PeugeotClub Slovakia - Les Fans De Lion o.z.

Hlavné fóra => Pieskovisko => Téma založená: Martin47 31.05.2018 - 16:17:53

Názov: Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: Martin47 31.05.2018 - 16:17:53
Zaujímal by ma názor iných pri akých otáčkach radia pri benzínových motoroch.
Mne v prvom rade ide o životnosť auta, teda čo najlepšie zaobchádzanie pre motor.
Ja to robím takto:
Po naštartovaní nechám motor bežať cca 1 minútu na voľnobehu, kým sa pohnem. Podľa hladu a klesaniu otáčok spoznám, kedy je ten pravý čas.
Za studena radím tak pri 2 200 - 2300 otáčok vyšší prevodový stupeň.
Keď je motor teplý, tak sa je to obvykle pri 2800 otáčkach. Sampzrejme, že je to od situácie, do kopca radím s viac otáčkami a pod.
Snažím sa držať motor v rozpätí 2000-2700 otáčok (najideálnejšie 2100-2500), no sem tam pri predbiehaní a keď ai chc zajazdiť motor vytočím aj na 3500-4000 otáčok, pretože som počul, že je pre motor dobré sem tam ho z čaau na čas aj vytočiť, minimálne je to prevencia proti usadeninám uhlíka
 Motor do 15 minút státia nezhasínam.
Je to dobré správanie pre motor ak mi ide o životnosť? Nemám radiť o čosi skorej a držať ho v nižších otáčkach? Správne je sem tam mu vypáliť viac otáčok ale väčšinou sa pohybovať medzi 2100-2500 ot.?
Predlžuje životnosť samotného motora aj jeho nevypínanie do 15 min?
Ďakujem za odpovede a názory ako to robíte vy a čo je dobré pre životnosť auta.
Mám Peugeot 207, 1.4. VTi, 70kW.
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: Qcko 31.05.2018 - 17:37:09
Robíš to vcelku správne všetko, tých 15 minút je zbytočných a kontraproduktívnych, strašne dlhý čas na benziňák - max 5 minút po diaľničnej jazde alebo kopcoch, ideálne 1 - 2 minúty bohato stačia.

Štart je OK, naštartovať, zapnúť pás, skontrolovať zrkadlá, odložiť mobil a ísť (to sa akurát olej dostane k rozvodom a do hlavy). V zime to isté, nečakať.

Motor každopádne treba hlavne počúvať, kým sa nesťažuje, tak je to OK.

Vyšsie otáčky a "športovejšia" jazdu mu samozrejme tiež prospejú (s mierou všetkého).

Ja som chorý na filtre a olej - Najviac mu pomôžeš dobrým palivom a olejom najneskôr pri 15000km, ideálne medzi 10000 - 12000 a s tým aj vzducháč (s každým 3 olejom aj palivák, ak máš).

Treba sledovať sviečky a lambdu, bohatá zmes takisto motoru neprospieva.
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: putzig 31.05.2018 - 18:15:07
Tieto motory (rozumej VTi) je lepšie nepodtáčať. Ideálny rozsah pre bežnú jazdu je medzi 2 až 3 tis. otáčok. Mám v podstate ten istý motor (čo do konštrukcie) len o 2 dcl väčší a dá sa povedať, že pri bežnej jazde nejdem nikdy pod 2.000 otáčok, V meste jazdím v zásade na 3ke, aj keď by auto v pohode išlo aj na 4ke. To by síce podstatne klesla spotreba, ale motoru by to asi moc neprospelo. Štandardne preraďujem niekde okolo 3.000 resp. skôr kapánek nad 3 tis. otáčok. Samozrejme pokiaľ je motor zohriaty. Za studena postupujem podobne ako Ty. T.j. naštartujem, chvíľu počkám zakým klesnú otáčky na neutrálových 780 (za ten čas absolvujem podobné úkony, ako uvádza Qcko) a idem. Pokiaľ motor nedosiahne prevádzkovú teplotu (cca. 90°C; viem, že to nie je úplne smerodatné, ale ukazovateľ teploty oleja nemám), tak motor nevytáčam, držím ho skôr do 2.500 ot/min.  Pri jazde mimo obec alebo na diaľnici mu doprajem aj 4 až 6.000 ot. Motoru to neuškodí. Jediný problém motoru tejto konštrukcie je, pri častejšom točení motora, trošku vyššia spotreba oleja (5W-30). U mňa sa to drží na cca. 1 liter na 10 až 12.000 km, ale nakoľko mením olej a filter aj tak každých 10.000 km mi to je v podstate jedno.  Drž sa zásad , čo uviedol Qcko a motor Ti bude dobre slúžiť. Ešte k tomu oleju, neviem ako si na tom Ty, či sleduješ nejaký úbytok, alebo nie, ale je dobré priebežne kontrolovať hladinu oleja pomocou mierky a podľa potreby doliať. T.j. nečakať až hladina klesne na úroveň, keď Ti na displeji vyskočí "check engine oil level".
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: Martin47 04.06.2018 - 19:16:23
Ďakujem za odpovede :-)
Motor nenechávam bezdôvodne naštartovaný 15 min. po jazde, vzhľadom na to, že nie je ,,oturbený" v tom nevidím význam. Hneď ho zhasnem bez ohľadu na predchádzajúcu jazdu. Myslel som to tak, že keď na niekoho čakám alebo skočím domov po niečo a mám auto vo dvore, tak ak je to do 15 minút, tak nezhasínam. Aby som šetril motor a znova ho neštartoval. Vychádzam z toho že čím menej štartovať tým lepšie. Neviem či to však nie je trochu prehnané alebo to robím taktp dobre. Predsa len tu neni dpf filter, resp. opf.
Zaujímavé je, že väčšinou ten motor po naštartovaní má vysšie otáčky a hlasnejší hlas a cca po 2 minútach klesne. Tie prečkám na voľnobehu. Ale niekedy okamžite po naštartovaní má slabé otáčky, ale to iba niekedy. Vtedy nečakám viac ako 30 sek. a idem.
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: CiNiK 05.06.2018 - 08:42:38
Najazdil som s týmto motorom od novoty 120000km. Po štarte treba počkať kým natlačí olej a trochu prestane "cvakať" reťaz. Následná jazda podľa potreby, keďže tento motor má viac olejových okruhov, ktoré si postupne otvára tak netreba príliš čakať na zohriatie (aj tak je tá 5W30 čistá voda, ktorá vrie už po pár minutách jazy  :D ). Nikdy som ho nepodtáčal (tj. neradil podľa indikátora, otáčky udržované nad 3000, v meste za 3), nikdy som ho nedochladzoval na mieste (tzn. prísť a zhasnúť, nie je to turbo).
EP3 je na rozdiel od väčšieho brata a oturbenej sestry celkom vydarená. Jediné, čo potrebuje je otáčky a to sa rovná olej. Ideálne vymieňať každých 10000km, prípadne medzitým dolievanie podľa aktuálnej spotreby. Dlhšia jazda po diaľnici nad 4000ot robí vyššiu spotrebu oleja ("Top up engine oil level" je hláška na týždennom poriadku  :D :D :D) .

Ak by si si chcel doplniť tech. obzory o Prince engine tak v prílohe nájdeš nejaké termínus/technikus:
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: Marcel00 05.06.2018 - 09:13:53
myslel som ze cista voda je 0W20 :D
to totiz lejem podla predpisu vyrobcu do svojho japonca  :bandit :D

on ten riedky olej ma svoj zmysel, cerpatelnost oleja cez male kanaliky ma svoj zmysel, takze s viskozistou uzko suvisi technologia mazania motora a ventilovej sustavy.
na toto malo kto mysli a leje tam kadejaku viskozitu, potom sa cuduje ze ako divne sa ten motor prejavuje, ci uz zvukovo alebo fyzicky.

ako pise cinic, nema zmysel cakat nez sa zohreje, alebo po jazde nieco dochladzovat.
studeny motor ma logicky vyssie otacky, kedze je v prevadzke sytejsia zmes kvoli zahriatiu.
normalne s tym jazdi a neries taketo veci, lebo sa z toho zblaznis ;)
a ano mas pravdu, tvoj pristup k motoru je extremne prehnany :)
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: Martin47 12.08.2018 - 12:05:38
Chcem sa vás predsa ešte niečo spýtať. Má z hľadiska životnosti vplyv to, ak na aute dlhšie jazdím s motorm VTi 1.4, 95 koní, po dialnici cca 130 km/h, prípadne na poľských dialniciach je povolených 140 km/h? Tam sa pohybujú otáčky okolo 4000, pričom by ma zaujímalo, keď je takto točený motor aj 5 hodín v kuse, či je to úplne v poriadku a neškodí mu to.
Mechanicky na iné časti auta ako je motor je to prirodzene jedno, ale motor je tam vo vyšších otáčkach.
To isté sa pýtam aj na prípad keď dlhšiu dobu motor síce neťahá na takú rýchlosť, ale je plne pod záťažou do kopca - noha na podlahe.
Ďakujem!

Inak, čítal som na jednej stránke, že pre životnosť motora nie je dobré časté štartovanie na krátke vzdialenosti, radšej s autpm čakať na voľnpbehu. Preto to robím tak, že do 15 minút sa snažím nezhasínať motor. Neviem ale či to nie je prehnané.
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: jsbb32 12.08.2018 - 16:08:14
ved za 15 minut sa v tomto pocasi musi poriadne prehriat
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: RTG 12.08.2018 - 19:27:57
Vsetci ti, ktori musia ten smrad zo zbytocne nastartovaneho auta dychat ti "dakuju". Pochopim 1-2 minuty, v opacnom pripade je to bezohladnost voci svojmu okoliu.
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: pacho 12.08.2018 - 20:51:57
martin dobre uvažuješ, len netreba to všetko tak prežívať. Stála rýchlosť 130-140, nie je problém, otázka je skôr spotreba ako benzínu, tak aj oleja, či to stojí za to. ?.

Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: IvanH 12.08.2018 - 22:53:02
Ja ked pridem na krizovatku s "cerstvou" cervenou (vidim ako tam padla alebo poznam cyklus semafora) tak motor zhasinam (kôli spotrebe, verte -neverte posledna cesta NM-BA s vetrom v chrbte 3,75l/100Km, rýchlost 100-110km/hposlednych 9 tankovani 4,5 az 4,8). Problem nie je s castym startovanim ale so studenymi strtami pri kratkych jazdach, napr. prejdes 2km kde sa motor ani nezohrial a odstavis auto a takto to opakujes. Start tepleho motora nie je problem lebo prevadzkove vôle su uz "nastavene". a za 15min ti motor nevychladne
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: mpa 13.08.2018 - 15:51:02
také otázky
- prečo v "návode" nie je pílový diagram otáčky/spotreba/krútiaci moment? s jeho dodržovaním som nepotreboval otáčkomer.
- ak nemáte pretekárske auto, ku čomu je otáčkomer? veď mám uši.
- ak sa tak zaujímate o motor/radenie - vyšliapnete DVAKRÁT spojku pri preraďovaní? tak som sa učil v školskej autoškole.
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: valenta.ivan 13.08.2018 - 20:36:25
50 rokov mám autá ,mal som xx aut ,ale vždycky ma zaujímalo či mám benzín , alebo naftu v nádrži a nikdy som neveril tým čo sa chválili minimálnou spotrebou na prejdených 100 Km.(dá sa urobiť neuveriteľná spotreba ukážkovo a tým sa prezentovať  )  Tiež urobím priemer na počítači , ale to nie je účel.Urob priemer za viac rokov pri väčšom počte Km a to by bolo presvedčivé.A stop -štart treba si  dobre naštudovať výhody a nevýhody tejto funkcie v aute .
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: IvanH 13.08.2018 - 22:12:56
Nechcem sa tlačiť nikomu do vlákna ale musím odpovedať. Tu je zoznam mojich tankovaní za posledných 6 rokov https://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=6737 (https://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=6737) Graf je v milach na galon takže viac je lepsie. Zopar poslednych mam dokumentovanych fotkami lebo po tankovani si fotim blok a tachometer a zaznam robim doma takze vysledky viem dolozit.
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: valenta.ivan 14.08.2018 - 21:19:52
Tak tomuto môžem dať iba  klobúk dolu. :clap
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: Martin47 19.08.2018 - 22:34:50
Ďakujem za odpovede.
Nuž, pravdepodobne by to bolo proti pravidlám tam priamo link na nejakú stránku, ale na motoristických webstránkach som popravde nečítal nič pozitívne z hľadiska životnosti auta na štart stop systém. Extrémne časté štartovanie asi nebude nič pozitívne, ale asi aj môj postup bol často prehnaný. Asi dosť závisí od toho aj či je motor studený alebo teplý a tiež sa začínam prikláňať k názoru, že každý extrém škodí - vypínať ho fakt a zapínať aj na 2 minúty státia a tiež ho nechávať teplý natočený aj 15 minút. Asi by som volil nejaký kompromis, teplý motor do 5 min. nechať tak, inak sa tým zaoberať asi nemá veľký zmysel.

jabb32: moderný motor prehriať?
pacho: Ďakujem za reakciu aj na tú v podstate prvú otázku ;-)
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: pacho 20.08.2018 - 06:32:41
ja by som sa vyjadreil ešte k tomu S&S. Mám ho na svojom aute (/1,6HDi). Nie som jeho zástancom, ale netrápim sa jeho vypínanim a podobne. V podstate motor si žije svoj život, sám vypne, keď treba kľudne ho aj počas státia naštartuje, proste to neriešim. Ono hlavne PSA, má celkom slušne vyriešený S&S. Páči sa mi keď dochádzam do križovatky s 0°, tak už pri spomaľovaní vypína mator....  Pozitívum tohto systému vidím, hlavne v silnejšej elektrosústave, a reverzný altelnátor, ktorý  fakt exelentne štartuje. Takže toho vypínania motore, zasa sa netreba báť, ten motor, je na to upravený, napr aj tým, že počas vypnutia motora fungujú všetky obvody, normálne, ako keby bežal motor. ( čiže funguje posilovač riadenia, beží klimatá, posilovač brzd......stierače...)
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: Modzillo 20.08.2018 - 08:36:19
Pacho, počas vypnutia motora klíma nejde... Ak počas státia motor nabehne, tak preto, aby auto udržalo tepelný komfort v kabíne pomocou klímy. To len na upresnenie...

Druhý týždeň jazdím na 1.5BlueHDi 96kW EAT8 a pri aktívnom S&S už posilňovač riadenia nejde. Taká celkom zaujímavá zmena oproti 1.6BlueHDi. Nepátral som zatiaľ, či aj pri tomto motore ide o reverzný alternátor alebo motor nakopne štartér.
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: pacho 25.08.2018 - 18:56:02
asi som sa s tou klimatizáciou nepresne vyjadril. Jasné keď nebeží kompresor, nechlkadí klimatizácia. Ale klimatizácia, má určitú tepelnú zotrvačnosť, čiže chvíľu vydrží chladiť aj bez kompresora všetko záleži na konkrétnych podmienkach. Je to presne tak ako píšeš. Niekedy počas stánia s klimatizáciou, ale aj napr pri svieteni stierač, .... ten motor sám naskočí.
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: Martin47 17.04.2020 - 22:03:25
Snažím sa dodržiavať staré známe pravidlo - motor za studena nevytáčať, zahrievať pomalou jazdou bez prudkého pridávania.
V praxi prejdem aj 15 kilometrov, niekedy aj viac v šetrnom tempe.
Na diaľnici (väčšina prevádzky) je to však trochu problém. Keď idem rýchlosťou 80 km/h, motor točí cca 2500 otáčok, 90 km/h cca 2900 otáčok a 100 km/h je to už cez 3000 otáčok. Jazdím pokiaľ sa len dá cca 75 km/h, dokiaľ nezačne blikať na mňa kamión :D
Sú vysoké otáčky pre motor za studena reálnym problémom alebo sa to týka skôr agresivity na plyne? Či vôbec je tento postup opodstatnený, lebo nechcem zase brzdiť ,, traktory".
Ako veľmi poškodí jednorazové výnimočné prudké pridanie na plyn za studena (stlačenie pedálu)? Jasné, že to z dlhodobého hľadiska škodí, ale poškodzuje to motor už pri jednorazovom takomto správaní?
Celkom rád by som pochopil princíp zahrievanie motora. Ja ho zahrievam aj 20 kilometrov, lebo sa nespolieham na teplotu chladiacej kvapaliny, ktorá sa zohreje 3x rýchlejšie ako olej, naviac v dnešných motoroch ide o to, aby sa zohrial blok motora, už ani tak nejde o olej. Ale kedy ten stav nastane si nemám ako preveriť.

Rád zmením zaužívané spôsoby, keď pochopím ten princíp.
Názov: Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
Prispievateľ: slimboy 18.04.2020 - 09:27:19
Akoze je fajn, ze mas zodpovedny pristup, ale 15 km zahrievat benzinovy motor je uz dost prehnane. Uz po 5 km jazdy v zime je benzinovy motor dostatocne zohriaty aby zvladol normalnu prevadzku (samozrejme nie tocit po obmedzovac). Nastartuj, pockaj 10-15 sekund kym dotlaci cerpadlo olej vsade a vyraz. S plynom jemne, tzn. nevytacat, ale to neznamena, ze vobec nemozes ist nad 2500 otacok. A kym z domu prides na dialnicu, tak uz hadam prejdes aj 3-4 km, cize uz sa ten olej trochu prehreje a maze lepsie. To opatrne narabanie s otackami plati hlavne prve 2 km po starte, ked je vonku -15. Ked je vonku +20, tak sa doba zahriatia zasadne skracuje. V kazdom pripade ist po dialnici 75 km/h je porusovanie predpisov a je to neopodstatnene, ten motor to auto pravdepodobne tak ci tak prezije pokial vcas menis olej, chladiacu zmes a filtre.