Autor Téma: Radenie - benzínové motory, chod motora  (Prečítané 15353 krát)

0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.

Offline Martin47

  • ID: 152
  • Riadny člen
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 258
Radenie - benzínové motory, chod motora
« kedy: 31.05.2018 - 16:17:53 »
Zaujímal by ma názor iných pri akých otáčkach radia pri benzínových motoroch.
Mne v prvom rade ide o životnosť auta, teda čo najlepšie zaobchádzanie pre motor.
Ja to robím takto:
Po naštartovaní nechám motor bežať cca 1 minútu na voľnobehu, kým sa pohnem. Podľa hladu a klesaniu otáčok spoznám, kedy je ten pravý čas.
Za studena radím tak pri 2 200 - 2300 otáčok vyšší prevodový stupeň.
Keď je motor teplý, tak sa je to obvykle pri 2800 otáčkach. Sampzrejme, že je to od situácie, do kopca radím s viac otáčkami a pod.
Snažím sa držať motor v rozpätí 2000-2700 otáčok (najideálnejšie 2100-2500), no sem tam pri predbiehaní a keď ai chc zajazdiť motor vytočím aj na 3500-4000 otáčok, pretože som počul, že je pre motor dobré sem tam ho z čaau na čas aj vytočiť, minimálne je to prevencia proti usadeninám uhlíka
 Motor do 15 minút státia nezhasínam.
Je to dobré správanie pre motor ak mi ide o životnosť? Nemám radiť o čosi skorej a držať ho v nižších otáčkach? Správne je sem tam mu vypáliť viac otáčok ale väčšinou sa pohybovať medzi 2100-2500 ot.?
Predlžuje životnosť samotného motora aj jeho nevypínanie do 15 min?
Ďakujem za odpovede a názory ako to robíte vy a čo je dobré pre životnosť auta.
Mám Peugeot 207, 1.4. VTi, 70kW.

Offline Qcko

  • ID: 024
  • Riadny člen
  • Guru
  • *******
  • Príspevkov: 2.718
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #1 kedy: 31.05.2018 - 17:37:09 »
Robíš to vcelku správne všetko, tých 15 minút je zbytočných a kontraproduktívnych, strašne dlhý čas na benziňák - max 5 minút po diaľničnej jazde alebo kopcoch, ideálne 1 - 2 minúty bohato stačia.

Štart je OK, naštartovať, zapnúť pás, skontrolovať zrkadlá, odložiť mobil a ísť (to sa akurát olej dostane k rozvodom a do hlavy). V zime to isté, nečakať.

Motor každopádne treba hlavne počúvať, kým sa nesťažuje, tak je to OK.

Vyšsie otáčky a "športovejšia" jazdu mu samozrejme tiež prospejú (s mierou všetkého).

Ja som chorý na filtre a olej - Najviac mu pomôžeš dobrým palivom a olejom najneskôr pri 15000km, ideálne medzi 10000 - 12000 a s tým aj vzducháč (s každým 3 olejom aj palivák, ak máš).

Treba sledovať sviečky a lambdu, bohatá zmes takisto motoru neprospieva.
SÚČASNÉ -->Peugeot 307 SW 1.6HDi...80kW...2007 + P 309 1.4i...55kW...1991 + P406 1.8i...81kW...1999
MINULOSŤ -->Peugeot 308SW GTline 1.2 96kW EAT8 2018 + Peugeot 406 break 2.0HDi + Peugeot 407SW 1.6HDi + Peugeot 4007 2.4 + Peugeot 508SW 2.0HDi + Peugeot 208 1.2VTi + BMW E61 525xdT + Peugeot 306 break 1.4i + Peugeot 306 2.0HDi...66kW...2001 + VW Phaeton 3.0TDi...176kW...2009

Offline putzig

  • ID: 035
  • Riadny člen
  • Pokročilý
  • *****
  • Príspevkov: 1.142
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #2 kedy: 31.05.2018 - 18:15:07 »
Tieto motory (rozumej VTi) je lepšie nepodtáčať. Ideálny rozsah pre bežnú jazdu je medzi 2 až 3 tis. otáčok. Mám v podstate ten istý motor (čo do konštrukcie) len o 2 dcl väčší a dá sa povedať, že pri bežnej jazde nejdem nikdy pod 2.000 otáčok, V meste jazdím v zásade na 3ke, aj keď by auto v pohode išlo aj na 4ke. To by síce podstatne klesla spotreba, ale motoru by to asi moc neprospelo. Štandardne preraďujem niekde okolo 3.000 resp. skôr kapánek nad 3 tis. otáčok. Samozrejme pokiaľ je motor zohriaty. Za studena postupujem podobne ako Ty. T.j. naštartujem, chvíľu počkám zakým klesnú otáčky na neutrálových 780 (za ten čas absolvujem podobné úkony, ako uvádza Qcko) a idem. Pokiaľ motor nedosiahne prevádzkovú teplotu (cca. 90°C; viem, že to nie je úplne smerodatné, ale ukazovateľ teploty oleja nemám), tak motor nevytáčam, držím ho skôr do 2.500 ot/min.  Pri jazde mimo obec alebo na diaľnici mu doprajem aj 4 až 6.000 ot. Motoru to neuškodí. Jediný problém motoru tejto konštrukcie je, pri častejšom točení motora, trošku vyššia spotreba oleja (5W-30). U mňa sa to drží na cca. 1 liter na 10 až 12.000 km, ale nakoľko mením olej a filter aj tak každých 10.000 km mi to je v podstate jedno.  Drž sa zásad , čo uviedol Qcko a motor Ti bude dobre slúžiť. Ešte k tomu oleju, neviem ako si na tom Ty, či sleduješ nejaký úbytok, alebo nie, ale je dobré priebežne kontrolovať hladinu oleja pomocou mierky a podľa potreby doliať. T.j. nečakať až hladina klesne na úroveň, keď Ti na displeji vyskočí "check engine oil level".
Peugeot 207 SW Outdoor, 1.6 Vti, Belle Ile LeMans Series Reflex Black Edition :-))) VF3WU5FS0BE077384

Offline Martin47

  • ID: 152
  • Riadny člen
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 258
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #3 kedy: 04.06.2018 - 19:16:23 »
Ďakujem za odpovede :-)
Motor nenechávam bezdôvodne naštartovaný 15 min. po jazde, vzhľadom na to, že nie je ,,oturbený" v tom nevidím význam. Hneď ho zhasnem bez ohľadu na predchádzajúcu jazdu. Myslel som to tak, že keď na niekoho čakám alebo skočím domov po niečo a mám auto vo dvore, tak ak je to do 15 minút, tak nezhasínam. Aby som šetril motor a znova ho neštartoval. Vychádzam z toho že čím menej štartovať tým lepšie. Neviem či to však nie je trochu prehnané alebo to robím taktp dobre. Predsa len tu neni dpf filter, resp. opf.
Zaujímavé je, že väčšinou ten motor po naštartovaní má vysšie otáčky a hlasnejší hlas a cca po 2 minútach klesne. Tie prečkám na voľnobehu. Ale niekedy okamžite po naštartovaní má slabé otáčky, ale to iba niekedy. Vtedy nečakám viac ako 30 sek. a idem.

Offline CiNiK

  • ID: 008
  • Administrátor
  • Guru
  • ********
  • Príspevkov: 6.156
  • www.AutoZine.sk
    • AutoZine.sk
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #4 kedy: 05.06.2018 - 08:42:38 »
Najazdil som s týmto motorom od novoty 120000km. Po štarte treba počkať kým natlačí olej a trochu prestane "cvakať" reťaz. Následná jazda podľa potreby, keďže tento motor má viac olejových okruhov, ktoré si postupne otvára tak netreba príliš čakať na zohriatie (aj tak je tá 5W30 čistá voda, ktorá vrie už po pár minutách jazy  :D ). Nikdy som ho nepodtáčal (tj. neradil podľa indikátora, otáčky udržované nad 3000, v meste za 3), nikdy som ho nedochladzoval na mieste (tzn. prísť a zhasnúť, nie je to turbo).
EP3 je na rozdiel od väčšieho brata a oturbenej sestry celkom vydarená. Jediné, čo potrebuje je otáčky a to sa rovná olej. Ideálne vymieňať každých 10000km, prípadne medzitým dolievanie podľa aktuálnej spotreby. Dlhšia jazda po diaľnici nad 4000ot robí vyššiu spotrebu oleja ("Top up engine oil level" je hláška na týždennom poriadku  :D :D :D) .

Ak by si si chcel doplniť tech. obzory o Prince engine tak v prílohe nájdeš nejaké termínus/technikus:

Offline Marcel00

  • ID: 007
  • Registrovaný užívateľ
  • Guru
  • *******
  • Príspevkov: 5.968
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #5 kedy: 05.06.2018 - 09:13:53 »
myslel som ze cista voda je 0W20 :D
to totiz lejem podla predpisu vyrobcu do svojho japonca  :bandit :D

on ten riedky olej ma svoj zmysel, cerpatelnost oleja cez male kanaliky ma svoj zmysel, takze s viskozistou uzko suvisi technologia mazania motora a ventilovej sustavy.
na toto malo kto mysli a leje tam kadejaku viskozitu, potom sa cuduje ze ako divne sa ten motor prejavuje, ci uz zvukovo alebo fyzicky.

ako pise cinic, nema zmysel cakat nez sa zohreje, alebo po jazde nieco dochladzovat.
studeny motor ma logicky vyssie otacky, kedze je v prevadzke sytejsia zmes kvoli zahriatiu.
normalne s tym jazdi a neries taketo veci, lebo sa z toho zblaznis ;)
a ano mas pravdu, tvoj pristup k motoru je extremne prehnany :)
« Posledná zmena: 05.06.2018 - 09:16:08 od Marcel00 »
nepiste mi dotazy o radu a postupy do spravy alebo na mail..., piste to vzdy na forum, nech sa k info dostanu aj ostatni uzivatelia.

Offline Martin47

  • ID: 152
  • Riadny člen
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 258
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #6 kedy: 12.08.2018 - 12:05:38 »
Chcem sa vás predsa ešte niečo spýtať. Má z hľadiska životnosti vplyv to, ak na aute dlhšie jazdím s motorm VTi 1.4, 95 koní, po dialnici cca 130 km/h, prípadne na poľských dialniciach je povolených 140 km/h? Tam sa pohybujú otáčky okolo 4000, pričom by ma zaujímalo, keď je takto točený motor aj 5 hodín v kuse, či je to úplne v poriadku a neškodí mu to.
Mechanicky na iné časti auta ako je motor je to prirodzene jedno, ale motor je tam vo vyšších otáčkach.
To isté sa pýtam aj na prípad keď dlhšiu dobu motor síce neťahá na takú rýchlosť, ale je plne pod záťažou do kopca - noha na podlahe.
Ďakujem!

Inak, čítal som na jednej stránke, že pre životnosť motora nie je dobré časté štartovanie na krátke vzdialenosti, radšej s autpm čakať na voľnpbehu. Preto to robím tak, že do 15 minút sa snažím nezhasínať motor. Neviem ale či to nie je prehnané.

Offline jsbb32

  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 289
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #7 kedy: 12.08.2018 - 16:08:14 »
ved za 15 minut sa v tomto pocasi musi poriadne prehriat

Offline RTG

  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 387
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #8 kedy: 12.08.2018 - 19:27:57 »
Vsetci ti, ktori musia ten smrad zo zbytocne nastartovaneho auta dychat ti "dakuju". Pochopim 1-2 minuty, v opacnom pripade je to bezohladnost voci svojmu okoliu.
Peugeot 5008 1.6 Puretech EAT8 133kW link: https://forum.peugeotclubslovakia.sk/index.php/topic,4532.0.html
Ex: Peugeot 308SW 1.2 Puretech EAT6 96kW link: https://forum.peugeotclubslovakia.sk/index.php/topic,3453.0.html

Offline pacho

  • Pokročilý
  • *****
  • Príspevkov: 909
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #9 kedy: 12.08.2018 - 20:51:57 »
martin dobre uvažuješ, len netreba to všetko tak prežívať. Stála rýchlosť 130-140, nie je problém, otázka je skôr spotreba ako benzínu, tak aj oleja, či to stojí za to. ?.

« Posledná zmena: 12.08.2018 - 20:57:34 od pacho »
C4 1,5 HDi 96kW
308 1,6HDi 85kW
207 1,4HDi 50Kw

Offline IvanH

  • ID: 0109
  • Riadny člen
  • Pokročilý
  • *****
  • Príspevkov: 999
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #10 kedy: 12.08.2018 - 22:53:02 »
Ja ked pridem na krizovatku s "cerstvou" cervenou (vidim ako tam padla alebo poznam cyklus semafora) tak motor zhasinam (kôli spotrebe, verte -neverte posledna cesta NM-BA s vetrom v chrbte 3,75l/100Km, rýchlost 100-110km/hposlednych 9 tankovani 4,5 az 4,8). Problem nie je s castym startovanim ale so studenymi strtami pri kratkych jazdach, napr. prejdes 2km kde sa motor ani nezohrial a odstavis auto a takto to opakujes. Start tepleho motora nie je problem lebo prevadzkove vôle su uz "nastavene". a za 15min ti motor nevychladne
P206SW  1.1 mux 2004 MAXIK OBDUINO32
Amatéri postavili Noemovu archu, profesionáli Titanic ...

Offline mpa

  • Registrovaný užívateľ
  • Praktikant
  • *****
  • Príspevkov: 389
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #11 kedy: 13.08.2018 - 15:51:02 »
také otázky
- prečo v "návode" nie je pílový diagram otáčky/spotreba/krútiaci moment? s jeho dodržovaním som nepotreboval otáčkomer.
- ak nemáte pretekárske auto, ku čomu je otáčkomer? veď mám uši.
- ak sa tak zaujímate o motor/radenie - vyšliapnete DVAKRÁT spojku pri preraďovaní? tak som sa učil v školskej autoškole.

Offline valenta.ivan

  • ID: 025
  • Riadny člen
  • Pokročilý
  • *****
  • Príspevkov: 687
  • valenta.ivan
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #12 kedy: 13.08.2018 - 20:36:25 »
50 rokov mám autá ,mal som xx aut ,ale vždycky ma zaujímalo či mám benzín , alebo naftu v nádrži a nikdy som neveril tým čo sa chválili minimálnou spotrebou na prejdených 100 Km.(dá sa urobiť neuveriteľná spotreba ukážkovo a tým sa prezentovať  )  Tiež urobím priemer na počítači , ale to nie je účel.Urob priemer za viac rokov pri väčšom počte Km a to by bolo presvedčivé.A stop -štart treba si  dobre naštudovať výhody a nevýhody tejto funkcie v aute .
Peugeot 207  1,4 HDi   8/ 2007 vin : VF3WC8HZC3400497   +   Mazda CX5

Offline IvanH

  • ID: 0109
  • Riadny člen
  • Pokročilý
  • *****
  • Príspevkov: 999
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #13 kedy: 13.08.2018 - 22:12:56 »
Nechcem sa tlačiť nikomu do vlákna ale musím odpovedať. Tu je zoznam mojich tankovaní za posledných 6 rokov https://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=6737 Graf je v milach na galon takže viac je lepsie. Zopar poslednych mam dokumentovanych fotkami lebo po tankovani si fotim blok a tachometer a zaznam robim doma takze vysledky viem dolozit.
P206SW  1.1 mux 2004 MAXIK OBDUINO32
Amatéri postavili Noemovu archu, profesionáli Titanic ...

Offline valenta.ivan

  • ID: 025
  • Riadny člen
  • Pokročilý
  • *****
  • Príspevkov: 687
  • valenta.ivan
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #14 kedy: 14.08.2018 - 21:19:52 »
Tak tomuto môžem dať iba  klobúk dolu. :clap
Peugeot 207  1,4 HDi   8/ 2007 vin : VF3WC8HZC3400497   +   Mazda CX5