Pravda bude, ako to už býva, niekde uprostred... Tiež už nejaký ten piatok hľadám racionálny dôvod, pre ktorý by som začal rozmýšľať nad PHEV. A to môžem nabíjať doma! Auto som doteraz vnímal ako prostriedok akejsi slobody, ale ak sa mám prispôsobovať baterke, tak moja vnútorná sloboda dostáva na papulu... Ak zoberieme, že priemerný čisto elektrický dojazd je cca 30-40 km (maximum sa neoplatí ani pozerať), tak aby mi PHEV dávalo zmysel, musel by byť môj akčný rádius 15-20 km od domu. Cítil by som sa ako pes na reťazi... Nech idem kamkoľvek v rámci víkendu, za priateľkou alebo len behám po obchodoch v TT, snáď vždy spravím 100+ km. Takže baterka nevydrží ani náhodou a minimálne polovicu trasy sa deje to, čo spomínal Cinik (naozaj vozím ťažkú baterku, ktorá mi vôbec nepomáha).
Schválne som si zobral na vyskúšanie 3008 PHEV 300k. Jazdí to parádne, to musím uznať. Ale! Dojazd cca 50 km pri plne nabitej baterke a predo mnou cesta domov (cca 50 km) a na druhý deň opačná cesta do práce. Realita taká, že po príchode domov bol dojazd 15 km (neviem, koľko sa spotrebovalo benzínu) a musel som ísť na opačný koniec obce niečo zaniesť. Keďže to bolo do kopca, po návrate domov dojazd 8 km, pričom toto číslo sa minulo hneď po nasadnutí do auta nasledujúce ráno. Celú cestu do práce som tak išiel len pomocou benzínu a naozaj som vliekol ťažkú baterku. Áno, mohol som doma nabiť, ale chcel som odsledovať, čo sa stane, keď budem bez šťavy...
Súhlasím, že ja s mojimi dennými km asi ozaj nebudem cieľovou skupinou pre PHEV. Viem si predstaviť také auto v rukách rodiča, ktorý ráno odvezie deti do školy, zostane tam niekde v okolí v práci, poobede urobí nákup, vyzdvihne deti a šup domov. Auto rovno na kábel a jazdia len za cenu elektriky. Potom sa ale pýtam, či je treba 180, 225 či dokonca 300 koní na takýto druh jazdenia. A toto zatiaľ neviem v sebe spracovať - ak to má byť auto na krátke trasy či do mesta, načo to má taký obrovský výkon. Lebo je jasné, že ten výkon si kupujúci zaplatí...
Stále je v ponuke aj nejaká tá nafta, ale tá mizne z cenníkov rýchlejšie ako zlaté tehličky zo Štátnych hmotných rezerv. Nafta v najbližších rokoch asi skončí úplne, obávam sa, že v cenníkoch zostanú malé MHEV, predražené PHEV a nepoužiteľné (alebo použiteľné a megapredražené) BEV. A teraz poraďte, čo kúpiť?
PS: na trhu je zopár značiek, ktoré idú proti prúdu. Človeka aj láka rozmýšľať nad chystanými benzínovými (3.0) a dieselovými (3.3) 6-valcami od Mazdy (Toyoty a Subaru), ale dnešné ceny paliva vôbec týmto úvahám nepomáhajú...