Autor Téma: Radenie - benzínové motory, chod motora  (Prečítané 15354 krát)

0 užívateľov a 1 Hosť prehliada túto tému.

Offline Martin47

  • ID: 152
  • Riadny člen
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 258
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #15 kedy: 19.08.2018 - 22:34:50 »
Ďakujem za odpovede.
Nuž, pravdepodobne by to bolo proti pravidlám tam priamo link na nejakú stránku, ale na motoristických webstránkach som popravde nečítal nič pozitívne z hľadiska životnosti auta na štart stop systém. Extrémne časté štartovanie asi nebude nič pozitívne, ale asi aj môj postup bol často prehnaný. Asi dosť závisí od toho aj či je motor studený alebo teplý a tiež sa začínam prikláňať k názoru, že každý extrém škodí - vypínať ho fakt a zapínať aj na 2 minúty státia a tiež ho nechávať teplý natočený aj 15 minút. Asi by som volil nejaký kompromis, teplý motor do 5 min. nechať tak, inak sa tým zaoberať asi nemá veľký zmysel.

jabb32: moderný motor prehriať?
pacho: Ďakujem za reakciu aj na tú v podstate prvú otázku ;-)

Offline pacho

  • Pokročilý
  • *****
  • Príspevkov: 909
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #16 kedy: 20.08.2018 - 06:32:41 »
ja by som sa vyjadreil ešte k tomu S&S. Mám ho na svojom aute (/1,6HDi). Nie som jeho zástancom, ale netrápim sa jeho vypínanim a podobne. V podstate motor si žije svoj život, sám vypne, keď treba kľudne ho aj počas státia naštartuje, proste to neriešim. Ono hlavne PSA, má celkom slušne vyriešený S&S. Páči sa mi keď dochádzam do križovatky s 0°, tak už pri spomaľovaní vypína mator....  Pozitívum tohto systému vidím, hlavne v silnejšej elektrosústave, a reverzný altelnátor, ktorý  fakt exelentne štartuje. Takže toho vypínania motore, zasa sa netreba báť, ten motor, je na to upravený, napr aj tým, že počas vypnutia motora fungujú všetky obvody, normálne, ako keby bežal motor. ( čiže funguje posilovač riadenia, beží klimatá, posilovač brzd......stierače...)
C4 1,5 HDi 96kW
308 1,6HDi 85kW
207 1,4HDi 50Kw

Offline Modzillo

  • ID: 136 Navrátilec
  • Riadny člen
  • Expert
  • ******
  • Príspevkov: 1.572
  • Lidé jsou různí, povětšinou hovada... (J. Švejk)
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #17 kedy: 20.08.2018 - 08:36:19 »
Pacho, počas vypnutia motora klíma nejde... Ak počas státia motor nabehne, tak preto, aby auto udržalo tepelný komfort v kabíne pomocou klímy. To len na upresnenie...

Druhý týždeň jazdím na 1.5BlueHDi 96kW EAT8 a pri aktívnom S&S už posilňovač riadenia nejde. Taká celkom zaujímavá zmena oproti 1.6BlueHDi. Nepátral som zatiaľ, či aj pri tomto motore ide o reverzný alternátor alebo motor nakopne štartér.
OPEL Grandland GS Line 1.5 CDTI 96kW/130k EAT8
MAZDA 6 wagon Takumi Plus 2.5 SkyActive-G 143kW/194k AT6
SPECIALIZED Crave 29

Offline pacho

  • Pokročilý
  • *****
  • Príspevkov: 909
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #18 kedy: 25.08.2018 - 18:56:02 »
asi som sa s tou klimatizáciou nepresne vyjadril. Jasné keď nebeží kompresor, nechlkadí klimatizácia. Ale klimatizácia, má určitú tepelnú zotrvačnosť, čiže chvíľu vydrží chladiť aj bez kompresora všetko záleži na konkrétnych podmienkach. Je to presne tak ako píšeš. Niekedy počas stánia s klimatizáciou, ale aj napr pri svieteni stierač, .... ten motor sám naskočí.
C4 1,5 HDi 96kW
308 1,6HDi 85kW
207 1,4HDi 50Kw

Offline Martin47

  • ID: 152
  • Riadny člen
  • Šuflikant
  • ****
  • Príspevkov: 258
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #19 kedy: 17.04.2020 - 22:03:25 »
Snažím sa dodržiavať staré známe pravidlo - motor za studena nevytáčať, zahrievať pomalou jazdou bez prudkého pridávania.
V praxi prejdem aj 15 kilometrov, niekedy aj viac v šetrnom tempe.
Na diaľnici (väčšina prevádzky) je to však trochu problém. Keď idem rýchlosťou 80 km/h, motor točí cca 2500 otáčok, 90 km/h cca 2900 otáčok a 100 km/h je to už cez 3000 otáčok. Jazdím pokiaľ sa len dá cca 75 km/h, dokiaľ nezačne blikať na mňa kamión :D
Sú vysoké otáčky pre motor za studena reálnym problémom alebo sa to týka skôr agresivity na plyne? Či vôbec je tento postup opodstatnený, lebo nechcem zase brzdiť ,, traktory".
Ako veľmi poškodí jednorazové výnimočné prudké pridanie na plyn za studena (stlačenie pedálu)? Jasné, že to z dlhodobého hľadiska škodí, ale poškodzuje to motor už pri jednorazovom takomto správaní?
Celkom rád by som pochopil princíp zahrievanie motora. Ja ho zahrievam aj 20 kilometrov, lebo sa nespolieham na teplotu chladiacej kvapaliny, ktorá sa zohreje 3x rýchlejšie ako olej, naviac v dnešných motoroch ide o to, aby sa zohrial blok motora, už ani tak nejde o olej. Ale kedy ten stav nastane si nemám ako preveriť.

Rád zmením zaužívané spôsoby, keď pochopím ten princíp.

Online slimboy

  • Holobriadok
  • ***
  • Príspevkov: 139
Re:Radenie - benzínové motory, chod motora
« Odpoveď #20 kedy: 18.04.2020 - 09:27:19 »
Akoze je fajn, ze mas zodpovedny pristup, ale 15 km zahrievat benzinovy motor je uz dost prehnane. Uz po 5 km jazdy v zime je benzinovy motor dostatocne zohriaty aby zvladol normalnu prevadzku (samozrejme nie tocit po obmedzovac). Nastartuj, pockaj 10-15 sekund kym dotlaci cerpadlo olej vsade a vyraz. S plynom jemne, tzn. nevytacat, ale to neznamena, ze vobec nemozes ist nad 2500 otacok. A kym z domu prides na dialnicu, tak uz hadam prejdes aj 3-4 km, cize uz sa ten olej trochu prehreje a maze lepsie. To opatrne narabanie s otackami plati hlavne prve 2 km po starte, ked je vonku -15. Ked je vonku +20, tak sa doba zahriatia zasadne skracuje. V kazdom pripade ist po dialnici 75 km/h je porusovanie predpisov a je to neopodstatnene, ten motor to auto pravdepodobne tak ci tak prezije pokial vcas menis olej, chladiacu zmes a filtre.
Peugeot 308 SW T7 2012 1.6 HDI FAP 68 kW (DV6DTED / 9HP)
Toyota Proace City Verso Long 2023 1,2 PureTech GPF 81 kW (EB2ADT / HNP)