Rozbité čelné sklo od automobilu idúceho pre vami alebo snáď ešte horšie od nákladného auta, ktoré práve vyšlo na hlavnú cestu z rozbahnenej poľnej cesty. Veľmi nepríjemná situácia, ktorú zažíva veľa vodičov najmä v zimnom období
Prasknuté sklo od “odstreleného” kamienka do čelného skla je zaležitosť, na ktorú je väčšina poisťovní na Slovensku aj v zahraničí veľmi háklivá. Bohužiaľ, nikto z nás si neželá riešiť tieto problémy a preto aspoň pre ich uľahčenie je tento článok.
Ak ste sa teda dostali do situácie kedy vinou druhého vodiča, resp. vinou jeho automobilu ste sa ocitli smutne pozerajúc na vaše čelné sklo, ktoré je nepríjemne prasknuté, máme 3 možnosti riešenia tohto problému. Podľa jednoduchosti ich delíme nasledovne:
Vymeniť sklo na vlastné náklady
Využiť havarijné poistenie
Využiť vinníka a jeho zákonné poistenie
Keďže prvé dve spomínané riešenia sú jednoduché a nestoja nás okrem financií skoro žiadnu námahu, budem sa venovať tretiemu variantu.
Ako postupovaťV prvom rade je potrebné okamžite po vzniku škodovej udalosti (správne, ihneď ako bolo sklo rozbité) zastaviť vodiča, ktorý to spôsobil. Zachovajte chladnú hlavu, pokiaľ to je možné, zastavte vodiča blikaním, predbehnutím a následným použitím výstražných svetiel a pomalého pribrzďovania ho donúťte zastaviť pri krajnici.
Ak sa vám podarilo vodiča zastaviť, prvý a najťažší krok máte za sebou. Následne je dôležité oboznámiť vodiča so situáciou a dohodnúť sa na riešení. Buď vám je vodič ochotný okamžite zaplatiť opravu skla, t.j. dostanete od neho približnú sumu na ruku (nespoliehajte sa na sľuby) alebo spolu spíšete záznam o nehode. Spísanie záznamu o nehode je nevyhnutný krok, bez ktorého nebudete mať žiadny dôkaz o tom, že sa škodová udalosť stala. Záznam o nehode vyplňte spolu s vinníkom. Zakreslite situáciu, doplňte potrebné údaje. Veľký pozor si dajte na jeho údaje, len vy osobne ich vpíšte do záznamu, aby nemohol vinník uviesť falošné údaje. Taktiež si skontrolujte platnosť jeho povinného poistenia. V prípade, že máte podozrenie alebo pochybnosti o vlastníctve či pravosti údajov, privolajte políciu. Môže sa stať, že vinník nebude mať platné poistenie motorového vozidla.
V prípade, že všetko prebehlo hladko a vypísali ste záznam o nehode, nezabudnite ho aj vy aj vinník podpísať. Kópiu dáte vinníkovi.
Ďalším krokom je pre vás už len výmena skla a nahlásenie škodovej udalosti poisťovni v vinníka. Vaša poisťovňa s tým nemá nič spoločné pokiaľ nemáte havarijné poistenie. Existuje veľa servisov, ktoré robia výmenu skla a je potrebné vybrať si taký servis, ktorý má zmluvu s poisťovňou vinníka.
Nahlasujeme škodovú udalosťNahlásenie škodovej udalosti, teda v našom prípade vymáhanie si peňazí za opravu skla, musíme urobiť okamžite. Do poisťovne môžte zájsť osobne alebo komfortnejšie udalosť nahlásiť telefonicky. Je vhodné počas nahlasovania udalosti sedieť v servise kde budú čelné sklo opravovať. Budete totiž potrebovať približnú sumu opravy aj adresu servisu, ktorý ju vykoná. Pri nahlásení vám budú stačiť a budú potrebné údaje zo záznamu o nehode. Záznam o nehode si následne okopíruje servis a celú škodovú udalosť bude riešiť s poisťovňou.
Bohužiaľ je tu jeden fakt a to, že nové čelné sklo si musíte uhradiť. Výmenu čelného skla väčšina servisov dokáže spraviť do 24h pokiaľ majú voľné kapacity.
Čakanie na vinníkaOpäť jazdíte s krásnym novým čelným sklom? Ešte sa všetko neskončilo. Vaše staré sklo bolo zdokumentované a potrebné “dôkazy” spolu s okopírovaným záznamom o nehode poslaný servisom do poisťovne. Tá zhodnotí vyjadrenie servisu a pokiaľ nebudú mať námietky, budú skúmať ako sa škodová udalosť stala.
Nahlásenie udalosti z vašej strany bol prvým krokom k úspechu. Posledným je nahlásenie udalosti vinníkom. Ten má povinnosť (bohužiaľ nie zákonnú ale len poisťovaciu) nahlásiť škodovú udalosť do 15 dní od jej vzniku. Ak tak vykoná a výpovede vaše a jeho sa budú zhodovať, môžte sa tešiť vyplateniu peňazí.
Komplikácie?Ak však vinník nenahlási škodovú udalosť do poisťovne, máme problém. Po uplynutí lehoty 15 dní bude vinník vyzvaný priamo poisťovňou na ohlásenie udalosti. Nenahlásenie aj napriek upozorneniam je porušenie poistnej zmluvy. Nie však žiadneho zákona. Preto nastáva problém, ktorý vyriešite len serióznosťou poisťovne. V prípade, že vinník nenahlásil udalosť a odmieta ju nahlásiť (vy však máte jeho priznanie viny na zázname o nehode), celá vec sa smeruje priamo na poisťovňu, ktorá by podľa správnosti mala vyplatiť vaše peniaze a túto sumu potom vymáhať priamo od vinníka (prípadne s ním aj ukončiť zmluvný vzťah z dôvodu porušenia zmluvy). Konečným prípadom je neserióznosť a neochota poisťovne. V tomto prípade už môžte len podať podnet na komoru poisťovní a domáhať sa spravodlivosti.
Zdroj:
http://www.habdak.eu/?p=14