PeugeotClub Slovakia - Les Fans De Lion o.z.

Hlavné fóra => Servis => Peugeot 306 => Téma založená: Ivkopivko12tka 12.10.2013 - 00:45:00

Názov: (306) - GTi-6, pod 1500ot neuberá + teplý štart vie skapať
Prispievateľ: Ivkopivko12tka 12.10.2013 - 00:45:00
Ahojte vespolek

Už dlhší problém pozorujem technický problém s 306 S16/GTi-6  s motorm XU10J4RS (iné označenie CRFSW).
Mám silné tušenie, že pôjde o elektrickú závadu, možno dokonca záležitosť nejakého snímača. Niektorí z Vás vedia, že o auto je postarané a je vo vynikajúcej kondícii,
ale toto je vec, ktorú by som rád odstránil. Funkčne síce nevadí, ale chcem to mať tip-top.

Popis:
V nízkych otáčkach, v rozmedzí 1200-1800 ot občas pri jemnom dotyku plynového pedála motor pocukáva.
Ak v tomto momente pridám, motor prestane cukať a normálne pridáva.
Nejde o dusenie, ani neskapína, ani nestráca výkon, ide len o trhavý pohyb na jeho uložení, ktorý sa prenáša do karosérie a je cítiť klasickým cukaním.
Sloven sa to dá napísať asi nasledovne - nevie sa rozhodnúť či má vybuchovať alebo nie.  Vo výsledku je to akési jemné strielanie do výfuku.
Paradoxne vo vyšších otáčkach ako cca 1800 už žiadny problém nemá, a to ani pri ostrej jazde vo vysokých otáčkach. (vylúčil by som palivové čerpadlo).

nápoveda - občas ak v týchto nízkych otáčkach spustím nohu z plynového pedála a chcem spomaliť, občas ako keby neodpojil prívod paliva a nebrzdí motorom, ale ide rovnako
ďalej ako keby som mal nohu na plyne tak, kým som ju dal dole z pedálu.

Mám podozrenie na snímač polohy škrtiacej klapky.
V tomto článku : http://www.pugaddicts.co.uk/2013/06/bosch-throttle-position-sensor-tps.html a na anglických fórach sa píše, že ide o súčiastku, ktorá sa vie pokaziť a nebol by som prvý ani posledný prípad s týmto prolbémom s GTi-6. Obvyklými prejavami sú "problémy s brzdením motorom", výpadky pri akcelerácii a zvýšená spotreba

výpis urobených vecí, ktoré by mohli mať vplyv na problém:

Bol vymenený palivový filter
Vyčistený vzduchový filter
vyčistené sacie parohy a škrtiaca klapka
preventívna výmena čidla teploty pre RJ
nové zapalovacie sviečky cca 7000 km dozadu
žiadna závada na diagnostike
cukanie sa prejavuje aj s originálnym, aj celopriechodným ladeným výfukom

Ja osobne si myslím, že to bude spomínaný snímač, pôjde najskôr o nejaký potenciometer s klasickou odporovou dráhou, ktorá sa možno už vydrala.
Budem rád za akúkoľvek radu či pripomienku, potvrdenie alebo vyvrátenie mojich dojmov.
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Marcel00 12.10.2013 - 00:50:03
ono to fakt vyzera na snimanie polohy skrtiacej klapky. skusal si to rozobrat a kuknut tu drahu potenciometra?

viem ze je to ine auto, ale s kamaratom Kajom sme na felicii podobny problem riesili, kde dost pomohlo precistenie tej drahy, ako znizenie prechodoveho odporu medzi bezcom a samotnou drahou.
si asi neskusal inu vsak?
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Ivkopivko12tka 12.10.2013 - 00:58:04
Neskúšal som rozoberať nič, ani si nie som istý, či ten snímač rozobrať pôjde, ale pozriem sa na to.
Keď tak by som už zobral nový. Ale teší ma, že si ma podporil s s tým, čo som si aj ja vydedukoval.
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Marcel00 12.10.2013 - 01:00:18
vies mi dat cislo dielu?
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Ivkopivko12tka 12.10.2013 - 01:06:56
mohlo by to byť toto - BOSCH part number: 0 280 122 009
Zisťoval som si v peugeot servise cenu, origo diel cca 130 euro, náhrada okolo 40.
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Kajo 12.10.2013 - 10:10:11
Live data na diag. tú chybu ukážu.
Príklad: plyn je stlačený, ale škrtiaca hlási voľnobeh...
Niekedy je to vec nastavenia snímača voči klapke.
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Ivkopivko12tka 12.10.2013 - 11:14:58
jojo, má tento motor, resp. riadiaca jednotka schopnosť komunikovať s nejakým diag. zariadením "live" ?
Snímače posielajú a program zobrazuje tieto hodnoty real-time atď.?

S tým by som sa niekedy len tak zo zvedavosti pohral. Dúfal som, že mi teplotný snímač problém vyrieši, ale asi objednám ten snímač a vymením ho,
neviem čo iné by to mohlo spôsobovať.
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Kajo 13.10.2013 - 00:33:15
40 eur je dobrá cena, ja to mám tiež za 40.
Inak je to primitívna súčiastka, 3 rezistory a jeden potenciometer, ľahko sa dá premerať, či tam nie sú výpadky.
Nepotrebuješ ani diagnostiku, iba avomet.
Očakával som aspoň jeden spínač v nej, ale nie je.
Taktiež som očakával zdvojený potenciometer, nie je.
Takže to skutočne môže byť príčinou:
(http://www.e-cat.sk/images/products/_original/159/10.5082-FA.JPG)
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Ivkopivko12tka 13.10.2013 - 12:30:32
jojo tiež som si ho vyhľadal a prvé čo som valil oči bolo že koľko dukátov, za tak primitívnu krabičku :-)
No nič, až vyjde čas a financie, tak ho kúpim a vymením, potom dám vedieť, či to pomohlo.
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Kajo 13.10.2013 - 15:33:35
Najskôr ho premeraj, je to jednoduché, iba odpoj zásuvku, pripoj ohmmeter a  sleduj, či hodnota odporu stúpa plynulo, keď sa stláča plyn.
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Ivkopivko12tka 13.10.2013 - 19:52:44
jasne jasne, bol som na strednej elektrotechnickej priemyslovke, hádam to zmerám  :chuckle
Neviem, aké hodnoty odporu, resp. aký rozsah hodnôt je pre tento snímač správny, ale dôležité bude skôr to, či sa hodnota mení spolu so zmenou polohy plynového pedálu.

Len teoreticky, keby to nebolo ani v ňom, čo ešte? Nevedeli poradiť ani bratia z CZ fóra, ani Pastorek a vlastne nikto :-)
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Kajo 13.10.2013 - 19:58:13
Pozri, môže tam byť toho viac, napr. lambdasonda... ale toto vyzerá podozrivo.
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Ivkopivko12tka 13.10.2013 - 20:22:01
mám dojem, že zlé hodnoty z lambda sondy by sa ukázali buď na diagnostike, alebo minimálne rozsvietenou kontrolkou motora.
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: pastorek 13.10.2013 - 20:29:13
Kontrolka a diagnostika reagujú na sondu iba ak by hodnoty boli mimo rozsah ale neodhalia jej nepresnosť.  Pri voľnobehu práve lambdasonda ovplyvňuje bohatosť zmesi.  Mimochodom, pri takejto "závade" môže byť chyba i v nevhodných sviečkach alebo vo vzdialenosti ich elektród.
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Ivkopivko12tka 13.10.2013 - 20:34:24
Sviečky majú cca 7000km teraz, sú to síce tie Denso Iridium, no s odskokom/odtrhom (neviem si spomenúť na správny výraz) presne pre tento motor a predtým sa problém ešte tak neprejavoval.
Lamda pokiaľ viem je ešte pôvodná z výroby, je možné, že už má na kahánku. Najprv odmerám ten snímač polohy klapky.
Názov: Re: 306 GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Kajo 13.10.2013 - 21:53:28
(http://www.acsu.buffalo.edu/~ajd34/thumbsup.jpg)
Názov: Re: (306) - GTi-6, občasné cukanie motora v nízkych otáčkach
Prispievateľ: Ivkopivko12tka 28.12.2013 - 18:15:35
Tak mi tá potvora začína skapávať po teplom štarte
Príklad, jazdím jazdím teplota všetko jak má byť ohriaty motor, teplota oleja krásnych 90°C. Zastavím na železničnom priecestí, vypnem motor.
Po pár minútach ho naštartujem, nechytne na ťuk, pár krát ho pretočí (ako keby nemal benzín, no palivové čerpadlo počuť), chytí, ale tak nejak nevýrazne a po sekunde-dvoch neudrží voľnobeh a skape bez plynu  :D

Stalo sa mi to aj predtým, možno 2-3x z 50 naštartovaní, keď prídem ku autu napríklad po pár týždňoch čo je v garáži, tak chytí na ťuk.
Verím tomu, že teraz sa to zase 20 štartov nestane a 21 áno.

Zolii aj Stano poradil, že by to mohol byť krokový motorček, a možno by sa oplatilo ho vybrať a vyčstiť.
Z múdrej knihy Jak na to 306 som zase čítal :

Horký motor lze nastartovan jenom s obtížemi:
Znečistená nebo ucpaná vložka vzduch. filtru (3000km dozadu bol filter vyčistený aj so škrtiacou klapkou)
Závada ve vsřikovacím systému (nevidím spojitosť medzi teplým a studeným motorom, motor jede jak gula aj vo vysokých otáčkach, čerpadlo počuť a pracuje, nevynecháva)
Nízký kompresní tlak ve válcích (hmmm, nežere olej ani neubúda voda, nie je mastná, výkon je OK, nemyslím si)
Špatne seřízený předstih - netuším ako sa "seřizuje", a vlastne ani neviem čo to poriadne je a či je to u XU10J4RS záležitosťou RJ alebo čoho.

Nápady?

EDIT:

Keď sem tam skape ohriaty motor + to čudné správanie motora že ako keby pri brzdení motorom od 1500otáčok už ako keby neuberá môže signalizovať ten krokáč ?
Názov: Re: (306) - GTi-6, pod 1500ot neuberá + teplý štart vie skap
Prispievateľ: pastorek 28.12.2013 - 21:20:33
Krokový motorček by to mohol robiť.  Ja by som skúsil vyčistiť ale i kanáliky okolo neho.
Názov: Re: (306) - GTi-6, pod 1500ot neuberá + teplý štart vie skap
Prispievateľ: winco 04.01.2014 - 18:24:38
tiež som za krokový motorček spolu s čidlom klapky to zkontroluj :)

brzdenie motorom aj trhanie môže spôsobovať krokový motorček ked má problém pracovať v určitej časti svojho behu :) takže sa uplne nezatvára ked ti to nebrzdí, a to iste aj cukanie pri jemnom zošliapnutí pedálu sa dá vysvetliť krokovím motorčekom
Názov: Re: (306) - GTi-6, pod 1500ot neuberá + teplý štart vie skap
Prispievateľ: gedu 04.01.2014 - 20:25:09
Ja som mal podobny problem no nakoniec bol zly snimac (cidlo) teploty na motore,zalezitost za 15€
Názov: Re: (306) - GTi-6, pod 1500ot neuberá + teplý štart vie skap
Prispievateľ: Ivkopivko12tka 05.01.2014 - 14:49:43
Ďakujem za odpovede, v zásade sme/ste a zišli v dvoch veciach - krokáč a potenciometer škrtiacej klapky  :clap
Až nepomôže toto, tak potom začne prúser.
S autom sa počas zimy (aj keď teraz asi jari) nepouštím do žádných věčších akcí, ale pri najbližššej návšteve Rivalov v Zámkoch skúsime vymeniť krokový aj čidlo klapky (majú ešte jednu 306 GTi6 v zálohe), prípadne náhradný diel na vyskúšanie. Nič nie je večné, vychytí sa táto muška a bude zase dobre.

gedu - čidlo teploty už sa menilo, problém nevyriešilo, len sa trošku pozmenila teplota kedy otvára veľký okruh chladenia, tým to nebolo.