:46 »
Martin, preco to tu riesis zas? Planujes sa to pytat kazdeho pol roka? Tu som Ti aj odpovedal a ani si sa neunuval zareagovat a teraz zalozis novu temu na to iste? Mohol si aspon pirspiet tam, kde si to zacal riesit minuly rok:

https://forum.peugeotclubslovakia.sk/index.php/topic,4021.msg69430.html#msg69430
Peugeot 308 SW T7 2012 1.6 HDI FAP 68 kW (DV6DTED / 9HP)
Toyota Proace City Verso Long 2023 1,2 PureTech GPF 81 kW (EB2ADT / HNP)

Offline mpa

  • Registrovaný užívateľ
  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 389
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #4 kedy: 22.01.2021 - 15:30:15 »
moja odpoveď ťa nepúoteší - je veľa vecí/daností, ktoré určujú ako bude jednotlivý motor "teplý/studený/zohriaty a jeho prevýádzková teplota".
ďalej treba vediať pre akú klímu je ten ktiorý automobil/motor v ňom vyrobený.
noi a toto všetko, pus množstvo chladiacej kvapaliny, funkčnosť (typ) termostatu, skratky toku kvapaliny, veľkosť chladiča a počet ventilátorov, uzatvorený/otvorený motorový priestor ...
a tak ďalej, a tak podobne.
ps - mne napríklad spolu s pohonom kompresora klímy začne NAPLNO bežať ventilátor a tým ochladzuje AJ chladiacu kvapalinu motora/kúrenia.

Offline Modzillo

  • ID: 136 Navrátilec
  • Riadny člen
  • Expert
  • ******
  • Príspevkov: 1.572
  • Lidé jsou různí, povětšinou hovada... (J. Švejk)
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #5 kedy: 22.01.2021 - 16:11:51 »
... preletel som to tu a ja len toľko, že som za posledných 15 rokov nepočul na žiadnom školení o potrebe zahrievať motor takýmito metódami. Tak ako aj pri politike  :D , aj tu radím používať jednoduchý sedliacky rozum - nevytáčať motor, kým je studený + nezahrievať ho tým, že bude človek brzdiť kamióny. Po slovensky - naštartuj, nechaj ustáliť/klesnúť otáčky a vyraz. Neboj, nič sa nestane, ak pôjdeš aj sto, hlavne to nežeň prvé metre do červeného.

Akonáhle sa ukazovateľ teploty vody dostane k hodnotám 50+ (ideálne 70-90), považuj motor za pripravený na bežnú prevádzku...

Osobne mám klímu zapnutú celoročne - neviem, čo sú to zahmlené okná a nesmrdí mi potom na jar či v lete, keď ju po pol roku spustím...
OPEL Grandland GS Line 1.5 CDTI 96kW/130k EAT8
MAZDA 6 wagon Takumi Plus 2.5 SkyActive-G 143kW/194k AT6
SPECIALIZED Crave 29

Offline Martin47

  • ID: 152
  • Riadny člen
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 258
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #6 kedy: 23.01.2021 - 15:44:51 »
Po istom čase som sa začal sám seba pýtať, či má taký zmysel robiť to tak ako som to dosiaľ robil,zvlášť je asi dobré pochopiť princíp fungovania a dať tomu celé racionalitu Slimboy, máš pravdu, už som to tu raz riešil a nevedel som nájsť tu starú tému, vo svojej podstate som mohol a mal obnoviť tú. Zrejme preto som to začal riešiť zase, pretože som si išiel aj tak po svojom a s odstupom času si hovorím, že to asi nie je úplne rozumné. Na diaľnici je jazda síce predpisových 80 km/h pre mnohé kamióny obmedzujúca a pozerať sa každých pár sekúnd do spätných zrkadiel značne diskomfortné. Najviac má znepokojujú tie vysoké otáčky, ktoré motor točí pri vyšších rýchlostiach. Tiež si začínam hovoriť že ísť ako na kravách aj 20-30 km/h je mrhanie času a potom pridať na 130 a doháňať to.
Mal by som dať na tieto rady, preto ďakujem za všetky odpovede.

PS: Keď som toto svoje prvé auto kúpil tak som s ním nechcel ani chodiť cez zimu, lebo som si hovoril že ho zožerie soľ. Teraz si hovorím, že je to stroj a ten by mal niečo vydržať . Pokial s tým neparkujem vo vykurovanej garáži tak mu snáď tá soľ tak neublíži že kvôli tomu sa s ním budem musieť rozlúčiť  :-\  :D
« Posledná zmena: 23.01.2021 - 15:46:27 od Martin47 »

Offline pacho

  • Pokročilý
  • *****
  • Príspevkov: 909
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #7 kedy: 23.01.2021 - 16:43:21 »
ono je fajn, že máš starosti o auto a snažíš sa ho udržať v kondícii. Len si treba uvedomiť, že technika veľmi pokročila a aj studený motor je nastavený tak, že ide v pohode. V dnešnej dobe už netreba riešiť sytič, zohrievať motor na mieste.... Pri karburátorvých motoroch fakt bola potreba, aby sa aj ten karburátor zohrial na určitú teplotu, lebo ináč nebol schopný pripraviť primeranú zmes. V dnešnej dobe to za nás všetko spraví elektronika. Dokonca niekde tvrdia, že pre moderné motory, je zahrievanie na mieste škodlivé. Podľa mňa nič netreba riešiť. Naštarovať, hneď sa pohnúť a ísť na max na 2/3 výkonu. klimatizáciu neriešiť nastaviť na cca 21°, leto zima. S kúrenim si vôbec nepomôžeš, keď ho vypneš, lebo autá majú viac okruhov a termostatov, čo riešia tento problém, a väčšina aut má elektrické prihrievanie hneď po štarte. Nedá mi ta tvoja jazda po dialnici 80, to je už fakt na zamyslenie. Skús sa prosím Ťa zamyslieť a vžiť sa do role kamionistu. Obmedzovač má nastavený na 90km, na dialnici nesmie predbiehať, a teraz sa mu tam pripletie neaký ...... čo ide 80. Slabšie povahy, určite  maju chuť Ťa zabiť, a vôbec sa im nedivím. Jazdou 80, alebo 90, nič na motore nenašetriš, akurát tak niekoho naserieš a to riadne. Trocha empatie k druhým by nezaškodilo, viem v dnešnej dobe sa to nenosí, lebo len ja ja ja.
C4 1,5 HDi 96kW
308 1,6HDi 85kW
207 1,4HDi 50Kw

Offline mpa

  • Registrovaný užívateľ
  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 389
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #8 kedy: 24.01.2021 - 09:20:36 »
nadviažem na môj predchádzajúci príspevok a rovnako nepoteším
neviem aké auto s akým motorom máš, pretože je to nepodstatné.
blahej pamäti sme dostali k autu útly zošitok, kde boli základné info a najmä "obrázok" ako spárovali motor, prevodovku s kabínou - o motore dve krivky (priebeh výkonu a spotreby) a "pílový diagram", podľa ktorého odporúčali radiť prevodové stupne (aj s rýchlosťou vozidla).
ak by si také info mal, nebudeš mať problém s otáčkami.
a to, o čom píšeš má principiálne chyby!
kto je šikovný, tomu pôjde auto na najvyšší prevodový stupeň bez "problémov" 20km/hod. pôjde, ale zničí ho.
kto je "otrlý", ten na prvý prevodový stupeň vytočí 100km/hod. to ale už tam nebezpečné nie je, motor má takú "poistku", ktorá nepustí.
a chodiť na diaľnicu aby som musel stále pozerať na všetky strany, pretože nesplyniem s ostatnou dopravou je nielen hlúposť, ale aj ***! ja na diaľnicu, hoci nemusím platiť, nejdem, pohdlnejšie idem po prvej triede a oveľa rýchlejšie, plynulejšie.

záver - síce budeš auto oprašovať, meniť olej čo rok/desaťtisíc km, kupovať prémiové palivá, aditívy a predsa ho odrovnáš, pretože ho používaš nesprávne. a to platilo pred sto rokmi a platiť bude aj v budúcnosti. a na akýkoľvek výrobok, nielen auto.

mimo mmisu - ako si to auto vyberal? podľa tojo, že má peknú farbu, akčné svetlomety, dravú masku chladiča?  veel si, aký motor v tom konkrétnom je namontovaný a aké má parametre? alebo že je co2 v limite? pretože to je iba reklama, nebetyčné klamstvo a ohlupovanie. tem notor žožerie všetko čo do nádrže naleješ a oveľa rýchlejšie ako si myslel. všetky čačky, ktoré ti predraťžene predali sú naprd, pretože nepovezeš sa ani úspornejšie, ani bezpečnejšie, ani dlhšie nevydrží. dnes ti nepredajú reálne bezpečné auto, tá doba dávno minula, už sa ti nepodarí mať auto ktoré po priamom náraze odtrhne liazke prednú nápravu a blok motora ako sa podarilo mojej mame blahej pamäťi a iba predný zo spolujazdcov rozbil hlavou predné okno. potom, ako auto vytiahli spod nákladiaka odišlo "po svojich" (gazm20).

Offline Martin47

  • ID: 152
  • Riadny člen
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 258
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #9 kedy: 24.01.2021 - 21:20:49 »
Ten posledný príspevok som celkom nepochopil. Sám som si uvedomil že jazdiť po diaľnici niekoľko kilometrov cca 80 km/h je prehnaná precitlivenosť na auto, ktorá spôsobí to, že dokáže obmedziť iných a koniec koncov aj mňa samého. V podstate som sa pýtal na tuto tému, aby som lepšie pochopil princíp fungovania celého systému (preto tá otázka ohľadom klimatizácie), rozšíril si trochu obzor (čo znamená vyššia záťaž - vyššie otáčky samy o sebe alebo peň prudká akcelerácia). Zato som dostal v poslednom príspevku výplach žalúdka.

Či ho odrovnávam svojou nesprávnou jazdou/neschopnosťou/zlým výberom auta sa nedá objektívne napísať z jedného či dvoch príspevkoch má fóre. Pre auto som mal vždy cit a aj schopnosť jazdy a svedčí o tom celková kondícia auta, ktorú by som kedykoľvek garantoval  ;)

Offline Modzillo

  • ID: 136 Navrátilec
  • Riadny člen
  • Expert
  • ******
  • Príspevkov: 1.572
  • Lidé jsou různí, povětšinou hovada... (J. Švejk)
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #10 kedy: 24.01.2021 - 22:00:02 »
Asi tu už bolo napísané všetko... Zapnutá klíma odoberie trochu výkonu (a na menej výkonných autách, či menších objemoch je to skrátka cítiť).

Jazdiť 80km/h po diaľnici je egoizmus (nehovorím to v zlom), ktorý skrátka my všetci, ktorí po nej často jazdíme, z duše nenávidíme a nechápeme...

V podstate aj závidím takúto starostlivosť o auto, ja by som na ňu určite nemal čas. No na druhej strane rovnako garantujem top stav v ktoromkoľvek momente vlastníctva ktoréhokoľvek môjho auta. A to aj bez takejto "posadnutosti" (opäť to nemyslím v zlom zmysle)...  :D
OPEL Grandland GS Line 1.5 CDTI 96kW/130k EAT8
MAZDA 6 wagon Takumi Plus 2.5 SkyActive-G 143kW/194k AT6
SPECIALIZED Crave 29

Offline jsbb32

  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 289
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #11 kedy: 28.01.2021 - 16:38:09 »
Ked si spomeniem na skolu,tak nas ucili ,ze výkon  je praca za urcitý cas  tak  tam asi velku  hru hrat nebude,ci ma motor  80 stupnov ,alebo 90.

Offline mpa

  • Registrovaný užívateľ
  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 389
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #12 kedy: 29.01.2021 - 15:13:27 »
keď si spomeniem na školu - treba si zobrať zošitoček a prečítať celý text :-)
PLNÝ VÝKON bez nežiadúcich prejavov - na to sa autor príspevku pýtal - nie je o definícii z fyziky, ale je to o viacerých súvisejúcich faktoch. mnohí to rozobrali zo svojich pohľadov, ďalší z návodov na obsluhu.
napísať o definícii z učebnice fyziky je rovnaký *** ako laboratórny test na spotrebu.

Offline Martin47

  • ID: 152
  • Riadny člen
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 258
Re:Teplota motora - plný výkon
« Odpoveď #13 kedy: 28.02.2021 - 13:25:58 »
Trochu to tu oživím o vlastnú skúsenosť. Viackrát som opakovane porovnal pri tých istých podmienkach (dĺžka trase, teplota, spôsob jazdy) rýchlosť zahrievania motora pri zapnutej klimatizácii / kúrení a bez nej. Pri vypnutom kúrení / klimatizácii sa doba zahriatia motora výrazne skrátila. Zrejme pôjde aj o typ použitej technológie ale u mňa jednoznačne rýchlejšie sa motor zohreje, ak mu doprajem najprv ohriať sa a tak po možno 5 km zapnem kúrenie.