DPF/FAP v tomto zmysle nemá s adBlue moc spoločného (ak sa mýlim, niekto ma opravte). Močovina "adBlue" sa vstrekuje do výfukového systému až za filtrom pevných častíc a v podstate dokončí prácu, ktorú nedokončil FAP/DPF. Ide teda o dva rozdielne systémy čistenia splodín pre dieselové motory, FAP/DPF prišiel ako riešenie pre emisnú normu EURO 4 (PSA začal FAP montovať už pri EURO 3) a močovina adBlue sa začala pridávať po príchode normy EURO 6...
Pozor, aditívum do FAP sa tiež zvykne označovať ako močovina. S adBlue ale nemá nič spoločné.
Ešte rozdiely medzi FAP a DPF - zdroj: internet
FAP: AKO FUNGUJE?
FAP je filter tuhých častíc patentovaný skupinou Citroën e Peugeot. Stratégia samo regenerácie je charakterizovaná použitím prísady, a to oxidu vosku (vosk). Ak je pravda, že spaľovanie častíc sa prirodzene vyskytuje pri teplote okolo 600-650°C, výfukové plyny dosiahnu maximálne 200° C. Aby sa zvýšila teplota, je potrebné dodatočné vstrekovanie nafty: počas tejto fázy vstupuje do hry vosk, vďaka čomu sa prah spaľovania častíc zníži na približne 450°C, čím sa urýchli samo regenerácia a ochráni sa tým filter pred tepelným namáhaním, ktoré by ho mohlo z dlhodobého hľadiska poškodiť.
Všimnite si, že vosk tzv. cerina, uložená v špeciálnej nádrži, musí byť pravidelne doplňovaná vo forme aditíva (približne každých 80-120 tisíc km), ale predovšetkým uprednostňuje spaľovanie častíc, ale nespája sa s nimi, ale naopak nahromadí sa vo vnútri filtra.
DPF: AKO FUNGUJE?
DPF je “Filter pevných dieselových častíc” (Filter pevných dieselových častíc), a tak ako pri FAP jeho cieľom je zadržanie škodlivých emisií PM10.
Na rozdiel od FAP však nepoužíva aditívum na aktiváciu spaľovacieho procesu v podobe častíc.
DPF v skutočnosti používa vyššiu teplotu až do 600-650°C, na jej dosiahnutie nepoužíva jeden vstrek, ale sériu dodatočných vstrekov dieselového paliva.
Okrem toho na uľahčenie celého procesu používa ušľachtilé kovy vložené na steny filtra, ktoré pôsobia ako katalyzátory.
Dôležité je mať na pamäti, že časť dodatočného vstrekovania nafty sa pohybuje pozdĺž steny valca a prúdi do olejovej nádržky, čím ju znečisťuje a ohrozuje prevádzku motora. Napríklad turbína sa môže pretrhnúť, čo spôsobí, že sa olej dostane do vnútra filtra.