PeugeotClub Slovakia - Les Fans De Lion o.z.

Hlavné fóra => Servis => Peugeot 301 => Téma založená: sir.Oliver 15.08.2020 - 08:45:10

Názov: zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 15.08.2020 - 08:45:10

  chcel by som si vymeniť bubnové brzdy za kotúčové . vedel by niekto poradiť z akého auta by mohli sedieť na 301-ku ?
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: mpa 15.08.2020 - 14:24:12
mimo misu:
ako sa zlepší auto, jeho vlastnosti;
má "301" "schválené" také niečo?
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 15.08.2020 - 14:32:17

  zlepšia sa zadné brzdy . lepšie brzdia a sú trvácnejšie . bubníková brzda má nedostatok ten , že nikdy nebrzdí celou plochou . vždy je to iba horná polovička . starší vodiči to poznajú ..... a preto chcem vylepšiť / zdokonaliť .....
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Jozef Košík 15.08.2020 - 17:52:49
No ja neviem... Pred 301-kou som mal GOLF 5, ten mal všetky brzdy kotúčové a napriek tomu mám pocit, že 301-ka brzdí lepšie. Keby manželka nebola pripútaná keď zabrzdím trochu prudšie, tak "vystúpi" predným oknom....
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 15.08.2020 - 20:22:35

 áno , keď ste dvaja v aute .... ( 80% brzdia predné a iba 20% zadné ) ..... ale skús to isté s plne zaťaženým autom a nie práve najnovšími pakňami ( brzdovími papučkami ) a uvidíš rozdiel ......
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: mpa 16.08.2020 - 14:38:28
znova téma, ktorá nemá konca - napíšem, že aj na aute, ktoré malo sériovo vpredu štvorpiestikové kotúčové brzdy (zo škodoviek také montovali iba kupé). malo vzadu bubnové a aj tie S OBMEDZOVAČOM BRZDNEJ SILY - naplno brzdili iba pri plnom zaťažení!
a ešte raz - má 301 takú montáž v protokole o schválení na prevádzku?

ps - ako sa bude auto správať pri extrémnych podmienkach? nedávno som sa zúčastnil diskusie o tom, že dnešné autá nefungujú pri "losom" teste - vyhnutí sa veľkej prekážke. to hore spomenuté auto vcelku jednoducho vybočilo a vrátilo sa znova na pôvodnú trajektóriu. predok zabrzdil, zadok vyletel bokom, po korekcii volantom som pokračoval priamo. dnes asistenti .... budú brzdiť jedno a odbŕžďať druhé koleso, volantom mi nedovolia krútiť, ...
pps - ešte som nezažil situáciu, keď by sa zo zadných pneu dymilo rovnako ako z predných (narážam na núdzové brzdenie, kedy vstúpi do činnosti tem obmedzovač vpredu, mlátenie v pedále).
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 16.08.2020 - 15:36:24

  OK. keď myslíš ....

  kľudne zmaž kompletnú tému , keď ju považuješ za nekonečnú ......


  ja si to aj tak urobím . jeden z dôvodov je aj trvanlivosť platničiek v porovnaní s papučami ......
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: pacho 16.08.2020 - 16:23:01
nejdem kritizovať, alebo neak ináč hodnotiť prestavbu, ale len pár poznámok. V prvom rade, neviem ako by auto prešlo cez STK. Vo fabrikách tím konštruktérov dlhodobo merá, navrhuje skúša zoladenie brzd, aby boli čo najoptimálnejšie, samozrejme prihliadnuc aj k cene. Výmena brzd, je podľa mňa veľmi ošemetná záležitosť, lebo všetký tieto požadované parametru úplne rozhádže, a vozidlo bude mať úplne iné jazdné vlastnosti (možno +, možno -? výsledok nik nepozná). Ďalej nastavenie ABS, ESP...... tiež bude problém. Za bubnové brzdy, je naopak fakticky neobmedzená životnosť, taktiež nedochádza k špineniu zadných kolies od prachu z brzdných dostičiek, a ten sa veľmi zle čistí, lebo prach sa doslova "zapečie" do disku. Na autách robia rôzne úpravy, od jednoduchých, napr zmena kolies až po neskutočné úpravy, kde napr vymienaju prevodovky, zmenia stály prevod, zvyšujú výkon motor, menia výfuky....., ale toto už skôr patrí do oblasti súťažných aut. Ja osobne by som nešiel do tákejto úpravy, hlavne nie pri aute, ktoré bežne používam, lebo predpokladám, že je to optimálne nastavené. Ale určite Ťa nebudem od toho odhovárať. Ono 301, má povodne podvozok z P207, tak tam by som hľadal inšpiráciu. V pripade, ak by si sa pustil do takejto prestavby tak Ti prajem hodne zdaru, a keď sa Ti to podarí riadne spraviť, tak poviem že si frajer.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: valenta.ivan 16.08.2020 - 16:39:32
Ako píše pacho na 207 som platničky menil pri 75000 Km a zadné bubny tiež len kvôli ovalite bubnov boli na hrane pred STK .STk bez závad .
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 16.08.2020 - 17:52:14
to Pacho ... robil som to na Astre G a viem čo sa stane a čo všetko to obnáša . TK nie je problém.... ak si to náhodou aj všimnú , všimné rieši problém . bubnové brzdy majú kratšiu životnosť ako kotúčové . a čo sa týka prachu , ten sa z časti zbiera v bubníku a zhoršuje brzdné vlastnosti . ( dlhoročné skúsenosti .... ). ako píšem , robil som to už na Astre G a viem že týmto iba získávam .....
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: slimboy 16.08.2020 - 21:56:44
Podla mna zbytocna robota vzhladom na urcenie auta, hlavne ked robis len 8000 km rocne. Pri takom rocnom najazde vydrzia tie bubny niekolko rokov, cize viac nez dost. Nehovoriac o tom, ze s plne nalozenym autom väcsina ludi jazdi max. tak 5 % casu a ked clovek aspon trochu rozmysla, tak s takto nalozenym autom ide s rozvahou a defenzivne a nie hranu. Vyznam by vykonnejsie brzdy mali keby to auto pravidelne tahalo 500 kg nebrzdeny prives, inak asi nie. Ale ked chces nejak zmysluplne vyuzit cas, tak osetri podvozok a dutiny voci korozii. 301 uz zdaleka nie je tak odolna ako starsie Peugeoty. O par rokov to ocenis. Len treba dufat, ze dovtedy nezacne robit problemy ten "uzasny" VTi motor. Ten vie obcas potrapit.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 16.08.2020 - 22:45:55
podľa mňa nie . nateraz áno , robím iba 8000 ročne , ale signum má už 17 a pomaly dosluhuje . elysée dostane ťažné , tak že bude ťahať aj vozík ..... a aj to je jeden z dôvodov prečo chcem posilniť zadné brzdy . ošetrovať ho nemám kde . nemám garáž , nemám nájazdy ..... a na parkovisku sa to robiť nemôže .....
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Qcko 17.08.2020 - 06:52:53
Je skoda o tom disputovat, treba hlavne zistit, ci sa 301 vobec s kotucmi predavala. Na zadnej naprave musi byt minimalne priruba s otvormi na uchytenie strmena. Ak nie je, hold smola. Vymenit brzdove vedenia by malo ist, lanka rucnej brzdy aj hadice. Ale sialeny projekt na take vykonne a lahke auto, Skoda Fabia ma bubny vzadu do dnesnych dni a staci ich cistit pri servisnej prehliadke (je to aj predpisane) a v pohode sa doziju 150000km.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: RTG 17.08.2020 - 07:18:09
sir.oliver - nabuduce si kup auto, pri ktorom nebudes kazdy druhy tyzden riesit nejaku dorabku, lebo stale ti nieco nevyhovuje. Seriozne, kupil si si lowcost auto, kde si  na nom ty setril kde sa dalo a aj vyrobca setril kde sa dalo. Pises to od zaciatku ako majitel 301 a neprejde snad ani mesiac bez toho aby tu od teba nebola otvorena nejaka tema na nejaku dorabku. Mne nejako unika zmysel preco sa toho auta rovno nezbavis a nekupis hoc jazdene nieco, co ti bude vyhovat ovela viac? Podla mna by si usetril ja cas aj nervy.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: IvanH 17.08.2020 - 14:14:55
..... ošetrovať ho nemám kde . nemám garáž , nemám nájazdy ..... a na parkovisku sa to robiť nemôže .....
Keď nemáš kde ošetriť podvozok kde budeš robiť prestavbu zadných bŕzd?
Na 206tke existujú modely s kotúčmi vzadu ale to obnáša aj väčšie kotúče vredu. Montovali sa tuším na 1.6 a 2 litre, 1.1 a 1.4 mali vzadu bubny pritom rozdiel v hmotnosti auta je minimálny, rozdiel je v max. rýchlosti.
Ano keď niekto stavia auto na sutaže tak musí riešiť aj brzdy (ale to predpoklada že nieco o autach vie a má aj kde)  ale do beznej premávky by som do toho nerýpal ...
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 17.08.2020 - 15:35:14
to RTG : - kúpil som si auto na aké som v danom momente mal peniaze . myslím tým nie iba kúpiť samotné auto , ale mať aj na bežnú údržbu . to , že chcem mať niečo vylepšené je už moja vec . a beriem na vedomie že som prehnal z otváraním nových tém .... nič sa nikoho viacej pýtať nebudem , lebo aj tak , buď sa odpovedi nedočkám , alebo sa dočkám všetkého iného , len nie toho čo som sa pýtal . a to , že nemám vlastnú garáž nie je iba môj problém .... v mestách je to už jednoducho tak . a podvozok neplánujem ošetrovať ..... nemám o to záujem ..... ešte cca 10 rokov ma auto vydrží .... a potom mi už bude všetko jedno ..... budem na dôchodku ( ak prežijem ešte 10 rokov ) a auto už nebudem potrebovať .....
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 17.08.2020 - 16:56:44
Slimboy: je to klasická 1.6 od PSA (TU5). Označili to ako VTi, aby to marketingovo lepšie znelo... Nejde teda o motor z radu Prince v spolupráci s BMW.

RTG: Súhlas úplne vo všetkom.

Sir.Oliver: aké odpovede si nedostal? Snáď len také, ktoré neexistujú alebo sú utajené priamo značkou. Ja len že snáď nikto sa tu za môjho pôsobenia viac nedožadoval rôznych interných informácií ako ty. Nehovorím to v zlom, len teda nie všetko zo zákulisia značky je publikovatelné (a o tomto nerozhoduje nikto z klubu, ani nikto od dealera, ani od importéra, skrátka to tak je).

A ešte teda môj názor na túto tému: Prerábať polovicu auta, LEBO JA CHCEM, mi príde také trochu prvoplánové a nedomyslené. Dokonca aj ten argument so všimným na STK...

Model 301 nikdy nemal vo výbave kotúčové brzdy vzadu, schémy teda neexistujú. Podvozkovo je to zhodné s 207-čkou, ale čo pasuje a čo nie, týmto sa nebude zaoberať nikto so zdravým rozumom. Sú aj dôležitejšie veci, ako plniť najdebilnejšiu vetu, ktorú kto kedy povedal: zákazník je kráľ/pán. Nožík sa mi otvára pri týchto slovách (aj keď len medzi riadkami)...

 :beer :beer :beer
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 17.08.2020 - 17:25:09

 prvé čo ma napadlo z informácii ktoré som nedostal .... banálna otázka ... zamykanie dverí .... pozitívnym alebo negatívnym impulzom ?
   ak je aj toto utajovaná informácia , tak zbohom život ......

  ale OK. tu sme aby sme sa chválili ako vieme opraviť staré modely ... 105 ,206 ..... ale do novších sa radšej nepúšťame .....

   pochopil som, už ozaj žiadna nová téma z mojej strany nebude . to prisahám .....
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: mpa 17.08.2020 - 18:14:58
urazil si sa neoprávnene.
keď som mal polovicu rokov čo dnes, tak som každý mesiac čakal ako mi v práci z knižnice pošlú časopisy, rýchlo prelistoval a večer doma, keď pospali čítal (prekladal) dopodrobna.lenže to bola iná doba, bežné vozidlá mali najzákladnejšiu výbavu a jednodňový výlet do drážďan pre mňa znamenal výlučne "mototechnu". originál vypínače, snímače, svetlá, klaxóny, ... trabi nielen oplýval reflektormi,ale aj O PLOVICU lepšie kúril, nedymil, ... a mal všetky štyri brzdy bubnové (duplex a simplex). následné (3*) w353w už dostal ina náporové chladenie a elektrický vetrák. a umiestnenie rádia nad spätné zrkadlo, pretože pôvodné miesto bolo prihorúce a elektroniku chránila tepelná poistka.
felícia zahájila éru nevŕtania sa. p405 výmenu gumových dielov palivovej sústavy (bio oleje) už robil servisák. p207 má naviac iba zatmevenie zadných skiel.
vzal som si myšlienku z jednej knihy oautomobilvom športe - najprv to auto vylepšuješ, potom nazbieraš skúsenosti a peniaze, kúpiš lepšie, staré dostane ťažné a bude nové voziť ...

ps - dnes hľadám čo jednotlivé skratky v praxi znamenajú - to už nie je iba o protiblokovacom zariadení, ale aj asistent ZJAZDU Z KOPCA, adaptívny tempomat až do zastavenia a rozjazdu v kolóne, gyroskop, ktorý v zákrute pribrzdí, lebo ideš rýchlo .... a najmä či mi asistenti vezmú volant z ruky a samotní obsluhujú akcelerátor a brzdy!
autá už nie sú o radosti zh pohľadu pod otvorenú kapotu!
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 17.08.2020 - 18:33:27

 našťastie , elysée nemá až tak bohatú výbavu .... tak že , dá sa " experimentovať " . ja som na elysée už dosť toho " domontoval " ( lapače nečistôt , deflektori , vzperi na prednú kapotu .... pevné dno v kufri ...... a ešte niekoľko ďalších vecí )

 plánujem ešte zadné brzdy , automatické zavieranie okien pri zamykaní , ......
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: valenta.ivan 17.08.2020 - 18:59:31
Vieš  Oliver držím Ti palce nech sa všetky úpravy ktoré chceš urobiť ,aby si bol spokojný z autíčkom vyšli  tak ako si praješ.Lebo každý jeden chceme aby nám auto slúžilo a boli sme spokojný s nim a šťastne sme sa vrátili domou.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: RTG 17.08.2020 - 20:42:27
Sir.Oliver - mozno to tak sice vyznelo, ale ja som to nemyslel nijak utocne. Nevadi mi ani to, ze sa tolko pytas a riesis, len mi jednoducho unika zmysel takychto otazok, lebo su to vsetko veci, ktore si mohol vyriesit uz tym, ze by si si kupil "spravne" auto. Mne pride clovek, co setri kde sa da a nasledne chce nieco podomacky bastlit vyslovene len zgrlos. Pri starych autach to jakz takz islo, pri tych novych sucasnych vybabres len sam so sebou - co sa uz sam presviedcas. Pokial som pochopil nemas to ako jedine auto v rodine a kupa nebola pre teba nutna zalezitost, preto mi nedava zmysel na kvadrat kupovat auto, co nevyhovuje. Tot moj nazor, viac sa ti do toho rypat nejdem ;)

Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 18.08.2020 - 06:23:55
ako som už povedal ... kupoval som auto lebo som chcel nové , benzínové , .... kúpil som si také , na aké som mal , ale nie iba na kúpu ( za tie peniaze som mohol mať jazdený VW Passat B7 ) ale aj na bežnú údržbu...

 prečo by som si nemohol urobiť a domontovať sklop , ktorý by mi zvíšil komfort auta ( myslím konkrétne sklop ktorý by , po uzamknutí auta , zavrel všetky okná ) ?
o lapačoch nečistôt , deflektoroch ani netreba hovoriť .....

jednoducho povedané , chcel by som si trochu " zdokonaliť " auto , lebo ho plánujem bežne používať ......
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 18.08.2020 - 08:25:04
... ale veď je iné domontovať na auto príslušenstvo, ktoré je vyrobené práve pre konkrétne model (zásterky, deflektory) a iné chcieť od auta niečo, čo od výroby nikdy nevedelo (kotúčové brzdy atď.)

Priznám sa, že absolútne netuším, čo znamenajú takéto väčšie zásahy do elektroniky a konštrukcie. Z hľadiska bezpečnosti účastníkov premávky mám však k tomu výhrady. To auto je homologované (po slovensky skonštruované tak, aby vyhovovalo prevádzke) a brzdy považujem za veľmi dôležitú vec na to, aby si niekto svojvoľne povedal, že idem zmeniť celú brzdnú sústavu. Myslím, že nikto nespochybňuje tvoje vedomosti a zručnosti, ale dokážeš dať 100% záruku, že to prerobené auto bude bezpečné v každej situácii? Možno by som bol prekvapený, koľko takto prerobených áut jazdí po našich cestách (a že všetky prešli STK vďaka všimnému), ale za seba hovorím, že o inom aute naozaj neviem a takto upravené by som radšej nechcel stretnúť v kritickej situácii...

Keby existovala 301-ka s takouto výbavou, pozeral by som sa na to ináč. Ale ona neexistuje! Tak ma nikto nepresvedčí, že je to dobrý nápad (cháp nápad bezpečný pre majiteľa a ostatných účastníkov cestnej premávky)...
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Qcko 18.08.2020 - 14:15:37
Pokiaľ 301 s kotúčmi vzadu neexistuje, tak sa nie je o čom baviť (ako som už písal vyššie). :)
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: jsbb32 18.08.2020 - 15:24:44
Zdravim,nechcem otvarat novu temu ,ale chcem sa spýtat,co by ma vyslo prihlasenia auta P 206 dovezeneho z Rakuska.Dakujem.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 18.08.2020 - 15:32:48

  jedno je urobiť to a druhé je zbastliť , len aby to bolo . až by som chcel to druhé , tak sa nemám čo pýtať ..... zbastlím to a pohoda . iba že ja to chcem urobiť tak aby som na tom mohol normálne jazdiť .... bez strachu ..... a preto som sa opýtal ľudí ktorý v citroenoch majú lepší prehľad .....
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 18.08.2020 - 17:09:21
To je síce všetko fajn, ale keď to pritiahneme za vlasy, tak je to len krôčik od toho, aby si každý laik upravoval autá podľa seba alebo nebodaj skladal svoju skladačku...
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 18.08.2020 - 17:52:01

   áno , až by to robil každý " laik " , tak potom plne súhlasím s tebou ..... ale , ja istotne nie som laik .... mám aj vzdelanie aj skúsenosti v servisovaní vozidiel . a presne viem čo všetko si takáto prerábka vyžaduje ......
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: CiNiK 19.08.2020 - 09:21:26
Žasnem...  :bandit

Prečo vymýšľaš takúto operáciu? Iba kvôli vzhľadu?
Myslíš, že sa ti potom výrazne zlepší napr. brzdný účinok? Ona totiž brzdná plocha je u bubnov väčšia. Jediný neduh je, že trpia horším chladením.
A hlavne zadok sa podieľa na účinku tak najviac z 30, max 40%. Pri prázdnom aute len s vodičom berie zadok len okolo 15-20%.

Ale ak máš pár pádnych argumentov, tak smelo do toho...
Ja mám za to, že keď už, tak sa mení celá náprava (ktorá tu neexistuje, pretože 301 sa s kotúčmi nerobila).
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 19.08.2020 - 17:24:49

  povedz mi , ak vieš , akou plochou zaberajú pakne po , povedzme troch - štyroch rokoch ?  aby si sa netrápil , zhruba polovičnou ..... pakne nikdy neberú 100% povrchom .... maximálne je 95 - 98 % ..... 
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: CiNiK 20.08.2020 - 07:18:49
Ja sa absolútne netrápim. Po troch - štyroch rokoch sú pakne minimálne vymenené a takéto veci rieši naozaj len niekto, kto sa musí veľmi nudiť.

Daj si tam určite kotúče a platničky. Tie samozrejme zaberajú 100% a vydržia 50 rokov...  :coffee
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 20.08.2020 - 15:35:31

  nechápem prečo ten cinizmus a ironia ??? čo je zlé na tom že si chcem auto upraviť podľa vlastného guštu . a kotúče a platničky sú istotne lepšie ako pakne . pekný deň prajem všetkým . ďalej sa už nebudem vyjadrovať . urobím si po svojom .... aj bez toho aby mi niekto pomohol . ďakujem .
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: mpa 20.08.2020 - 16:21:27
už som o bubnových na trabim (duplex vpredu a simplex vzadu) a w353w (štvorpiestikové kotúčové vpredu a bubnové, úzučké vzadu), tak napíšem aj p207sw - 12 + rokov a bubnové stále zaberajú na treťom zúbku, žiadna ovalita, pôvodné!
píšem iba k veci, nápad nehodnotím.

ps - keď v čssr zaviedli stk (inštitúcie, predtým kontrolovali technickí komisári), zavolali tatka s jeho gaz m 20ročník 1956. keď technik stupil na pedál, auto vyletelo (2.0tony) z bubnov von. jednoduché kotúčové brzdy a červená kvapalina :-)
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Qcko 20.08.2020 - 20:26:44
mpa: nechaj tak, on to nepochopi...raz ho predbehne zadok niekde a pochopi, ze konstrukteri konstruuju s nejakym zamerom
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 20.08.2020 - 21:08:08

  to z vlastnej skúsenosti ?

   mám už čo to za sebou . viem presne čo a prečo to chcem . píšete všetko druhé ( presviečate ma ) len nie to čo som sa pýtal . admin by mohol trochu " očesať " tému od OT príspevkov .
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: CiNiK 21.08.2020 - 08:49:03
Pýtal si sa, či ti vie niekto poradiť. Všetci ti radia aby si sa na to vykašľal, pretože 301 s kotúčami vzadu neexistuje. Ale tak treba si ísť svoje...  :clap

PS: Ten cynizmus musí byť. Pozri na môj nick  :D :beer
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 21.08.2020 - 14:06:19

  až by existoval , myslíš že by som prosil o pomoc ? asi nie , lebo by som presne vedel ktorý diel ( podľa katalógu ) treba             
   kúpiť a namontovať .
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 21.08.2020 - 14:34:47
Mňa táto téma začína viac a viac zaujímať. Vôbec to nemyslím ironicky... Stoja tu proti sebe "autíčkári" a "odborník so skúsenosťami". Tí prví tvrdia, že tento nápad je absolútne nelogický, nerentabilný a technicky nezrealizovateľný (keďže také autá/diely/postupy neexistujú), naopak oponent chce "zlepšiť" brzdné vlastnosti auta, hoci brzdí dobre.

No, idem si ja urobiť pukance... veľa pukancov... lebo ja už ani neviem, komu mám fandiť.

Stojím si za svojím vyjadrením, že nikdy v živote nechcem stretnúť takto prerobené auto na ceste a pevne (cháp naivne) verím, že STK bude robiť svoju prácu dôkladne...
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 21.08.2020 - 15:57:35

  ako myslíš . ja by som sa skôr bál stretnúť autá z dovozu , po babke / dedkovi , nebúrané , iba na nákupi a do kostola jazdené .... hoci je pravda celkom niekde inde . obyčajne ide o zlepenec z viacerých , na totálku rozbitých áut . podľa teba tie sú celkom bezpečné ? ( napríklad aj Lady Di na jednom takom zahynula ) také sa nebojíš stretnúť ?
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 21.08.2020 - 16:14:00
Čiastočne súhlasím, no, aj tak je to trochu iný prípad... Viem o autách bez airbagov, či pozliepané z viacerých JESTVUJÚCICH áut. V prípade kotúčov na 301 sa ale bavíme o suplovaní vývoja a technickej špecifikácie na amatérskej úrovni (vo všetkej úcte). Nahradiť tak dôležitú vec, akou sú brzdy, niečím, čo si vymyslím sám na kolene, je skrátka niečo iné. Ako bude fungovať napríklad spomenuté ESP alebo všetky tieto trojpísmenkové srandy?

Apropo, práve kvôli sfušovaným skladačkám sa prijíma legislatíva, podľa ktorej bude musieť každé búrané auto na STK a KO. O tom, ako fungujú tieto úplatkárske inštitúcie, sa nemá význam baviť, vieme to všetci.

A áno, aj všetky tie skladačky by som najradšej zakázal (keby som mal tú moc)...
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 21.08.2020 - 16:25:07

  asi si ma nepochopil . ja nechcem niečo vyrábať " na kolene " , ale použiť diely z iného modelu , od iného výrobcu ale diely ktoré reálne sú , takže aj dáku certifikáciu majú .... nechcem nič " home made " , ( hoci by som aj to vedel spraviť ) nechcem nič zvárať a podobné veci ..... keď by som mal niečo také na pláne , tak už dávno to mám spravené ......
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: mpa 21.08.2020 - 16:59:18
@Modzillo - tiež je poskladať a poskladať, tiež sú predpisy, ktoré logike odporujú, a nakoniec politická rozhodnutia nie na odbornej, ale na pomýlených svet zachraňujúcich teóriách.

zakladateľ témy/diskusie chce urobiť niečo, čo iní (tu na fóre) robia a sú za to chválení.
ak vezmeme súpis zákonov a podzákonných noriem, každé (oddávna) auto má v dokladoch uvedené ako bol schválený jeho "vzor". už som to niekedy, v inej diskusii a k inému zakladateľovi napísal, že bolo vzorové vozidlo schválené s "holým železom", tak ho natrieť neslobodno, hoci to na nič vplyv nemá. ak bolo schválené s úzučkými pneu, neslobodno použiť širšie, hoci by to bezpečnosti bez debaty prospelo (BMWi3). užsa tu riešil 10" displej s tým zakončením diskusie, že MUSÍ BYŤ ODNÍMATEĽNÝ, nie napevno.

a je zaujímavé, že síce sa niekoľkí zmienili o tom, že "brzdy vychádzajú z p207", nik na to nereagoval, hoci tam sa používajú nielen bubnové, ale aj kotúčové. čisto ako téma - dala by sa celá náprava použiť? napr. Brzdový kotouč GSP Zadna naprava, so zabudovanym ABS - senzorom Autodiel sa hodí k modelu PEUGEOT 207 SW 1.4 16V. takže v zásade ba sa dalo. a v tej ponuke, ktorú mi gúgl vyhodil ako druhú v poradí.

a technická konntrola? boli časy (okolo 1975) keď v žiline neprešlo auto kým neodlepil všetky nálepky. dnes tam prejde IBA DOČASNE auto, ktorému nefunguje celkové počítadlo km. čo je vec úplne k ničomu, veď to číslo je iba teoretické, voľaked stačila vŕtačka, dnes šikovný ...

Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 21.08.2020 - 17:02:59
Veď ale už to tu bolo spomenuté, že 301 s kotúčmi vzadu neexistuje. Dokonca sme sa zhodli, že možno by dielmi sedel podvozok z niektorých verzii 207. Ak pripustíme, že by to tak bolo, čo s elektronikou v BSI (napr. už spomenuté ESP)?! Ja fakt nie som na to odborník, ale povedal by som, že to súčasná BSI nedá. Ak mám pravdu, celý projekt je ešte väčšou hovadinou...

Aby sme sa rozumeli, ja sa to len snažím pochopiť, nerobím si srandu. Zatiaľ sú tu 3 strany príspevkov a nepohlo sa to nikam. Otázka od RTG je teda legitímna - neoplatí sa viac auto predať a kúpiť také, čo vyhovuje po každej stránke?
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 21.08.2020 - 18:27:25

  neoplatí sa . lebo na také auto je nedostatok financií . a čoskoro budem potrebovať auto , ktoré brzdami zvládne zastaviť aj auto s prívesným vozíkom ... cca 750 kg + váha vozidla ....
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 21.08.2020 - 18:34:18
Počkať, ale to predsa zvládne aj 301-ka vo fabrickom vyhotovení, nie?
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 21.08.2020 - 19:02:20
nie . myslím že je povolené max iba 500 kg .

   vedel by si mi povedať kde by som zohnal rozkres zadnej kotúčovej brzdy z P 207 ? ( možno to ozaj bude sedieť )
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 21.08.2020 - 19:14:05
Prosím, over tieto údaje v techničáku:

Peugeot 301 1.6 16V (benzín)
Hmotnosť brzdeného prívesu: 1010 kg
Hmotnosť nebrzdeného prívesu: 580 kg

Nákres čoho? Lebo toto je večná téma - ani zamestnanci dealerstiev (čo ja momentálne aj tak nie som) nemajú technické výkresy, ku schémam sa dopracuje pár ľudí (väčšinou elektrikár alebo technický expert) a či sa nám to páči alebo nie, aj táto téma je možno dôvodom, prečo to značky nechcú púšťať von. Ono sa dôvera a goodwill buduje veľmi ťažko a ja byť na mieste tých, čo o tom rozhodujú, postupoval by som rovnako - bál by som sa, aby si ľudia nezačali "vylepšovať" svoje autá, čo by mohlo mať za následok trebárs zhoršenie jazdných vlastností, či nebodaj tragické nehody a komu verejnosť pri nejakej nehode v čase internetu uverí? Tomu nešťastníkovi v podomácky upravenom aute alebo veľkej bohatej značke, ktorá sa roky zviecha po technických prúseroch z časov nedávnych?! Odpoveď asi poznáme...
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 21.08.2020 - 19:34:34

  myslel som na niečo takéto  [ You are not allowed to view attachments ] . ale nie bubnové ale kotúčové .
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 21.08.2020 - 19:49:54
Toto "odfotí" každý, kto má prístup do ServiceBoxu, do technickej časti ...
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 21.08.2020 - 20:23:00


   áno , každý kto má ..... mal som aj ja ..... ale už nemám . firma zmenila heslo ... :(
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: pacho 21.08.2020 - 21:07:44
no neviem, pokiaľ by to človek robil s originál dielcami, a nie z neakého šrotoviska, tak to určite nebude za 100€. ale suma riadne poskočí, a výsledok je neistý.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: RTG 21.08.2020 - 21:25:38

  neoplatí sa . lebo na také auto je nedostatok financií . a čoskoro budem potrebovať auto , ktoré brzdami zvládne zastaviť aj auto s prívesným vozíkom ... cca 750 kg + váha vozidla ....

To zvlada aj stara 25 rocna felicia na bubnoch a so starline shit platnickami vpredu. Naviac, organ pri kontrole nebude skumat ci mas bubny ci kotuce, ale ci ti sedi vaha s technicakom bezohladu na to ci to ubrzdis alebo nie. Takze tak ci tak potrebujes brzdeny vozik ak chces tam mat 750kg a potom otazka "lepsich" brzd je uplne bezpredmetna.

EDIT: otazka financii je len otazka priorit. AJ keby si do toho viac davat nechcel, ak boli peniaze na kupu noveho, mohol si mat rocne/dvojrocne vyhovujuce za rovnaky peniaz.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 21.08.2020 - 22:05:25
mohol . mohol som mať omnoho lepšie auto , ale pár ročnú jazdenku s neistou históriou . chcel som nové auto , funglovku .... a ak zobereme do úvahy aj môj vek , tak ďalšie auto už asi kupovať nebudem . ( aspoň neplánujem )
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 21.08.2020 - 22:08:20
no neviem, pokiaľ by to človek robil s originál dielcami, a nie z neakého šrotoviska, tak to určite nebude za 100€. ale suma riadne poskočí, a výsledok je neistý.

  a čo ak zoberem z vrakáča diely ktoré sú čisto statické , napríklad držiak brzdiča ? bude to niekomu vadiť ? kotúč a brzdič a platničky , samozrejme že nové ....
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 22.08.2020 - 08:30:20
... a čo s tou brzdovou elektronikou? Bude ABS, ESP (možno ďalšie systémy) fungovať?
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 22.08.2020 - 08:45:21


 ak máš na mysli ABS senzor a k nemu patriaci krúžok , to musí zostať pôvodné .
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 22.08.2020 - 08:54:27
A ESP?
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Qcko 22.08.2020 - 08:58:33
Pytal som sa uz o stranu skor a stale ziadna odpoved - ma to auto na zadnej naprave aspon odliatok a otvory pre uchytenie kotucovej brzdy? A ake ides dat predne brzdy? To si este nepisal, ked si si pocital ako konstruktersky genius rozdelenie brzdneho ucinku? Predpokladam, ze vpredu su jednobloky bez vnutorneho chladenia - na tie treba rychlo zabudnut. Ale ked tu citam reakcie, tak dufam, ze Modzillo necha trochu popcornu aj pre ostatnych, jr to vcelku vyzivne.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 22.08.2020 - 09:17:09

  predné už mám samochladiace .... tam nateraz zostane to čo je ....

  nemá niečo také , ale , ak si pozrieš fotky 207 kotúčových , uvidíš že sú konštrukčné uchytenia rovnaké ....
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 22.08.2020 - 09:31:52
A ESP?

  a ESP funguje ako ? odkiaľ berie údaje ?
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Qcko 22.08.2020 - 09:32:48
A ešte si byť treba vedomý toho, že ABS musí prejsť úpravou, nakoľko ako určite vieš, náboj aj s krúžkom ABS je súčasťou bubna, ktorý chceš vyhodiť. Takže treba vyriešiť aj náboje dozadu, veru som zvedavý na fotky tohto projekty v sekcii Návody a postupy.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Qcko 22.08.2020 - 09:33:57
A ESP?

  a ESP funguje ako ? odkiaľ berie údaje ?

ESP berie údaje z ABS, Modzillo nie je technik, ale prakticky sa vie dopátrať ku koreňu problému.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 22.08.2020 - 09:43:06


   ABS nie je problém . zostáva originál . aj čídlo aj krúžok ..... inak neviem ako by aj či by to vôbec fungovalo s iným krúžkom alebo čídlom
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 22.08.2020 - 10:00:42
  porovnajte si sami .... [ You are not allowed to view attachments ]  [ You are not allowed to view attachments ]
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: mpa 22.08.2020 - 15:34:13
ešte k bubnom - na trabim som mal vpredu simplex - dva piestiky
a na spomínanom p207 sa íše o snímačoch ...

ps - keď mi pozeral brzdy, prehodil, že p207sw sa mení VŠETKO - nie iba bubon, ale CELOK. takže ak by k oprave malo dôjsť, cena (originál) kotúčových bŕzd už nie je tak vysoká.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 22.08.2020 - 16:20:22

   jasne že sa mení všetko , lebo ložisko je súčasťou aj bubna ale aj kotúča .......
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: pacho 22.08.2020 - 23:49:32
tak potom zobrať z vrakača celú zadnú nápravu s kotúčmi, poprepájať drôtiky a hydraulika, a ide sa ďalej.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: slimboy 23.08.2020 - 09:06:43
Nie som odbornik / nerozumiem tomu az do takeho detailu, ale ako tu uz bolo spomenute - a co ESP? Ak ma kotuc vyssiu ucinnost / vyssi brzdny vykon ako bubon, tak nebude problem, ze ESP riadiaca jednotka ma asi nejake mapy / algoritmy, podla ktorych davkuje brzdny vykon / pribrzduje jednotlive kolesa v konkretnej situacii? Ak budu zrazu zadne brzdy vykonnejsie a teda to nebude sediet na preddefinovane mapy, tak nebude ESP namiesto stabilizacie auta a korekcie smyku sposobovat presny opak? Lebo to by potom slo o zivot vsetkych na ceste a nie o vylepsenie auta. Alebo je to ESP urobene tak jednoducho, ze brzdny vykon a jeho rozdiel medzi prednou a zadnou napravou sa neberie do uvahy? Lebo zijem v tom, ze fungovanie ESP sa musi vyladit na konkretny model vozidla  takze sa mne ako laikovi nezda, ze je to tak jednoducho modifikovatelne bez dopadu na bezpecnost. Ale mozno ma vyvediete z omylu.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 23.08.2020 - 09:57:56
Slimboy, presne sem som mieril aj ja...
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: mpa 23.08.2020 - 11:02:19
@slimboy - písal som oobmedzovači účinku zadných bŕzd. myslím si, že to je stále súčasťou automobilov, kde sa zaťaženie mení (nie športové, kde sa vozia iba jazdci :-))
niekde je tým obmedzovačom spomínaný bubon - užší.

ps - aj také obyčajné auto ako felícia koímbi sa správa podstatne odlišne/nepredvídateľne/pretáčavo ak sa vyberú zadné sedačky a operadlá.  prázdne auto lieta, a keď som ho zaťažil, sedelo ako pribité a aj cez 130 na okreske "išlo za volantom" bez problémov
(sťahoval som trojizbový byt na 130 km vzdialenosť dva týždne popúri práci)
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 23.08.2020 - 12:53:49

  slimboy .... poznáš modus operandy ABS a ESP ?
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: pacho 23.08.2020 - 19:34:59
modus operandi (správne ma byť s mäkkým i, keď sa už hrajeme na cudzie slová), je pre ABS iný ako pre ESP. ABS rieši protiblokovaci systém, čiže keď auto brzdí, a blíži sa k hranici zablokovania kolesa, tak uvolní brzdu, tak, aby sa koleso odvaľovalo na hranici tesne pred šmykanim. Všetci dobre vieme, že koleso pokiaľ sa odvaľuje, tak má podstatne vyšší súčiniteľ šmykového trenia, ako keď sa šmýka. Taktiež, pokiaľ sa koleso odvaľuje, môže auto aj zabáčať a obísť napr prekážku.  ESP sa naopak, snaží auto udržat v požadovanom smere, napr. keď sa dostáva do nedotačiveho šmyku tak začne pribrzďovať vnútorné koleso, aby sa šmyk zrovnal. Taktiež pôsobí aj v tom prípade, ak auto brzdí, a zrazu sa zníži priľnavosť na predné kolesa, začne intenzívnejšie brzdiť zadnými kolesami. To isté keď sa auto napr dostane s jednou stranou na ľad, tak pribrzduje opačnú stranu, aby si  auto  zachovalo požadovaný smer. Taktiež pomáha napr pri rozbehu, aby nedochádzalo prešmyku jedného kolesa, a vytvára qvázi  uzávierku diferenciálu. Koniec školenia.
ináč modus operandi, je tiež film, pesnička, alebo album.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 23.08.2020 - 21:43:51
máš pravdu . mea culpa . ozaj tam má byť iba mäkké i a nie ypsilon . ďakujem za upozornenie .
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: IvanH 24.08.2020 - 11:28:21
Mimo mysu: Nie vždy s ABS zastavite skor. ABS je o manevronatelnosti vozidla pri nudzovom brzdeni.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=58&v=fge_m9u864k&feature=emb_logo
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Marcel Hlobil 26.08.2020 - 18:10:57
Reagujem na vaše zaujímavé rozhovory. Teraz mam 301 a môžem povedať že na toto auto sú brzdy úplne dostatočné. Mal som predtým c4 picasso grand a pri brzdení v p301 mam z toho podstatne lepší pocit. Akurát kotúčové brzdy vyzerajú lepšie. :D Osobne by som brzdy neprerábal, výrobca asi vie čo pustil na trh :D
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Jozef Košík 26.08.2020 - 19:14:55
Moja reč...  :beer
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Modzillo 26.08.2020 - 19:30:42
Reč všetkých, okrem jedného...  :angel
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: valenta.ivan 26.08.2020 - 21:19:25
  Môj skromný názor ukončíme túto debatu a nech sa predvedie až to bude reálne mať urobené. Fandím má ak mu to bude fungovať podľa toho ako si predstavuje a bude to podľa všetkých pravidiel a noriem čo spĺňa legislatíva . Lebo sa to tu točí stále dookola.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: jsbb32 27.08.2020 - 08:20:44
Veru uz by bolo na case,ved aj tak ktovie ci by s tým presiel cez STK,ved je to zasah do konstrukcie vozidla
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: Qcko 27.08.2020 - 12:15:03
Cez STK prejdeš, pre dané vozidlo musíš splniť požadovaný brzdný účinok a rovnomernosť brzdnej sily, konštrukcia je niečo iné z pohľadu STK.

Vymeniť brzdy sa dajú na aute, ale musí to auto podporovať a niekto na to musí vyrábať kit (+ pri takomto aute treba kotúče aj s ložiskami, alebo náboje, čo už nie je také ľahké).

Oproti kotúčom majú bubny jednu jedinú hlavnú nevýhodu - rýchlejšie sa hrejú a tým môžu pri dlhom brzdení (športová jazda, dlho dole kopcom) stratiť účinnosť.
Ale z tohto dôvodu sa ich pokúšať vymeniť mi nejako nesedí a je to nerentabilné.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 27.08.2020 - 16:41:47

 kamarát , pozri si pár príspevkov vyššie , dal som tam dve fotky ..... bubny z 301 - ky a kotúče z 207 - čky .... myslím že to stačí ako odpoveď na jednu časť tvojho príspevku ....

  a odpoveď na poslednú časť .... pakne sa rýchlejšie opotrebujú ako platničky , lebo platnička aj keď je už pred koncom , ešte stále brzdí celým povrchom , kým pakňa , čo viacej sa opotrebováva , to menšou časťou dosadá na povrch bubníka a tým pádom stráca brzda požadovaný účinok .
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 27.08.2020 - 16:44:48

  ak niekto má chuť pokračovať v debate , môžeme to kľudne urobiť cez SS .... aby sa toto vlákno nenaťahovalo do nekonečna .
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 07.01.2023 - 17:00:07
 :clap :clap :clap
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 07.01.2023 - 22:39:19
 [ You are not allowed to view attachments ]
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 07.01.2023 - 23:46:58

 ...     [ You are not allowed to view attachments ]
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 08.01.2023 - 16:24:05


  ... [ You are not allowed to view attachments ]
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 08.01.2023 - 16:27:43
 [ You are not allowed to view attachments ]  [ You are not allowed to view attachments ]  [ You are not allowed to view attachments ]
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: pacho 10.01.2023 - 22:42:02
 :clap pekná praca. a výsledok splnil očakávania?.
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 11.01.2023 - 00:24:38


   aj so starímy kotúčami lepšie brzdí ako s bubníkmi . uvidím na sobotu , keď nahodím nové kotúče ... ( dnes mi ich konečne dodali . čakal som viacej ako mesiac .... )
Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: santa99 11.01.2023 - 13:47:23
Velmi pekna robota klobuk dole. 301tka je skvele auto. 1100kg a s 1.6 vti aj celkom rychlik :)

Názov: Re:zadné brzdy - kotúčové
Prispievateľ: sir.Oliver 12.01.2023 - 01:31:31

  je to celkom dobré vozítko . je to atmosféra .... žiadne turbo .... ale aj tak je to dosť svižné . práca sa podarila .... nič zložité .... čistá LEGO skladačka . žiadne dopasovanie a podobné čachri machri .... keď sa pozrie , všetko je ako by od výroby .... ja som spokojný... pekne to brzdí , ručná dobre drží .....