Čo sa asi tak hovorilo pred 120 rokmi o prvých automobiloch. Nie je infraštruktúra, palivo sa kupuje v lekárni, je to poruchové, horí to, hasiči nie sú pripravení, na koni prejdem celú Európu, lúky a potoky sú všade. Od prvého funkčného automobilu (Benz) po prvý automobil pre masy (Ford T) ubehlo 22 rokov. Prvý funkčný elektromobil Tesla Roadster je z roku 2008, takže cca. v roku 2030 uvidíme prvý elektromobil pre masy?. A masovo sa rozšíri za ďalších 40 rokov? Rovnako ako autá po 2.svetovej? Len direktíva je mimo realitu, keď chce zakázať predaj spaľovákov v 2035, to je ako by v roku 1913 chceli zakázať kone.
Prechod od koní k autám bola revolúcia. Už spomínaný Ford T znamenal výrazné zlepšenie oproti koňom a z toho vyplývajúce zlepšenie kvality života jeho majiteľov. Vďaka maximálnej rýchlosti okolo 60-70km/h bolo možné cestovať oveľa rýchlejšie ako s koňmi, čím sa znateľne rozšírilo množstvo miest, kam je možné doraziť za jeden deň. Ford T sa na rozdiel od koňa po ceste neunaví. Nie je nutné ho kŕmiť v čase, keď sa nepoužíva. Dobre udržiavaný Ford T môže byť prevádzkyschopný aj dnes, zatiaľ čo kôň narodený v rovnakom čase je celkom iste už dávno mŕtvy. A takto by sa dalo pokračovať...
Prechod od áut k elektromobilom na druhú stranu žiadna revolúcia nie je. Je to maximálne evolúcia. Asi nemá cenu rozpisovať tu výhody a nevýhody elektromobilov, pretože už to zo všetkých strán zaznelo mnohokrát. Žiadna z tých výhod ale neprináša výrazné zlepšenie kvality života, ako tomu bolo napríklad pri prechode od koní k autám. Pokiaľ sa podarí odstrániť najväčšie komplikácie elektromobilov, tak môže byť kvalita života ľudí približne podobná ako je teraz. Rýchlosť je dnes limitovaná skôr prostredím, reakčnou dobou vodiča, hustotou prevádzky a zákonom, než konštrukciou pohonu. Teda ďalšou revolúciou po autách sú lietadlá a rýchlovlaky, kde sa podarilo tieto limity odstrániť. To sa u áut nepodarí bez ohľadu na to, aký majú pohon. Prechod od áut k elektromobilom by sa dal skôr prirovnať k tomu, že by kone zrazu namiesto sena mali žrať slamu.
Nezmyselnosť (nariadených) elektrických áut dôjde firmám a ľuďom všeobecne až v momente, keď ich bude skutočne už veľa a nebudú ich mať kde nabíjať. Ten moment o pár rokov nastane, pretože infraštruktúra nie je ani len pripravená, nie to ešte postavená. Teraz sa s veľkou reklamnou a marketingovou masážou bude musieť predať veľké množstvo týchto nezmyslov na kolesách, aby sa aspoň trochu amortizoval ich vývoj, potom sa pomaly prejde zase na istú formu spaľovacích motorov. Len sa aktuálne príliš nenosí hovoriť to otvorene...
Ja nehovorím elektromobilom nie. Je to skvelá koncepcia pohonu... len aktuálne neprináša nič lepšie ako spaľovací motor, ktorý je na vrchole vývoja.
Ak sa podarí do pár rokov nejaký prevratný objav na poli "batérií", resp. ukladania el. energie vo vozidle a rýchleho nabíjania, tak dajme tomu. V aktuálnom trende je pre mňa auto s dojazdom do 500km a nutnosťou tráviť hodiny na verejných nabíjačkách cesta do pekla. A že som si ich za posledný rok otestoval...
Veľmi zaujímavé čítanie je napr. tu:
https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/