Autor Téma: Elektromobilita / plug-in  (Prečítané 732 krát)

0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.

Offline Modzillo

  • ID: 136 Navrátilec
  • Riadny člen
  • Expert
  • ******
  • Príspevkov: 1.440
  • Lidé jsou různí, povětšinou hovada... (J. Švejk)
Elektromobilita / plug-in
« kedy: 18.02.2022 - 09:48:50 »
Ahojte, dlho som váhal, či takúto tému založiť, ale nakoniec som si povedal "prečo nie?". Na diskusiu vďačná téma...

Aký máte názor na elektromobilitu, na "plug-in" technológie, na mild-hybridy? Aké sú dôvody, prečo to kúpiť či nekúpiť?

Je mi jasné, že sa to aj tak zvrtne na "zlú EÚ", ale naozaj by ma zaujímalo, ako to vidia reálni majitelia resp. potenciálni užívatelia alebo zarytí odporcovia...

Hoci s tým pracujem, sám nemám na to vyhranený názor. Mám to kde nabíjať (netuším, aké sú náklady na nabíjanie), ale kým to bude mať takéto nízke dojazdy a vysokú cenu, je to pre mňa nepoužiteľné...
PEUGEOT 308 SW GT 1.5 BlueHDi 96kW/130k EAT8
MAZDA 6 wagon Takumi Plus 2.5 SkyActive-G 143kW/194k AT6
SPECIALIZED Crave 29

Offline Qcko

  • ID: 024
  • Riadny člen
  • Guru
  • *******
  • Príspevkov: 2.510
Re:Elektromobilita / plug-in
« Odpoveď #1 kedy: 18.02.2022 - 11:21:28 »
V skratke - malé autíčko do mesta s malým benzínovým motorom, ktorý je doplnený elektrikou, ktorá mu pomôže je fajn vec a človek môže "trénovať" na budúcnosť, ktorá ho neminie.

Odporca určite niesom, prvý firemný elektromobil som mal v roku 2012 a bolo to úžasné, ale v osobnom vlastníctve, by som ho nechcel a to hlavne lebo:

1. cena je neprimerane vysoká tomu, čo to auto ponúka (a výhovorky na to, že sa vývoj musí zaplatiť nech si nechajú pre iných, ja mám platiť za hodnotu produktu, nie za vývoj)
2. Život na sídlisku - bez šance to akokoľvek nabíjať + život v zime je absolútne sci-fi
3. nie je ešte nejaké reálna skúsenosť s trhom jazdených vozidiel tohto segmentu + neznamená, že také auto je legislatívne OK dnes, tak bude aj o 5 rokov
4. Straší ma akékoľvek pomyslenie na búračku s takým autom a následné prípadné riešenie problémov s elektrickým pohonom (aj hasiči sa toho boja :D )

Každopádne mať pizzériu, malú firmu, alebo proste čokoľvek, tak takéto auto je voľba Nr.1, z ekonomického aj praktického hľadiska.

Ale takto začínali aj spaľovacia motory a nejaké to desaťročie trvalo, kým boli prístupné masám, beriem to ako prirodzený vývoj. Je to taká istá hlúposť ako keď mi niekto zavolá s vetou typu:" Počuj, ty sa trocha vysnáš v autách, na budúci rok vyjde nový model XY - čo si o ňom myslíš, koľko to vydrží, oplatí sa to kúpiť?! - toto je svet sci-fi a veštenia z kryštáľovej gule a nemá nič spoločné s realitou, ale tábor týchto "kvázi" motoristov sa rozširuje, bohužiaľ. Aj p. Vaculík na aute najazdí 100000km, kým sa odváži niečo o ňom povedať a nejaký dôvod to predsa má.

Ale teším sa na čiastočnný flame v tomto vlákne, hlavne na ohurujúce čísla spojené s efektivitou a šetrením prírody, to bude zas na popcorn...
SÚČASNÉ -->Peugeot 307 SW 1.6HDi...80kW...2007 + P 309 1.4i...55kW...1991 + P406 1.8i...81kW...1999
MINULOSŤ -->Peugeot 308SW GTline 1.2 96kW EAT8 2018 + Peugeot 406 break 2.0HDi + Peugeot 407SW 1.6HDi + Peugeot 4007 2.4 + Peugeot 508SW 2.0HDi + Peugeot 208 1.2VTi + BMW E61 525xdT + Peugeot 306 break 1.4i + Peugeot 306 2.0HDi...66kW...2001 + VW Phaeton 3.0TDi...176kW...2009

Offline santa99

  • ID: 147
  • Riadny člen
  • Holobriadok
  • ***
  • Príspevkov: 74
Re:Elektromobilita / plug-in
« Odpoveď #2 kedy: 18.02.2022 - 11:35:35 »
Moj kolega si kupil Teslu a velmi sa vytesuje tiez. Len do casu. Ked sme cestovali z Demenovskej doliny tak prva vec co bolo siel na hodku na nabijacku. Vyborne :) Cena za elektrinu uz teraz riadne stupla a aj stupne. Ako inak by nahradili vypadky na daniach z pohonnych hmot ked tu bude sama elektricka. Cela elektromobilita by davala zmysel do mesta ale potom co? Mame mat jedno elektro auto jedno spalovacie? Opat raz len pesnicka pre bohatych, tym chudobnym coskoro bude zamedzeny pristup so starymi autami do miest a budu to musiet odparkovat na kraji a pouzit mhd. Tolko k nezmyslom a diktatu europskej unie.

Peugeot 308 GTi 270 Pearl White - 2016
ex:Lexus IS200

Offline CiNiK

  • ID: 008
  • Administrátor
  • Guru
  • ********
  • Príspevkov: 6.029
  • www.AutoZine.sk
    • AutoZine.sk
Re:Elektromobilita / plug-in
« Odpoveď #3 kedy: 18.02.2022 - 11:51:43 »
Čo sa asi tak hovorilo pred 120 rokmi o prvých automobiloch. Nie je infraštruktúra, palivo sa kupuje v lekárni, je to poruchové, horí to, hasiči nie sú pripravení, na koni prejdem celú Európu, lúky a potoky sú všade. Od prvého funkčného automobilu (Benz) po prvý automobil pre masy (Ford T) ubehlo 22 rokov. Prvý funkčný elektromobil Tesla Roadster je z roku 2008, takže cca. v roku 2030 uvidíme prvý elektromobil pre masy?. A masovo sa rozšíri za ďalších 40 rokov? Rovnako ako autá po 2.svetovej? Len direktíva je mimo realitu, keď chce zakázať predaj spaľovákov v 2035, to je ako by v roku 1913 chceli zakázať kone.

Prechod od koní k autám bola revolúcia. Už spomínaný Ford T znamenal výrazné zlepšenie oproti koňom a z toho vyplývajúce zlepšenie kvality života jeho majiteľov. Vďaka maximálnej rýchlosti okolo 60-70km/h bolo možné cestovať oveľa rýchlejšie ako s koňmi, čím sa znateľne rozšírilo množstvo miest, kam je možné doraziť za jeden deň. Ford T sa na rozdiel od koňa po ceste neunaví. Nie je nutné ho kŕmiť v čase, keď sa nepoužíva. Dobre udržiavaný Ford T môže byť prevádzkyschopný aj dnes, zatiaľ čo kôň narodený v rovnakom čase je celkom iste už dávno mŕtvy. A takto by sa dalo pokračovať...

Prechod od áut k elektromobilom na druhú stranu žiadna revolúcia nie je. Je to maximálne evolúcia. Asi nemá cenu rozpisovať tu výhody a nevýhody elektromobilov, pretože už to zo všetkých strán zaznelo mnohokrát. Žiadna z tých výhod ale neprináša výrazné zlepšenie kvality života, ako tomu bolo napríklad pri prechode od koní k autám. Pokiaľ sa podarí odstrániť najväčšie komplikácie elektromobilov, tak môže byť kvalita života ľudí približne podobná ako je teraz. Rýchlosť je dnes limitovaná skôr prostredím, reakčnou dobou vodiča, hustotou prevádzky a zákonom, než konštrukciou pohonu. Teda ďalšou revolúciou po autách sú lietadlá a rýchlovlaky, kde sa podarilo tieto limity odstrániť. To sa u áut nepodarí bez ohľadu na to, aký majú pohon. Prechod od áut k elektromobilom by sa dal skôr prirovnať k tomu, že by kone zrazu namiesto sena mali žrať slamu.

Nezmyselnosť (nariadených) elektrických áut dôjde firmám a ľuďom všeobecne až v momente, keď ich bude skutočne už veľa a nebudú ich mať kde nabíjať. Ten moment o pár rokov nastane, pretože infraštruktúra nie je ani len pripravená, nie to ešte postavená. Teraz sa s veľkou reklamnou a marketingovou masážou bude musieť predať veľké množstvo týchto nezmyslov na kolesách, aby sa aspoň trochu amortizoval ich vývoj, potom sa pomaly prejde zase na istú formu spaľovacích motorov. Len sa aktuálne príliš nenosí hovoriť to otvorene...  :angel :cash

Ja nehovorím elektromobilom nie. Je to skvelá koncepcia pohonu... len aktuálne neprináša nič lepšie ako spaľovací motor, ktorý je na vrchole vývoja.
Ak sa podarí do pár rokov nejaký prevratný objav na poli "batérií", resp. ukladania el. energie vo vozidle a rýchleho nabíjania, tak dajme tomu. V aktuálnom trende je pre mňa auto s dojazdom do 500km a nutnosťou tráviť hodiny na verejných nabíjačkách cesta do pekla. A že som si ich za posledný rok otestoval... :broken

Veľmi zaujímavé čítanie je napr. tu: https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/

Odcitujem tu sám seba...  :D :beer

Offline Modzillo

  • ID: 136 Navrátilec
  • Riadny člen
  • Expert
  • ******
  • Príspevkov: 1.440
  • Lidé jsou různí, povětšinou hovada... (J. Švejk)
Re:Elektromobilita / plug-in
« Odpoveď #4 kedy: 18.02.2022 - 12:09:22 »
... skúsim aj ja teda...

čistá elektrika: kým s tým neotočím Tatry (z TT) na jedno nabitie, na dvor mi to ako prvé auto do rodiny nesmie. Argument, že to nemá byť prvé auto v rodine, je vyvrátený obstarávacou cenou takýchto elektrovehiklov. Druhé auto do rodiny urobí zopár km a považujem za nezmysel vysoliť za to čo i len o 1 dukát viac ako za súčasné bežné "druhé autá".

plug-in: pre niekoho zaujímavé riešenie, pre mňa najväčší nezmysel od Stop&Start systému. Ono je krásne povedať, že mám v aute 200-300 koní, ale načo sú mi, keď po cca 50 km elektrokoníky skapú a spaľovací motor sa trápi s ťažkým autom? Nehovoriac o tom, že najmä firemné PHEV vidia nabíjací kábel veľmi zriedka...

Uznávam, že sme možno netrpezliví a nečakáme na vývoj, lenže stotožňujem sa s názorom, že elektroautá neprinášajú oproti spaľovákom nič naviac. Ba, komplikujú užívateľom život a do istej miery berú slobodu pohybu...
PEUGEOT 308 SW GT 1.5 BlueHDi 96kW/130k EAT8
MAZDA 6 wagon Takumi Plus 2.5 SkyActive-G 143kW/194k AT6
SPECIALIZED Crave 29

Offline CiNiK

  • ID: 008
  • Administrátor
  • Guru
  • ********
  • Príspevkov: 6.029
  • www.AutoZine.sk
    • AutoZine.sk
Re:Elektromobilita / plug-in
« Odpoveď #5 kedy: 18.02.2022 - 13:32:51 »
Ono s tým, že neotočíš Tatry by to nebolo až také zlé, keby sa to nejak brutálne oplatilo voči klasickému spaľováku.

Realita je totiž taká, že pokiaľ chceš nabíjať lacno, tak jedine doma a jedine z klasickej zásuvky 230V. Stačí si predstaviť kapacitu batérie a sme na +- 12-24hod pre plné nabitie doplna.
Keď chceš nabíjať rýchlejšie - priplatíš si. Musíš kúpiť Wallbox a platiť si nejaký špeciálny "paušál" od elektrární. To sa stále ešte dajme tomu oplatí voči benzínu/nafte.
Čo sa ale neoplatí, je nabíjanie na verejných rýchlonabíjačkách, kde sa ceny pohybujú (záleží od výkonu) až po sumy ako 0,80€ za kWh, čo už je ekvivalent spotreby klasického benzínu okolo 7l/100km. A pôjde to hore...  :cash

Čiže ak si zoberiem modelové auto napr. taký Enyaq iV80+, ktorý som mal nedávno, tak:

Batéria: 82kWh (reálne 77 využiteľných)
Papierový dojazd:   500-536km
Papierová spotreba: 16,7-17,0kWh/100km

To sú síce pekné čísla ale jednoduchá matematika nepustí a teda pre teoretický dojazd v ideálnych podmienkach (optimálna teplota 20 stupňov, nefúka, rovina, mesto, nekúrime ani neklímujeme):
77 / 17 = 452km

Poďme do Tatier v zime lyžovať - spotreba na diaľnici bude permanentne cez 30kWh/100km, jedine ak by sme išli veeeeeeľmi pomaly a za kamiónmi:
77 / 30 = 256km

Čiže také elektrorallye TT-Tatry by bolo s dvoma hodinovými zastávkami na 150kW nabíjačkách a nechal by si tam cez 60€ na "palive". Už som to raz "otestoval" za vlastné, keď nefungovali novinárske ZSE karty. Za to dáš Tatry aj s Hirošimou a 2.5 benzínovou atmosférou. V neporovnateľnom komforte a s odpadajúcimi stresmi z nabíjania, čakania a podobne.



Offline Modzillo

  • ID: 136 Navrátilec
  • Riadny člen
  • Expert
  • ******
  • Príspevkov: 1.440
  • Lidé jsou různí, povětšinou hovada... (J. Švejk)
Re:Elektromobilita / plug-in
« Odpoveď #6 kedy: 18.02.2022 - 16:04:23 »
a zase sme pri tom obmedzovaní sa... Človek sa ide niekam najesť, ale skús nájsť reštiku, ktorá má (voľnú) nabíjačku, aby auto nacucalo novú šťavu... Práve pre dlhé nabíjanie je to "no way", lebo si otrokom takého auta a pritom ono by malo slúžiť tebe...
PEUGEOT 308 SW GT 1.5 BlueHDi 96kW/130k EAT8
MAZDA 6 wagon Takumi Plus 2.5 SkyActive-G 143kW/194k AT6
SPECIALIZED Crave 29

Offline mpa

  • Registrovaný užívateľ
  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 344
Re:Elektromobilita / plug-in
« Odpoveď #7 kedy: 18.02.2022 - 16:35:38 »
s odpustrním, koľkí si kupujú auto v salóne?
a koľkí ojazdené?
nebudem písať o cenách tuná, veď sused aj oktáviu kupoval na druhej strane karpát!
je úplne zbytočné písať o cenách auta, elektriny, dojazdu, čin prvé, ...

stačí sa pozrieť na nemecké "bazáre", kde ponúkajú funglovku za menej ako desaťročné dávno po zárukách. zamestnanci bmw majú zľavu, spolková vláda im dá dotáciu (nesmú auto predať pred pol rokom) a situácia je kus iná. a pokantnosť - to (BMW i3) si môžete nakonfigurovať a do trištvrte roka prebrať.

a nesmiete veriť debilom, ktorí idú autom do nemecka, nepozrú si ako sa platí "kartou", trvá im to dlho, mrznú, auto za milion a pol czk (minimum) nechajú kdesi tam a vrátia sa domov vlakom. tá trasa sa dá bez problémov stihnúť tam i späť v rozumných cenách, teple, stihnúť dvojnásobne rýchlo.

a ba tatry chodia už roky, ba ko dajú na jedno (pred jazdou) nabitie.

ak niekto neklepne sulíka po prstoch, takbude vyhadzovať peniaze na nezmysly a situácia sa nezlepší.

nemusíme mať elektrinu ako zlo. bude jedno, či ide o benzín, plyn, naftu, vodík, elektrinu, úniu začínajú ovládať ľudia/idey ktoré nás vráti pred 1963 - auto bude prepych a nedostupné. bodka.

Offline Modzillo

  • ID: 136 Navrátilec
  • Riadny člen
  • Expert
  • ******
  • Príspevkov: 1.440
  • Lidé jsou různí, povětšinou hovada... (J. Švejk)
Re:Elektromobilita / plug-in
« Odpoveď #8 kedy: 18.02.2022 - 17:40:40 »
Prečítal som si to 2x a.... nerozumiem...

Skúsim ale takto:

V roku 2021 sa na Slovensko doviezlo cca 83 000 áut zo zahraničia, a predalo sa tu cca 110 000 ks nových. Myslím, že tých nových nie je tak málo, aby sme ich nebrali do úvahy...

Momentálne sú ceny jazdeniek ovplyvnené nedostatkom nových áut na európskom trhu.
« Posledná zmena: 18.02.2022 - 18:01:19 od Modzillo »
PEUGEOT 308 SW GT 1.5 BlueHDi 96kW/130k EAT8
MAZDA 6 wagon Takumi Plus 2.5 SkyActive-G 143kW/194k AT6
SPECIALIZED Crave 29

Offline Modzillo

  • ID: 136 Navrátilec
  • Riadny člen
  • Expert
  • ******
  • Príspevkov: 1.440
  • Lidé jsou různí, povětšinou hovada... (J. Švejk)
Re:Elektromobilita / plug-in
« Odpoveď #9 kedy: 01.07.2022 - 09:53:53 »
Dajme si trochu štatistiky za 1. polrok 2022...

Ak zoberieme len značku Peugeot, tak skupina FINAL-CD pokrýva cca 30-40% všetkých predajov v SR (pobočky v PE, PD, ZA a 2x BA).

V mesiacoch 1-6/2022 predalo naše obchodné oddelenie 604 nových áut (70% z toho patrí Bratislave) a z nich bolo:

- 9 ks PHEV (3x P308, 4x P3008, 2x 508)
- 10 ks BEV (4x P208, 2x P2008, 4x Expert)

"Baterkové" autá majú teda na celkovom predaji podiel cca 3%.

Medziročne sa porovnávať síce dá, ale štatistika by bola veľmi pokrivená aktuálnou výrobnou situáciou, keď fabriky dodávajú o 50% menej nových áut ako pred rokom. Dôvod je známy - nie sú komponenty.
PEUGEOT 308 SW GT 1.5 BlueHDi 96kW/130k EAT8
MAZDA 6 wagon Takumi Plus 2.5 SkyActive-G 143kW/194k AT6
SPECIALIZED Crave 29