keď už končia tie, prepytujem sviatky pokoja a mieru, ZARYPNEM úúplne na dreň kosti:
kolegovia pežoťáci, nie ste spokojní s cenami za servisné úkony, za súčiastky, za spotrebný materiál, za olej, benzín, naftu, ...
urobím ctrl c/v jedného ktorý prestal frflať a konal - kúpil si údajne predražené ELEKTROAUTO a napísal porovnanie po nábehu kilometrov:
2 roky, 1 mesiac, 3 dni a 100.000 km s Nissanom Leaf 24 kWh za 900 EUR.
Keď som v roku 2009 prvýkrát videl Nissan Leaf v tom známom reklamnom videu s tou peknou japonkou za volantom ... povedal som si: ,, Páni , tak takéto auto by som chcel.“ Prišiel rok 2015 a hneď ako opadol sneh som si toto pekné autíčko viezol z Prahy domov. Ale poďme pekne po poriadku.
Hneď na úvod sa musím priznať, že ekológia nebola na prvom mieste, ktorá ma presvedčila presedlať na elektroauto. Prvú priečku v tomto mojom rozhodnutí obsadila úspora financií pri prevádzke elektroauta, čo sa aj v plnej miere potvrdilo(viď. tabuľka dolu). Druhé miesto obsadila technológia pohonu. Všetky ostatné skončili až tretie.
Keď v priebehu r. 2014 Tesla oznámila, že pripravuje do výroby svoj Model 3, povedal som si, že počkám, až do r.2018 a potom si ho kúpim. Ale keď som musel do svojho ročného auta s motorom 1,4 TSI dať po 10.000 km pol litra oleja, a keď mi servisný technik povedal, že stojí 27 € !!! Tak to už som celkom stratil trpezlivosť, a povedal som si: Končím. Nebudem kŕmiť eurami petrolejársku mašinériu, nebudem kupovať drahé oleje každý druhý mesiac, nebudem meniť brzdové obloženie po 30.000 km, nebudem platiť drahý servis 300 € a viac po 30.000 km atď. Nebudem čakať až do r. 2018, ale elektroauto kúpim hneď. Prvé, čo som urobil, tak som porovnal ceny EV pomerom k veľkosti. Hneď na úvod som vylúčil všetko, čo má spaľovací motor
hybridy (HEV) a plug-in-hybridy (PHEV). Sú drahé a nespĺňajú podmienku radikálne okresať náklady na prevádzku. Zameral som sa čisto na batériové elektrické auta( BEV). Nikdy by som nedal za auto 2 x toľko ako je jeho benzínové dvojča. Viď. VW e-Golf za 35.000 €. Ak sa má ekonomicky vyplatiť BEV musí stáť max. o 6.000 € viac ako podobné auto s tou istou výbavou. A také som našiel, aj keď benzínová verzia neexistuje, ale sú iné autá podobnej veľkosti. Je to môj dávny sen spred 6-tich rokov Nissan Leaf . Našiel som ho v Prahe, pretože na SK sa predajcovia zubami nechtami držali ceny 28.000 € a v CZ vám ho v pohode predali nové za 24.000 € včetne DPH. Keďže som ho bral na firemné účely, tak cena bez DPH bola 21.000 € aj s poplatkami za dovoz. A to už bola v tom roku ,, sakra“ dobrá cena, aby sa BEV vyplatil kúpiť.
Prvá reakcia môjho spoločníka vo firme, keď som mu načrtol myšlienku kúpy BEV, bola asi takáto:,, Zbláznil si sa, je to príliš drahé a neoplatí sa to“. Keďže som to mal premyslené a prepočítané a vedel som, že máme 70% všetkých jázd tkz. okolo komína(nabíjacieho miesta). A keďže nie je problém ani s jazdami do 140 km, padla stávka. Ak sa mi podarí do šiestich rokov usporiť celú cenu auta t.j. návratnosť celej investície po najazdení 300.000 km, môžem si auto nechať, a on nedostane nič. Ak sa mi to nepodarí, tak celé náklady za prevádzku zaplatím zo svojho. Po dvoch rokoch a 100.000 km to vyzerá tak, že to bude aj skôr a stávku vyhrám.
Cena auta Nissan Leaf 24 kWh bateria........................................... ........ 21.000 € bez DPH.
Najazdené:........................................ ................................................. 100.000 km
Náklady na palivo:
Nabíjanie doma: 1.640 kWh x 0,15 €/kWh (výpis z faktúry v garáži).......= 246 € s DPH
Nabíjanie na verejných nabíjačkách: ? kWh bezplatné .........................= 0 €
Náklady na servis a opravy:
Servis: 2 x 99 + 1 x 109 .................................................. ................= 306 € bez DPH
Závady: pri 98.000 km výmena ložiska ľavého predného kolesa............= 0 € (v záruke)
pri 99.000 km výmena žiarovky ľavého svetlometu ..............................= 18 € bez DPH
Pneumatiky: dokúpená zimná sada Matador.......................................= 180 € bez DPH
kúpená letná sada Matador .................................................. ...........= 150 € bez DPH
Brzdy: mechanik ich odhadol na 70% nových bŕzd..............................= 0 €
Celkové náklady po 100.000 km ................................................. .= 900 €
Batéria: 88% t.j. pokles kapacity 12% podľa testeru ELM 327(viď.foto) čo je 2 x viac ako má Tesla.
Dojazd na 100% nabitie:
Leto:..................150 km ( nové auto 165km) pri úspornej jazde do 85 km/hod bez klimatizácie..
Zima:.................100 km( nové auto 120km) pri úspornej jazde s kúrením.
05-06-2017, 19:26
TAK AKO? peugeot ion, 106, partner sa vyrábajú desaťročia, hyundyj ionik má v základe všetky asistencie, teda je výnimočne vhodný pre starších ľudí, servis je dnes po 15-3 tis. km a účtujú si 33-60€ ...