PeugeotClub Slovakia - Les Fans De Lion o.z.

Hlavné fóra => Pieskovisko => Téma založená: mpa 12.09.2023 - 15:34:20

Názov: asistenti
Prispievateľ: mpa 12.09.2023 - 15:34:20
dobrý deň,
k téme aké bude prikladám aké som si na staré kolená kúpil ...
vzhľadom na vek som si vyberal niečo úplne iné ako som kedy mal.
základ plynulý automat, asistenti jazdy, pohodlné vozenie.

a otázka - kto používate udržanie v streda jazdného pásu, prípadne s inteligentným tempomatom?
v zásade je to fajn, ale auto chce aby som držal volant a keď držím, tak nie som v presnom streda a "piští", keď iba slabo držím, začnú bolieť ruky.

zltý nízky vek a jazda na trabi.
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: Qcko 13.09.2023 - 06:13:41
Mne stačil rok vozenia na to aby som zistil, že vyslovene NEZNÁŠAM akýkoľvek asistent. Chápem, že tým chcú nalákať na kúpu auta aj totálne lopaty, ktoré nevedia jazdiť a pustiť tak túto zbytočnú časť obyvateľstva na cesty (tak to na cestách poslednou dobou aj vyzerá), ale je to totálne vyhadzovanie peňazí a zvyšovanie váhy áut, takže u mňa asistenti fakt nie (okrem tempomatu, to je fajn na nohu :D )...

Rozumiem niektorým off-road asistentom, ale o tomto táto téma asi nie je.  :bandit

Ale je divné, že ti ten volant "piští", stačí mať na ňom akúkoľkvej záťaž a je spokojný, je jedno či ho držíš silno či slabo, ono to tlak nijako nevyhodnocuje.
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: RTG 13.09.2023 - 06:36:03
Je silne zavisle co si si nakoniec kupil, pretoze to neuvadzas a nie je asistent od jedneho vyrobcu ako asistent od druheho. Pre line assist samozrejme musis drzat volant, to nie je autopilot aby si ho pustil. Tiez by malo ist niekde nastavit do "akej miery" to auto ma drzat v strede (ci aktivne zasahovat, alebo len oznamovat, atd), ale to zavisi od toho prveho - ako to ponal vyrobca a ako to nastavil. Ja ho v aute nemam, nechcel som to. A na firemnych (skoda , VW) je to prve co vypinam - na dialnicu alebo pri unave by som si to vsak zapol, predsa len to moze pomoct.
Adaptivny tempomat je fajn, pokial je nastavitelny a znovu to zavisi od vyrobcu a moze suvisiet s dalsimi funkciami. Napriklad u pezotu je s radarom spojene AEB. A pokial si nekupis ACC, tak tam radar nemas a auto vyhodnocuje nebezpecenstvo len skrz kameru a nevies nastavit "citlivost". Takze bud to reaguje prehnane lebo default nastavenie, alebo sa to vypne, lebo "nevidi". Ked mas radar, berie paralelne informaciu aj z neho, takze je to spolahlivejsie a stabilnejsie a skrz toho vies nastavit aj citlivost pre AEB.

Problem dnesnych aut je, ze je velmi ziaduce si zistit ako vyrobca ponal tu ktoru vec a ako presne funguje. Pretoze u jedneho to moze byt vyborny pomocnik a u druheho zdroj neustaleho nasie.... vytacania a clovek to radsej vypne. Uplne "super" ak za to este priplacal.
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: CiNiK 13.09.2023 - 08:00:27
Za tie tri roky, čo testujem rôzne značky môžem povedať, že jediný spoľahlivo fungujúci a skvelo vyladený systém má napríklad Honda - Honda Sensing a (aj keď to nerád píšem), tak Škodovka v Enyaqu a ich Travel Assist 2.5  :bandit. Plus zrejme Tesla, tam som nemal tú "česť" otestovať zatiaľ...

Ostatné je len také "hranie sa" na asistenty. U Peugeotu mi vyslovene vadí, že chytá akoby tri rôzne "lajny" v aktuálnom pruhu. Buď bližšie k stredovej čiare, v strede alebo potom bližšie ku krajnici. Na systém akým to vyhodnocuje som neprišiel ale vadí mi to, takže u Peugeotov vždy Lane Assist vypínam. Tak ako pri 90% ostatných značiek.
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: Modzillo 13.09.2023 - 14:00:49
Ja len doplním, že udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu a udržanie vozidla v strede jazdného pruhu sú dve rôzne funkcie (aspoň pri Peugeote). Tá prvá možnosť väčšinou znamená, že si fiktívne bočné mantinely zahrajú s autom pingpong, tá druhá možnosť zase vyžaduje, aby bolo zreteľne viditeľné, kde je stredová čiara a kde krajnica (namaľovaná čiara alebo veľmi zarovno pokosená zeleň)...

A aby som nezabudol - ani jedna z týchto funkcií nie je autopilot a neumožňuje prenechať riadenie na auto. Ruky na volante musia byť aspoň položené (väčšinou stačí jedna). Akýkoľvek silový pohyb volantom proti vôli danú funkciu zruší...
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: CiNiK 13.09.2023 - 14:06:08
A preto hovorím, že keď už, tak aspoň tú asistovanú jazdu, ktorá relatívne spoľahlivo funguje aj keď nie sú čiary alebo je iba cesta s krajnicou a na základe obrazu vyhodnocuje počítač trasu.
Lane assist je len také "zachraňovanie" situácie pre nepozorných vodičov. Otázka je, čo sa týmto vychová za nových "majiteľov vodičákov", namiesto reálne zodpovedných vodičov.  :angry
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: Modzillo 13.09.2023 - 14:30:47
v oboch autách mám LineAssist vypnutý, vadí mi zasahovanie do jazdy - napríklad, keď sa potrebujem trochu vystrčiť spoza iného auta. No a na našej pseudodiaľnici je to totálne nepoužiteľné...
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: mpa 13.09.2023 - 14:56:39
tak doplním,
ja som sa vyšantil v mladosti a strednom veku, na naozaj staré kolená sa mi nechce riešiť či prekračujem rýchlosť, či ma niekto predbehne, ...
prešiel som od koní vo voze, koči i saniach cez tudor, pragu rnd, gaz m20, to všetko v predpubertálnom vek, potom vlastné trabi, tri W353W, P405, 207 a teraz corolla sedan.
a asistenti? tie, ktorý nahradzujú manželkino "prečo ideš vprostriedku, prečo po kraji, bbrzdi, si blízko, ..." mi celkom vyhovujú. zatiaľ ma auto neupozornilo na chodca, cyklistu, nepoužil som navigáciu, neskúsil som prestavovať svetlá, stierače, nepozeral som sa naobraz cúvacej kamery.
viem, že niekto si dá et fľašu aby oklamal asistenta, viem, že sa dá citlivosť prestavovať, iba ma ruky začnú bolieť keď slabo držím volant.

myslel som, že niekto mi poradí, keďže sa tak nestalo, uzatváram tému.
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: Modzillo 13.09.2023 - 15:40:32
... tak napríklad ja sa priznám, že som nepochopil, v čom konkrétne máme pomôcť...
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: RTG 13.09.2023 - 16:31:15
A aj si zase myslim, ze som odpovedal dostatocne. V opacnom pripade len RTFM...
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: CiNiK 13.09.2023 - 17:06:26
Ten asistent je nejak nastavený a nedá sa s ním pohnúť. Ak chce držať v strede, bude držať v strede. Ak chce ruky na volante, budú ruky na volante (neviem či má Corollu už kapacitný volant, v tom prípade potrebuje obe). Ten odpor, kotrý je nutné prekonať je tiež nejak nastavený z výroby a jediné, čo ma napadá je, že by sa dala upraviť sila cez software v autorizovanom servise. Ale to je viac nepravdepodobné, pretože toto sú “bezpečnostné” fičúry a nikto si to na triko nezoberie  :bandit
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: samuel308 14.09.2023 - 06:35:31
Ale je divné, že ti ten volant "piští", stačí mať na ňom akúkoľkvej záťaž a je spokojný, je jedno či ho držíš silno či slabo, ono to tlak nijako nevyhodnocuje.

Mňa peňaženka odviezla skoro až do Bratislavy :D
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: Modzillo 14.09.2023 - 06:55:11
Ak by sme sa bavili o Peugeote, tak stačí jemne držať volant a ak vodič nevyvinie žiaden pohyb rukami, tak volant bude sám udržiavať auto v jazdnom pruhu (alebo v jeho strede - záleží od funkcie). Akonáhle stratí kontakt so stredovou čiarou, s krajnicou alebo ruky "prekonajú" odpor volantu, zaznie ZVUKOVÝ signál (myslím, že podporený grafikou), aby vodič prevzal riadenie...

Bavíme sa ale o Toyote...
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: CiNiK 14.09.2023 - 07:38:04
Ale je divné, že ti ten volant "piští", stačí mať na ňom akúkoľkvej záťaž a je spokojný, je jedno či ho držíš silno či slabo, ono to tlak nijako nevyhodnocuje.

Mňa peňaženka odviezla skoro až do Bratislavy :D

Ty by som trochu oponoval. Nové systémy už nemajú len záťažové senzory ale aj kapacitné senzory pre sledovanie dotyku a tlakové senzory, pre sledovanie stavu vodiča. Vedia rozpoznať, či volant držíme rukami alebo či sme to iba simulovali , napríklad spomínanou PET fľaškou a tiež v spolupráci s kamerou na vodiča vedia podľa algoritmov predpovedať únavu (ak sa vodič slabšie drží veniec, ak mu skĺzajú ruky a pod).

Toyota predpokladám v Corolle nemá ešte túto technológiu. Čo sa týka Toyoty a ich nastavenia vedenia v pruhu (na čo sa sťažuje mpa), tak tu je to vysvetlené:

PS: Mňa Enyaq odviezol vždy celú trasu Senec - Sereď, po starej ceste, cez 4 kruhové objazdy, až do práce a späť  :D :beer
Akurát som tie ruky musel mať na volante, no  :angel
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: mpa 14.09.2023 - 18:25:18
auto už má sledovanie vodiča, testuje reflexy a "odporúča prestávku, emotikon kávy ... veď preto som si ho kupoval,

zrejme somnenapísal dostatočne to, čo je problém, hoci som napísal že ma bolia ruky, ak ich musím držať/nemám ich položené na volante.

pre odľahčenie - môj nebohý švagor pri operáciách prostaty mal podložku pod lakte, aby mal pohodlie keď sa hrabal so skalpelom v riti.
ja niečo také neviem domontovať.

zrejme otázka bude zodpovedaná o nejaké desaťročie keď dospejete do patričného veku.
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: Modzillo 18.09.2023 - 11:29:50
Áno, prezrel som si výbavu Corolly a majú tam celkom pekne rozpísané, ako tie bezpečnostné systémy fungujú - napríklad pri dlhšej nečinnosti vodiča auto samé zastaví atď. Myslím si, že japonskí inžinieri mysleli aj na to, že bude tento systém chcieť niekto oklamať, preto ho určite navrhli tak, aby to bolo logicky správne. Tým chcem povedať len toľko, že auto sa správa len tak, ako sú naprogramované jeho algoritmy. Ak má vodič držať ruky na volante, aby boli splnené bezpečnostné podmienky, treba ich tam mať.

Dorábať akési lakťové opierky je nezmysel - aj tak som si istý, že nič také neexistuje. Už som sa však raz stretol s opačnou požiadavkou - jeden objemovo priestornejší pán tak veľmi túžil po 208-čke (vtedy ešte GTI), že od nás chcel, aby sme mu demontovali madlo dverí, keďže mu zavadzalo a nemal kam dať svoju nohu. Ani na showroome sa nedokázal narvať za volant, tak madlo zostalo na svojom mieste.

Inak, sledovanie únavy vodiča cez senzor "očí" je fajn vec. Stellantis dlhodobo ide s lacnejšou variantou - auto vie po 2 hodinách jazdy upozorniť na potrebnú zastávku na kávu. Rozhodne nejde o sledovanie vodiča, ale len o nastavenie auta ako takého. Buď si túto otravnú funkciu človek vypne alebo zapne :-D (akýto rozdiel medzi týmto a tým, čo ponúka napríklad Mazda v novej CX-60 - vodič si sadne za volant a senzor očí/tváre nastaví sedadlo, volant aj spätné zrkadlá podľa vodiča.)
Názov: Re:asistenti
Prispievateľ: mpa 18.09.2023 - 19:23:48
tak na inom fore som dostal odpoved k meritu veci. teda tamto to auto je úúúplne inde a to samoriadenie je ovela dalej, ale princip je podobný. napisal, že volant nastavil tak, aby mal ruku položenu na stehne a tak držať volant. skusil som, ale už staticka skuška nedopadla, ...
v nedelu som vyskušal držať volant tak ako ho normalne držím, trochu ľahšie, vnimajúc jeho pohyby. osvedčilo sa.
a kvitujem ako to cele nastavili, nielen udržuje rychlosť, reaguje na auta bližšie 100m, spomali, až do zastavenia, rozbehne,samo zrychli pripredchadzaní, ...

a mám nutkanie kupit open pilot, je kompatibilný, videl som videá prvej generacie a cital príspevky človeka ktorý ho za vtedajšie ceny kúpil a spolupracuje pri vývoji.