Ja len takú moju vsuvku k tým dieslom, keďže som sa o to kedysi viac zaujímal...
Staré dieselové predkomôrkové motory síce mali svoje muchy, najmä emisie uhľovodíkov, ale pokiaľ ide o produkciu sadzí, neboli zase až také zlé. Palivo bolo vstrekované do predkomory, kde sa pekne vyparilo a odtiaľ bolo "vcucnuté do valca", čo napomáhalo jeho rovnomernému prehoreniu a spáleniu. V prípade priameho vstreku boli síce dosiahnuté určité technické výhody zvyšujúce výkon a životnosť motora, ale bolo to práve výmenou za vyššiu produkciu sadzí nižších frakcií.
Postupne sa uplatnila dvojaká cesta, ako emisie sadzí znižovať: Francúzske automobilky vsádzali na filtráciu a nemecké na to, že sa podarí naftu spáliť tak, aby z nej žiadne sadze neostávali. Táto druhá cesta viedla k vzniku systému Pumpe-Düse (pozdravujeme jednotkové Fabie), ktorý neskôr narazil na emisný strop a nebol ďalej rozvíjaný, z dlhodobého hľadiska teda filter zvíťazil.
Existuje názor (napríklad ten môj, osobný
), že ekologický prínos DPF je spoľahlivo anulovaný zvýšením spotreby paliva nutného na regeneráciu a na zvýšenú hmotnosť celého vozidla. Ešte by som k tomu prihodil straty výkonu (v nepracovnom zdvihu musí motor prekonať odpor filtra vo výfuku) a nutnosť filter vyrobiť, dopraviť, prípadne vymeniť a recyklovať. To všetko výmenou za kýbel uhlia, ktorý vyletí do vzduchu niekde, kde to možno vadí / možno nevadí.
Inak za životnosť dieslového motora, čo je nejakých cca 400.000 km, zachytí filter asi tak 8 kg uhlia. Odhad zvýšenia spotreby paliva je 0,3l/100km. Vymenili sme teda ten pomyselný kýbel uhlia za 1200 litrov nafty. Nezmieňujem environmentálne aspekty energeticky a materiálovo náročnej výroby samotného filtra ani jeho neskoršej recyklácie, ktorá tiež nebude triviálna.
Osobne pokladám DPF a jeho deriváty za prejav marketingového a technického zúfalstva a je to aj jeden z mnohých argumentov, prečo by som moderné auto na naftu nechcel. A to som kedysi nafťákmi začínal.
PS: Sadze nie sú spojené iba s naftou. Benzínové motory s priamym vstrekom vedia tiež veľmi pekne húliť, obzvlášť pri extrémne krátkych dobách vstreku. Takže preto aj pri nich nastúpila zúfalosť ako GPF.