PeugeotClub Slovakia - Les Fans De Lion o.z.

Hlavné fóra => Servis => Téma založená: Martin47 15.10.2022 - 12:24:42

Názov: Špecifikácia chladiacej kvapaliny
Prispievateľ: Martin47 15.10.2022 - 12:24:42
Potrebujem si byť istý, že mám správnu chladiacu kvapalinu. Ide o motor 2.2 JTD, 110 kW (Alfa Romeo Giulia), kde výrobca predpisuje špecifikáciu 9.55523, originál kvapalina je PARAFLU UP Contractual Technical Reference N•F101.M01.

Môže tam ísť aj kvapalina Starline K12? Ja fakt neviem podľa čoho sa orientovať, pri olejoch je to jednoduché, ale tu som so nie celkom istý. Chladiacu kvapalinu mi vymieňali v autorizaku, upozorňoval som ich na to, nech to skontrolujú, a ak to tam nepatrí, nech dajú originál. Použili dodanú Starline K12, no dnes keď som otvoril kapotu, zistil som, že mám chladiacu kvapalinu mierne pod ryskou. Tak buď sa kvapalina tratí (odvtedy som nabehal sotva 1000 km), alebo nebola zriedená (má sa riediť v pomere 1:1).

Čisto teoreticky, čo sa môže stať, ak nebola zriedená destilovanou vodou? Ach jaj  :D
Názov: Re:Špecifikácia chladiacej kvapaliny
Prispievateľ: Judes 15.10.2022 - 18:36:41
V dnešnej dobe sa už chladiace zmesi odlišujú farebne pre lepšiu orientáciu a náhodnú zameniteľnosť.
Čo sa riedenia týka, je to zaujímavé. V robote máme aj mašiny (rušne) do ktorých sa plní nemrznúca zmes neriedená (predpísané výrobcom).
Viem aj o opačnom prípade (kolega v práci) keď ešte do Fiatu Tipo dal neriedenúl nemrznúcu zmes, auto mu prestalo kúriť a motor sa prehrieval. Nemal dostatočnú cirkuláciu kvapaliny a musel ju nariediť.
Neviem či chladiacu zmes v Peugeote riedia alebo im už chodí neriedená ale v 407-me som mal už keď som ju kupoval nariedenú na cca - 40°C a tak ju mám aj teraz po rokoch.
Názov: Re:Špecifikácia chladiacej kvapaliny
Prispievateľ: Martin47 15.10.2022 - 18:47:05
Peugeot používa Glysantin G33 a tá sa neriedi, priamo výrobca píše, že sa jedná o nariedený koncentrát. Starline K12 má v popise, že je nutné ju zriediť pomerom 1:1.
Názov: Re:Špecifikácia chladiacej kvapaliny
Prispievateľ: Qcko 17.10.2022 - 06:11:16
Ak sa chladiaca kvapalina má riediť a nezriedi sa, tak sa bude auto prehrievať a nebude stíhať odvádzať teplo + je viac namáhaná vodná pumpa (hustejšie médium) a znižuje to jej životnosť.

Ak chceš mať istotu, tak daj zmerať do koľko °C ju máš a máš istotu, štandard u nás je medzi -40°C až -30°C.

Ak ti menili rozvody, tak sa mohol systém poriadne odvzdušniť pri jazdení (napr. ak sa nepoužije podtlak pri plnení apod), takže mierny pokles je OK. Stačí doplniť destilovanou vodou na požadovanú hodnotu a prípade odsledovať, či sa hladina nemení (bacha na kontrolu hladiny pri teplom a studenom motore, vždy kontrolovať za rovnakých podmienok).
Názov: Re:Špecifikácia chladiacej kvapaliny
Prispievateľ: Martin47 17.10.2022 - 21:02:22
Ďakujem. Presne tak aj urobím, dolial som na minimálne požadovanú úroveň destilovanú vodu, kupujem hustomer a podľa toho pripadne doplním koncentrát alebo vodu.

Aj som si myslel, že to bude mat súvis s rozvodmi :-) asi tam niekde vznikla vzduchová bublina a tá pri jazdení praskla.

Ja mám ešte mierne obavy, či som urobil dobre s tou kvapalinou Starline. Je z tých lacnejších značiek, originál tam nešiel z istých dôvodov (nie finančných). Prečítal som si jeden článok a ani by som nepovedal, že sú medzi kvapalinami také rozdiely.
https://www.auto.cz/test-chladicich-kapalin-g12-musi-vic-nez-nemrznout-78004

Ale podľa toho čo sa píše v tom článku, nepôjde o zlú voľbu, asi to iste ako keby tam išila kvapalina určená výrobcom.
Názov: Re:Špecifikácia chladiacej kvapaliny
Prispievateľ: Martin47 09.11.2022 - 11:43:51
Po otvorení kapoty som si dnes všimol, že sa mi zdvihla hladina chladiacej kvapaliny nad rysku asi nejakých 5 cm, možno o čosi menej. Auto pritom stálo od nedele, čiže dva dni. Čím to môže byť, môže to byt problém? Teraz neviem či to odsať meradlom kvapaliny. Naposledy naliate presne na roveň hornej rysky. Bavíme sa o meraniach za tých istých podmienok, pri studenom motore.
Názov: Re:Špecifikácia chladiacej kvapaliny
Prispievateľ: sir.Oliver 09.11.2022 - 17:25:25

   5 mm alebo 5 cm ?

   ak je iba mm , tak nechaj tak .... ale ak je cm ... tak máš vážny problém . zavzdušnil sa systém ...... alebo , ešte ma napadlo , pozri sa ako je to s olejom ... či netlačí olej do vody .
Názov: Re:Špecifikácia chladiacej kvapaliny
Prispievateľ: Martin47 09.11.2022 - 20:06:12
Tak to som prestrelil, to bude tak 5 milimetrov nanajvýš 1 centimeter, ale určite sa trošku hladina zdvihla. Má zmysel to riešiť? A prečo je tomu tak?
Názov: Re:Špecifikácia chladiacej kvapaliny
Prispievateľ: Qcko 10.11.2022 - 08:33:52
Ono, na všetkých novších autách by mal byť dodržaný postup plnenia chladiacej kvapaliny podtlakom so správne odistenými odvzdušňovacími bodmi. 95% mechanikov na to kašle a proste to tam naleje a motor zohrieva a jazdí a tým sa to časom "samo" odvzdušní, pričom všetky miesta, kde ostal vzduch sú náchylné na poškodenie. A preto sa potom dejú takéto veci, že človek musí 1000km ladiť hladinu chladiacej kvapaliny kým sa ustáli.

Každopádne mierne zdvihnutie hladiny o pár mm je v tvojom prípade normálne, bude to pozostatok posledného dolievania kvapaliny, ešte si to "sadlo". Hladinu nechaj tak a po 2 týždňoch ju znova skontroluj, ak to bude už bezozmeny, tak odsaj tesne pod risku max a spokojne sa voz. ;)
Názov: Re:Špecifikácia chladiacej kvapaliny
Prispievateľ: Martin47 11.11.2022 - 15:01:08
Ja len dúfam, že sa nemohlo nič poškodiť, predpokladám, že vzduchová bublina veľmi rýchlo pri prevádzke praskne. Keď sa nad týmto zamyslim, občas aj keď dolievam len vodu do ostrekovačov, tak sa hladina zmení kvôli vzduchu :-)

Hlavne nech sa ďalej už nič nedeje, myslím, že tam bude nejaká tá tolerancia +-1 centimeter, lebo čo som pozeral tak hladina sa už nemení. Teraz to odsajem presne po hornú rysku a na jar budem zase dolievať, čo sa odparí  :D